הקברנים מדברים • מזעזע

השתוללות הנגיף בניו יורק: "אמש קברתי 28, היום 'רק' 10"

הקורונה מכה בחוזקה בקהילה החרדית בניו יורק - ואנשי ה'חברה קדישא' המקומיים מתארים ל'כיכר': "החרדים נמצאים בראש טבלת המתים; אנחנו נאלצים לקבור רק ארבעה ימים לאחר המוות" (בעולם)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
(צילום: מתוך טוויטר)

נגיף הקורונה משתולל בחוזקה בשכונות החרדיות בניו יורק ובניו ג'רזי: הנגיף מכה בקהילה היהודית ללא רחם, אנשי החברה קדישא בניו יורק מספרים כי הם לא עומדים בעומס ונאלצים להלין את המת יותר מ-4 ימים.

מאות אלפים מסוגרים בבתיהם, אלפים נדבקו ועשרות מתים מהנגיף הקטלני. בעקבות העומס הרב על חברות הקדישא, קבורתם של מתים רבים מתמהמהת, לעיתים אף בארבעה ימים.

בעיר ניו יורק כולה חולים, נכון לשעה זו, כ-36,222 תושבים, ו-790 מתים. בפילוח שכונתי, עיריית ניו יורק אינה מפרסמת את מספר החולים אלא רק את אחוזי החולים מתוך הבדיקות שנעשות. השכונות החרדיות, כמו בורו פארק, פלאטבוש, וייליאמסבורג, וקראון הייטס, מכבבות בראש אחוזי החולים בניו יורק כש-55.98% עד 70.85% מהאנשים שנבדקו בשכונות אלו, נמצאו חיוביים לנגיף.

'פחד'; נגיף הקורונה משתולל בארה"ב. ראיון

מספרים מדויקים של החולים כמו גם המתים בשכונות החרדיות אינו ברור מכיוון שאין על כך נתונים רשמיים מגוף מוסמך, כך למשל איש הצלה בניו יורק שנשאל ע"י "כיכר השבת" מה כמות החולים והמתים, ענה בעצב: "אין לי מידע ספציפי, לאף אחד אין באמת נתונים עדכניים. פשוט המצב מאוד גרוע".

אך בשיחות עם מנהלי חברות הקדישא בעיר עולה כי עשרות לוויות מתקיימות מידי יום ברחבי ניו יורק. "אתמול היו לי 17 לוויות והיום, בשעה מוקדמת בבוקר כבר יש עוד 4 לוויות", אומר יו"ר חברא קדישא 'יראים' בוויליאמסבורג בשיחה עם "כיכר השבת", כשהוא מוסיף כי בשבוע שעבר היו כעשרים קבורות, רק בוויליאמסבורג עצמה.

טוביה בלום מחברא קדישא 'שומרי הדת' בברוקלין מספר ל"כיכר השבת" על כמות לא נתפסת של קבורות ביום אחד: "אתמול היו לנו 28 לוויות, היום היו 10", הוא אומר. "ברוך ה' זה קצת נרגע עכשיו, ארגון ההצלה לא עמוס כמו שהיה בימים האחרונים, היה להם היום כמה שניות לנשום... וברוך ה' נהיה קצת יותר טוב".

באשר לסיבה למה לדעתו המצב השתפר ביממה האחרונה, הוא עונה: "הרחובות ריקים יותר, אנשים רואים מה קורה ונזהרים לשמור מרחק האחד מהשני. כנראה גם בגלל שיום ראשון ריכז אליו את כל הפטירות של שישי ושבת ויום ראשון עצמו".

"בתי החולים לא מטפלים בחולים בצורה טובה כמו שהיו מטפלים בעבר", מוסיף טוביה, "ארגון הצלה לא יכול לקחת חולים לבתי החולים בגלל שהם לא רוצים שלא יטפלו בהם בצורה טובה, אז נוצר מצב שחולים רבים פשוט נשארו בבית".

"אין בית שאין בו חולה", מתאר אייזיק וויינהאוס, תושב ברוקלין ל"כיכר השבת". "החתן שלי חולה, שלושה שותפים שלי חולים, דוד שלי חולה, 5 מבני הדודים שלי חולים ככשנים מתוך אלו נמצאים בבית החולים במצב קשה".

"מה יהיה עם ליל הסדר?"; כך הרגיע מושל ניו יורק (צילום: מתוך הטוויטר של מושל ניו יורק אנדרו קואומו)

אייזיק מתאר את ה"קטסטרופה" לפי דבריו שעוברת על הקהילה: "חבר טוב שלי שנפטר מהנגיף ביום שישי האחרון, נכנס לרשימת המתנה עד שיימצא רגע פנוי בכדי לקוברו".

"הדבר שמפליא אותי", הוא מוסיף, "היא העובדה שבני ארץ ישראל משחקים עם החיים שלהם. הם פשוט לא מבינים כמה המצב חמור". מסיים אייזיק בכאב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר