עשרות יהודים מאושפזים

"הכל סגור": כך החרדים של בלגיה מתמודדים עם הקורונה

עשרות חולים - חלקם במצב קשה, ונפטר אחד; נגיף ה'קורונה' הגיע גם לקהילה היהודית באנטוורפן שבבלגיה • 'כיכר' בסיקור מיוחד: מהמכתב למפני האשפה ועד לשיעורים לילדים דרך הטלפון (בעולם)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
מנייני התפילה במרפסות הבניינים בבלגיה כפי ההנחיות (צילום: באדיבות המצלם)

כך נראים חייהם של היהודים באנטוורפן בצל הנגיף: שלושה שבועות של הסתגרות בבתים, בתי כנסיות סגורים, חנויות ומקומות עבודה מושבתים, תפילות מהמרפסות, שיעורי תורה ולימודים לילדים דרך הטלפון, עשרות חולים מאושפזים, חלקם במצב קשה - ונפטר אחד שמת כתוצאה מנגיף ה'קורונה'.

כמו בכל העולם, גם העיר אנטוורפן שבבלגיה הוכתה בנגיף הקורונה. "כיכר השבת" בסיקור מיוחד על מצב הקהילה היהודית בצל הנגיף שהתפשט בכל העולם.

מכל הקהילות היהודיות בעיר, ישנו כרגע נפטר יהודי אחד, מאיר מישקה אלישקוב ז"ל מהקהילה הגרוזינית, אך בבית החולים נמצאים כמה מחברי הקהילה במצב קשה. כמו כן, כמה עשרות חרדים מאושפזים בבתי החולים, במצבים: קל, בינוני וקשה.

היהודי הראשון שנפטר מנגיף הקורונה באנטוורפן
אנשי החברא קדישא בטיפול בנפטר מנגיף הקורונה

בתי החולים בבלגיה נמצאים, לדברי התושבים, ברמה גבוהה הרבה יותר מאשר באנגליה ובארצות הברית. בנוסף, הם אינם עמוסים כמו שאר הארצות, כשהעומס עומד כעת רק על 50% מהתפוסה של בתי החולים. "לכן אנשים שמטופלים פה, נמצאים לדעתנו במצב טוב יותר מארצות אחרות", הם אומרים.

בשונה מארצות אחרות ביבשת, כמו אנגליה, ספרד ואיטליה, שם החלו לסגור מקומות ציבוריים רק לאחר שהנגיף התפשט והחל לגבות קורבנות, בבלגיה התחילו את הסגר מוקדם יותר ממקומות אחרים, מה שמתבטא לטענתם במספר החולים והמתים המועט יחסי משאר המדינות באירופה וארצות הברית - 705 מתים במדינה.

במקרה נדיר ביותר, מתה היום (שלישי) במדינה ילדה בת 12 כתוצאה מנגיף הקורונה, כך הודיעו רשויות הבריאות, שלא מסרו אם הילדה סבלה ממחלות רקע. זו הפעם הראשונה שמדווח על מותו של ילד בגיל כזה כתוצאה מהנגיף. ד"ר עמנואל אנדרה, אחד הדוברים של רשויות הבריאות, אמר כי "זה מקרה נדיר מאוד, אבל זה מדאיג אותנו".

בקהילה החרדית בעיר, מסתגרים כבר קרוב לשלושה שבועות בבתים. "הכל פה סגור", מספר ל"כיכר השבת" ר' דוד דמן, הסופר הפופולרי מעיתון 'משפחה'. "בתי הכנסת סגורים, החנויות סגורות. פה בבלגיה הם היו הראשונים לסגור את כל המקומות הציבוריים, סגרו את הכל מיד אחרי פורים. אנשים מתפללים בבתים, דרך המרפסות, כמו שקורה בכל מקום.

"אנחנו יושבים בבית עם הילדים, הם לומדים דרך הטלפון, יש קווים מיוחדים לכל כיתה. בתי הספר של הבנים, בתי הספר של הבנות, הישיבות - הכל מתנהל דרך הטלפון".

סופר 'משפחה' ר' דוד דמן בלימוד בחברותא דרך 'זום'

הקהילה היהודית הקימה קו טלפוני מיוחד בו מתקיים השיעור היומי של הרב שיף, רבה של הקהילה, וכן שיעורי תורה רבים. לימוד התורה נמשך ע"י שיחות, ועדים ושיעורים המועברים דרך אפליקציית 'זום'. הרבה מהשיעורים הקבועים ממשיכים בקביעותם דרך האמצעים הדיגיטליים.

לראשונה בהיסטוריה של בלגיה, העירייה תרגמה את המודעות עם ההנחיות לצעדי המנע כנגד הווירוס - לשפה העברית והאידיש. ואכן, הקהילה היהודית בבלגיה ממושמעת להנחיות רשויות הבריאות ומקיימת אותן במלואן.

מחווה מיוחדת שיזמה הקהילה היהודית, זכתה לתהודה רבה וקידוש ה' עצום ברחבי אנטוורפן: תושבי העיר החרדים יחד עם ילדיהם, קישטו מודעת קטנות עם הכיתוב, "תודה שבאתם לעבוד בשבילנו בימים קשים אלו" - והדביקה אותן על פחי האשפה להודות ולהוקיר טובה לפועלי העירייה שמפנים את האשפה בימים אלו. בעקבות היהודים החרדים, החל בעיר 'טרנד' כשכולם ברחבי אנטוורפן מצטרפים אף הם למחווה יפה זו.

"תודה רבה": המודעות שהכינו החרדים למפני האשפה

"בינתיים, מתכוננים לפסח", אומר דמן בשיחה עם 'כיכר השבת', "אוכל יש, מזון לחג - גם יש. כל הסופרים, חנויות המזון והמכולות - פתוחים, כמו גם אלו היהודיים. יש מצות, יש יין, יש הכל ואין מחסור.

"הרבה אנשים נוסעים מידי שנה בפסח למלונות, והשנה הם עורכים את ליל הסדר בפעם הראשונה. ולכן, הקהילה נרתמה לעניין ומלמדת אנשים כיצד להכשיר את המטבח, להגעיל את הכלים".

"כמו כן, הרבה זוגות צעירים שבדרך כלל נוסעים להוריהם לחוג את חג הפסח, נאלצים להישאר פה בבלגיה, וכן משפחות צעירות שגרות בארצות אחרות ומגיעות להוריהם מידי שנה, נאלצים להישאר בביתם, בלונדון או ארץ ישראל", הוא אומר.

"כל ארגוני החסד פה מנסים לעזור לבני הקהילה", מספר דוד דמן. "חלק מביאים אוכל הביתה לאנשים שלא יכולים לצאת, וחלק מבצעים משלוחים הביתה בחינם. אנחנו מנסים לעבור את התקופה הקשה הזאת - ביחד, ומצפים לישועת השם". מסכם דמן באופטימיות.

מודעה באנטוורפן: בעקבות הנגיף, החנות סגורה ואין עופות טריים
בית הכנסיות בעיר - סגורים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר