'לבריאות' | צפו בתכנית

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב בראיון בלעדי. צפו

משה בר סימן טוב בראיון מיוחד ונרחב לתכנית 'לבריאות': החובה לצאת מהבית - רק עם מסיכה; 'כיס ההדבקה' הגדול במגזר החרדי; ומזהיר: "ליל הסדר יקבע אם אנחנו נהפוך לאיטליה" (חדשות חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום ראיון: כיכר השבת. תמונה: חיים גולדברג, כיכר השבת)

לפני שהגיעו לראיין את מנכ"ל משרד הבריאות, ביקש משה בר סימן טוב ממנחי תכנית 'לבריאות' ב'כיכר השבת', הרב בנימין פישר וישי כהן, לחבוש מסיכות פנים.

בפתח הראיון, נשאל המנכ"ל מדוע הורה כן. "אנחנו רוצים לשמור כמה שיותר על שיגרה, וכידוע ארגון הבריאות העולמי הכריז על כך שרסיסי רוק כתוצאה מדיבור, הם אחד הדברים שגורמים להדבקה. לכן, אנחנו קוראים בימים אלו לציבור להשתמש במסכות, וישנה גם אפשרות לקחת חתיכת בד ביתית עם 2 גומיות ולהשתמש בה כמסכה".

הרב פישר: אני לא אוהב לשאול שאלות של בדיעבד, אני גם רוצה לציין את העובדה שמשרד הבריאות פעל מלכתחילה בנושא הנגיף בצורה טובה בכך שהורה על סגירת נמל התעופה, ובכל זאת אני רוצה לשאול מדוע בימים אלו החרדי שהולך ברחוב מרגיש שהוא נרדף ושהוא אזרח שלא כמו שאר האזרחים?, מדוע משרד הבריאות סלחן כלפי קבוצות המרי בתוך המגזר החרדי, שבראש ובראשונה מזיקים למלחמת הקורונה, ובנוסף אף שופכים את דמם של הציבור החרדי?

"אתה צודק. אני יודע שהחברה החרדית אינה מורכבת ממקשה אחת, ושישנם הרבה מאד גוונים בחברה הזאת שרובם אף מקשיבים להוראות של משרד הבריאות, יחד עם זאת אני חושב שאנחנו כממשלה היינו צריכים לסייע לחברה החרדית בשלב מוקדם יותר, גם בנוגע למתקני בידוד, וגם בכל מה שקשור בביצוע בדיקות".

נזכרתם מאוחר מידי?

"אנחנו עם הפנים קדימה, ואין לנו זמן לבדוק מה היינו צריכים לעשות. אני חושב שאנחנו משלמים היום את המחיר של חג פורים, שמסתבר שהיו בה הרבה מאד אינטרקציות, אבל מכיוון שאנחנו עם הפנים קדימה, חשוב לי לדבר איתכם על הנושא של ליל הסדר וחג הפסח".

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, "אנחנו נמצאים כעת במצב שאולי אולי בעזרת הצעדים שנקט ראש הממשלה ושר הבריאות, אנחנו לקראת שליטה על המצב".

"אנחנו רואים את מה שקורה בני יורק, איטליה, ספרד וצרפת, ובעוד מדינות נוספות, ואני רוצה לומר שבליל הסדר אנחנו עומדים לקראת צומת מאד משמעותית. יש לנו את הדרך להיות כמו איטליה, ויש לנו את הדרך להגיע למצב של דרום קוריאה, ואני רוצה לומר שמה שקורה כעת בבורו פארק הוא פרומו רע למה שיכול להתרחש גם כאן".

אתה יכול לתת לנו תמונת מצב עדכנית למה שקורה בעיר בני ברק בנוגע לנגיף?

"בבני ברק שבה חיים בצפיפות הרבה משפחות, עם המון ילדים בבתים קטנים, יש בה פוטנציאל הדבקה גדול. בדיעבד יכול להיות יכולנו למנוע את מה שמתרחש שם".

הרב פישר: אני כן בא בטענות, ואני רוצה לומר שאני כבר לפני שבועיים צעקתי 'געוואלד' באולפן 'כיכר השבת', וקראתי לסגור בתי כנסת ומקוואות לגברים, והמון אנשים אמרו לי "השתגעת"? ואני רוצה לומר לתושבי בני ברק. אתם אשמים במצב שנוצר, ועכשיו אתם לא יכולים לבוא בטענות למשרד הבריאות.

בתגובה ענה סימן טוב, "בואו נדבר על ליל הסדר. לא לבקר! לא להתקהל!, אני אישית כבר לא ראיתי את סבא וסבתא שלי שבועות ארוכים, וכשאנחנו נכנסים לבקר את סבא וסבתא שלנו, אנחנו מביאים איתנו עוד 20 - 30 איש שנפגשנו איתם והיינו בקרבתם, והסבירות היא גבוהה מאד שלאחד מהם היה קורונה, ולכן אל תבקרו את המשפחה שלכם, אל תצאו להגעיל כלים, ראיתי שיש הוראה של הרבנות שאפשר לעשות זאת בבית".

"חשוב לי להבהיר שוב. פסח הוא מועד מרכזי מאד בלוח השנה היהודי, אני יודע את זה, אבל אנחנו נשאל את עצמינו השנה 'מה נשתנה' כדי שבפסח הבא נוכל להמשיך להיות יחד. אני קורא להיזהר גם בנושא של קמחא דפסחא".

האם אתה חושב שכבר שאיחרנו את הרכבת בכל מה שקשור בעיר בני ברק?

"אני חושב שלא. אם הציבור יקפיד על ההנחיות וישהה בבית, יעשה את הבדיקות, ואלו שהתגלו כחולים בנגיף יצאו מהעיר וישהו במלוניות, ואני קורא להם באמצעות הבמה החשובה שלכם, יש לנו מלוניות 'גלאט כשר', ואני קורא להם לצאת מהבית ולעזוב את בת הזוג והילדים, למרות שזה קשה מאד, ולשהות במלונית".

יש לכם סמכות להוציא אנשים בכוח מהעיר?

"יש לנו בהחלט, אבל אני מעדיף לעשות זאת ללא משטרה משום שאני חושב שלא אני ולא אתם רוצים לראות שוטרים מוציאים בכוח אנשים מהבתים, אבל אם צריך נעשה גם את זה, ועדיין אני חושב שהכלי הטוב ביותר להילחם במגיפה הוא באמצעות שינוי התנהגות חברתית, ולכן אני קורא להם שלא ללכת לבית כנסת, ולמקווה, לא להגעיל כלים, ולא לצאת לשריפת חמץ".

אתה עדיין תומך בהטלת סגר על העיר בני ברק?

"אנחנו עסוקים יותר מידי במילה סגר, כן או לא. מה שחשוב זה: 1) להישאר בבית. 2) מי שחולה שיצא מהעיר וישהה במלונית, ומי שמתקשה בבידוד, נעזור לו גם כדי שיוכל לעבור למלוניות. 3) תצאו מהבית רק כדי לקנות דברים חיוניים".

איזה ציון אתה נותן להתנהגות של תושבי בני ברק בימים האלו?

"אני רואה שינוי בהתנהגות בימים האחרונים, אבל יש לזכור שאנחנו לא מדברים רק על בני ברק, אלא יש לנו עוד ערים כמו ירושלים, בית שמש, אלעד, מודיעין עילית וכו'".

שמנו לב לבעיה משמעותית שבה במשרד הבריאות לא הצליחו להגיע לאוכלוסיות רחבות וצפופות,שחלקם הגדול מנותק מאמצעים טכנולוגיים.

"אנחנו מסתכלים קדימה, וקוראים לציבור לבצע שינויים בהרגלי ההתנהגות. כעת אנחנו לקראת פסח, ולאחר מכן אנחנו עוברים לרמאדן, שבו הציבור הערבי יצטרך גם כן לשנות את סדרי ההתנהגות שלו".

מדוע יש תחושה ברחוב החילוני שהחרדים הם אלו שמתחזקים את הקורונה?

"אני יוצא מכאן לתקשורת הכללית ואני הולך לומר שחל שינוי משמעותי מאד בציבור החרדי, ושחשוב לנו מאד לשמר את שינויי ההתנהגות. אתם תהיו השגרירים שלי ואני יהיה השגריר שלכם".

האם החברה החרדית היא הגורם המשמעותי להדבקה של נגיף הקורונה?

"כרגע יש כיס הדבקה משמעותי מאד בקרב המגזר החרדי וזאת עובדה שצריך וניתן להתמודד איתה".

אתה עדיין תומך בהטלת סגר כללי במדינה?

"הדרך להילחם במגיפות הוא באמצעות הרחקת בני אדם אחד מהשני, לא טכנולוגיה עילית, ולא קסמים, אלא התנהגות פשוטה של אנשים, ולכן ככל שאנחנו נגרום להפחתה של המגע בין הציבור, נוכל למגר מהר יותר את הנגיף, וכדי שזה יקרה נצטרך היענות של 90% מהציבור".

"לנו יש את הפריבילגיה כעת לעסוק האם לחזק את הסגר יותר, או פחות, ובאיטליה או בספרד עוסקים בספירת מתים ובשאלה את מי להנשים ואת מי לא, אתם מבינים את הדבר הזה? אנחנו לא רוצים להגיע לדילמות הללו".

ראינו השבוע את ההוראה של גדולי ישראל שלא להתפלל במניין, גם לא בשטח פתוח. מה הבעיה כשאנשים מתפללים ועומדים במרחק של 2 מטר אחד מהשני?

"הבעיה היא שאנשים שרגילים לדבר אחד עם השני, בדרך כלל יתקרבו וישוחחו כשהם לא שמים לב למרחק, מה שיכול לגרום להדבקה. ראיתי בשכונה שלי אנשים שיצאו להתפלל במרפסות, דבר שמקובל גם בנושא של צירוף למניין, ואם הדבר לא אפשרי פשוט תישארו בבית".

מתי חוזרים ללימודים?

"אני לא יודע מתי יחזרו ללימודים, אך כעת מה שצריך, זה לומר מודה אני שאנחנו קמים בבוקר ולא סופרים מאות ואלפי הרוגים, זה העניין. תראו מה אמר הלילה הנשיא טראמפ בנוגע למספר ההרוגים, ואני חושב שאנחנו צריכים לפעול שלא תהיה כאן קריסה בבתי החולים, כי אם נגיע לכך, ולא יהיה מי שיטפל, מספר ההרוגים יעלה בצורה משמעותית, ולא רק מקורונה, אלא משלל מחלות ואירועים נוספים".

"אני רוצה לציין שהשר ליצמן פעל בצורה יוצאת דופן כשהחליט לסגור את האפשרות להגיע לישראל מסין, ולהיפך. אני זוכר שאפילו אמרתי לו "הרב ליצמן, אתה מגזים"., ויחד איתי טענו כך גם גורמים נוספים במשרד הבריאות ובמשרד החוץ, והצעד הזה הוכיח את עצמו כיעיל מאד".

"אני רוצה לומר שבנושא הנגיף הזה, אין דבר כזה לי זה לא יקרה, או שאם יקרה לי, זה רק לי, אלא אם זה קורה לך, זה עלול להגיע גם לבני המשפחה שלך, ולכן יש להקשיב ולהישמר".

אני שם לב שאתה קצת נסוג מהאמירה שלך על הטלת סגר על בני ברק?

"אני חושב שאם בחג הפסח ימשיכו לצאת ולחגוג, הלך עלינו!, ולכן אני קורא לכולם להקפיד על ההנחיות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר