פרסום ראשון

תושבי מאה שערים לנתניהו: "אין לך סמכות לסגור בית כנסת"

בעקבות האכיפה המשטרתית את ההנחיות מצילות החיים, פנו תושבים במאה שערים במכתבים אל ראש הממשלה ולמפקד מחוז ירושלים: אין לכם סמכות לסגור את בתי הכנסת ואת המקוואות (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
שוטרים עוצרים מתפללים במאה שערים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

עורכי הדין יובל יועז ודורון ברקת, פנו בשם עמותת "באמונתו יחיה" של תושבים בשכונת מאה שערים במכתבים חריגים אל ראש הממשלה בנימין נתניהו ואל מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון ידיד.

במכתב לראש הממשלה נטען כי "על אף הצורך לשמור על הקפדה במרחב הציבורי, ועל אף ההגבלות הקשות שהטילה הממשלה בראשותך, על ההגבלות הללו לעמוד בכללי היסוד במשטר דמוקרטי, לרבות הקפדה על זכויות אדם בסיסיות תוך ביצוע האיזונים הנדרשים בעת חירום זו".

בהמשך טענו כי ההנחיות "ניתנו בחוסר סמכות, וכי הן מגלמות הגבלות בלתי סבירות באופן קיצוני, שאינן מידתיות ואינן מאזנות כראוי בין זכות היסוד לחופש הדת ולחופש הפולחן, לבין הצורך להטיל מגבלות מסוימות נוכח התפרצות נגיף הקורונה".

הם טענו כי הממשלה אינה יכולה לקבל את ההחלטות לבד, וכי עליה להגיש הצעת חוק ולהמתין עד לאישורה על ידי הכנסת. "כך, תמלא הכנסת אף את תפקידה המתבקש של פיקוח ציבורי ובקרה ציבורי על גיבושם של אותם הסדרים ראשוניים מרחיקי לכת".

בנוסף טענו כי "התקנות החדשות אינן מאזנות כראוי בין הצורך בגיבוש הוראות שעניינן הקפדה על שמירת מרחק במרחב הציבורי לצורך הימנעות מהדבקה, נוכח התפרצות נגיף הקורונה, לבין מושכלות יסוד חוקתיות בדבר חופש הדת והפולחן".

"בתקנות החדשות נאסר כליל ביצוע תפילות במשותף, לא רק בתוך בתי כנסת אלא אף במרחב הציבורי הפתוח; בניגוד בוטה – הותר קיום מניין בכותל המערבי והותר קיום עד חמישה מניינים נוספים שיהיו מצולמים ומשודרים. עולה מאליה תהייה: הכיצד נאסר קיום מניינים לציבור החרדי הרחב, בעוד שלקבוצה מצומצמת של מתפללים "מיוחסים" הותר קיום תפילה במניין בכותל או במקומות שמהם מצולמת ומשודרת אותה תפילה? האם נגיף הקורונה עודכן גם הוא בתקנות החדשות, ויידע להיטפל למניינים "אסורים" שלא קיבלו היתר בתקנות החדשות, אך להתרחק מאותם מניינים שהוחרגו מן האיסור?", תמהו עורכי הדין.

בתגובה נענה עו"ד יובל יועז ממשרד ראש הממשלה כי "פנייתך התקבלה במשרדנו ונקראה בעיון רב, פנייתך הועברה לידי הגורמים המקצועיים במשרדנו להמשך התייחסות ומענה בעת הצורך".

במכתב למפקד מחוז ירושלים כתבו כי "על אף הצורך לשמור על הקפדה במרחב הציבורי, ועל אף ההגבלות הקשות והחמורות שהטילה הממשלה ושאמורות להיאכף בחלקן על ידי משטרת ישראל, אין כל הצדקה להתנהלותה הברוטלית והאגרסיבית של משטרת ישראל בשכונת מאה שערים בירושלים בימים האחרונים".

"ממידע שהעבירו לנו מרשינו וכן תושבים נוספים בשכונה, שוטרי משטרת מחוז ירושלים שתחת פיקודך מטילים את חיתתם על תושבי השכונה, נוקטים מדיניות של "יד קשה" ומונעים פעולות ותנועה של תושבי השכונה וזאת בניגוד למושכלות יסוד בדבר חופש הדת והפולחן, תוך מניעת זכויות האדם הבסיסיות של התושבים והרבה מעבר לצורך המוכתב על ידי תקנות שעת החירום".

"בכך חורגים השוטרים מסמכותם, ולמצער מפעילים את שיקול דעתם בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות, תוך שקילת שיקולים זרים שעניינם "השתלטות" על השכונה ו"מאבקי כוח" עם התושבים, בהקשרים החורגים בהרבה מהצורך לנהוג מידה של הקפדה בימי המאבק בנגיף הקורונה".

הם טענו כי מדובר באכיפה בררנית ודרשו כי "המשטרה תחדל מיידית מביצוע פעולות אכיפה אגרסיביות, תוקפניות הגובלות באלימות של ממש כלפי מרשינו וכלפי תושביה שכונת "מאה שערים". את התכליות שעניינן שמירה על בריאות הציבור והקפדה על הנחיות משרד הבריאות ביחס למרחק הנדרש בין בני אדם וכיו"ב ניתן להשיג גם בלא אלימות משטרתית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר