צפו

הרב נויגרשל מסביר: איך נקיים 'והגדת' בהידור

המציאות בה אחרי שהייה ממושכת בתוך הבית בגלל הנגיף, יתיישבו הורים וילדים לשולחן ליל הסדר, מחדדת את הצורך להבין כיצד מקיימים 'והגדת'; הרב נויגרשל כאן בשביל להסביר (יהדות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ב בניסן תש"פ | 06.04.20
(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

ליל הסדר תש"פ עשוי להיראות שונה מכל שנה, כאשר הורים וילדיהם יגיעו אליו אחרי ימים ארוכים בהם הם שהו יחדיו בתוך הבית הסגור, בגלל נגיף הקורונה. אך דבר אחד לא השתנה: החובה הנעימה של מצוות 'והגדת לבנך'.

כיצד לעשות זאת באופן האידיאלי? לשם כך שוחח הרב בנימין פישר, באולפן כיכר השבת, עם 'בעל המחשבה' הנודע הרה"ג מרדכי דוד נויגרשל, בתכנית 'לבריאות'.

השנה כידוע, ליל הסדר הולך להיות שונה בהרכב ובפורמט, אבל בנוגע לילדים, אך מדברים לילד? איך מסבירים לילד את העניין של 'והגדת לבנך', אחרי שבועות רבים שהוא נמצא בבית?

"אני חושב שעצם העובדה שהקב"ה מינה זוג אנשים צעירים כדי לגדל ילד קטן, זו הבעת אמון של ההשגחה, ויש לדעת כי המועדים של שלוש רגלים זהו הזמן המתאים ביותר לקשר של ההורים על ילדיהם, כפי שנכתב בירושלמי בפירוש לפסוק 'בשלש רגלים ייראה כל זכורך'".

"הייתי מציע מאד להורים ליצור מצב שבו הילדים לא ירצו לעזוב את שולחן ליל הסדר למשל באמצעות קניית הגדות של פסח מותאמות לפי גילאים שונים, דבר שממחיש לילדים בציורים נפלאים את ההגדה. בנוסף צריך להסביר לילד את המהות של ההגדה, שיבין את מה שנאמר, שיבין את ה'חד גדיא'".

"אני חושב שכל זה תלוי כמובן בגיל, ואם ישנם ילדים קטנים מאד, אפשר להשכיב אותם לישון אחרי אמירת ארבעת הקושיות, ואם הילדים כבר גדולים יותר אפשר להשכיב אותם לישון בערב החג, על מנת שיישארו ערים למשך זמן ממושך יותר".

כשישנם ילדים קטנים, בחורי ישיבה קטנה, ואברכים - איך מחברים בין כולם?

"העובדה שישנה תורה אחת שמתאימה לתינוקות של בית רבן וגם לשאר האנשים, זה הייחודיות שלנו כיהודים, וזה הייחודיות גם של ליל הסדר, ולכן אני מציע לערוך את ליל הסדר בצורה כזאת".

"כשאומרים את ההגדה להתמקד בביאור ובמבנה ההגדה, שיבינו את מה שהם אומרים, ואת הרעיונות העמוקים יותר של בחורי הישיבה לשמור ל'שולחן עורך'".

"אגב אני רוצה לציין שכדאי מאד שלא למהר בשולחן עורך, כפי שיש כאלו שנוהגים לעשות, משום שהדבר פוגע בעקרת הבית שטרחה ועמלה במשך שעות רבות לכבוד החג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר