יודעים מה? ניצחתם!! // יוסי רוזנבוים

מסע הסתה והכפשה מתוזמן ומתוזמר נגד הציבור החרדי הותיר אותנו חסרי סיכוי לנהל דיון ענייני ומכבד. ולא שאין לנו מה להגיד, יש ועוד איך, אבל לך תמצא אוזן קשבת (טור דעה)

יוסי רוזנבוים | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצולם)

מסע הסתה והכפשה מתוזמן ומתוזמר נגד הציבור החרדי הותיר אותנו חסרי סיכוי לנהל דיון ענייני ומכבד. ולא שאין לנו מה להגיד, יש ועוד איך, אבל לך תמצא אוזן קשבת אחרי שבמשך שבוע שלם מופנת אצבע מאשימה קולקטיבית כלפי הציבור החרדי. כאילו מבני ברק יצאה הקורונה ומתנדבים מהשכונות החרדיות בירושלים סייעו כדי להפיץ אותה בכל הארץ.

בשבת יצא לי לקרוא את הטור של נחום ברנע. הזדעזעתי, והאמת שאני עדיין מזועזע, מהקלות שבה יכול בעל טור, מהנחשבים ביותר בעיתונות הישראלית, לפרסם שקרים בוטים כל כך. לא דברים שמשתמעים לשתי פנים, לא פרשנויות מהתחום האפור. שקרים. בדיות. עלילות דם.

יצאה שבת. גללתי את הפיד, והתברר לי שזה רק הבופה לקראת מופע ההסתה הוולגרי והמבחיל של רינה מצליח באולפן שישי, מופע שהצטרף לשבת שלמה של הטלת רפש, סילופים ועלילות דברים כנגד הציבור החרדי - מבלי שיש לו את האפשרות להגיב בכלל.

ויש לו כל כך הרבה מה להגיב, חשבתי. אבל באמת שקשה לדעת מאיפה להתחיל. מהנשאים הראשונים של הקורונה שהגיעו לארץ שלא בדיוק היו מבני ברק? מקבוצת ספורט שהפרה את הנחיות משרד הבריאות? מאינספור התכנסויות בניגוד לתקנות בערים חילוניות? מהתמונות בבסיסי צה"ל?

כמו שכתבתי, ניצחתם. כל כך הרבה הסתה ופייק ניוז, ששום נתונים ועובדות לא יועילו מול המאסה הזו. ובכל זאת, חשבתי, כדאי לקחת את הטור המדובר של נחום ברנע, להציף שקר אחר שקר שמופיע בו, רק כדי שתראו כמה קל לשקר וכמה צריך להיזהר מלהאמין לתקשורת כשזו מדברת על חרדים.

לנחום ברנע יש בעיה עם ליצמן. מבחינתו, הוא אשם בהתנהלות הבעייתית ברחוב החרדי סביב הקורונה (הנחה מרושעת ושקרית בעליל. אבל ציינתי כבר, באמת שאין סיכוי להילחם בעזרת עובדות בנחשול אדיר כ"כ של פייק ניוז). כדי להוכיח את הנקודה הזו, ברנע מציג פירמידה של חצאי אמיתות, סילופים ושקרים, שרומזים אולי מה חושב ברנע על הקוראים שלו ועד כמה הוא לוקח אותם ברצינות..

לפני שאשיב לגופן של "טענות" אתן גילוי נאות: יש לי קשר אישי עם השר ליצמן. במסגרת עבודתי אני מייצג חברות פארמה וגופים רפואיים גדולים. המשותף לכל מי שאני עובד איתו בתחום הוא ההערכה יוצאת הדופן לפועלו של ליצמן במשרד הבריאות. הערכה כזו שלא מבוססת על תחושות בטן, אלא על היכרות אישית עם האדם שניער את מערכת הבריאות, הגדיל דרסטית את התקציבים שלה, והפך אותה ליעילה, נגישה ומקצועית הרבה יותר.

כאילו כדי לבשר מראש על הקו השקרי והמסולף של הטור שלו, ברנע פותח אותו בקביעה הבאה: "אין ויכוח על כך שמערכת הבריאות הורעבה על ידי הממשלה בשנים האחרונות". טוב אם יש וויכוח שניתן להכריע אותו באופן מוחלט זה מה שקשור במספרים, והמספרים במקרה הזה הם חד משמעיים: בעשור האחרון – שברובו המוחלט היה ליצמן מופקד על מערכת הבריאות, הוכפל תקציב הבריאות של מדינת ישראל פי 2.5!. או כמו שברנע קורא לזה: אין וויכוח.

משם והלאה זה רק הולך ומידרדר. "אין פלא שרופאים ובכירים במערכת הבריאות דורשים שיוחלף מיד", כותב ברנע מבלי להביא אף אסמכתא לדרישה כזו. הוא מפליג ומוסיף שזו דרישה של רוב הציבור, תוך שהוא מתעלם (לא) באלגנטיות מהסקרים הרבים שמיצבו אותו שוב ושוב במקום הראשון במדד הפופולריות בין שרי הממשלה.

הלאה. "מזמן נחגג כאן פורים: האירועים בכל המדינה בוטלו בגלל הקורונה. בכל המדינה, לבד ממגזר אחד". עוד שקר אבל מי סופר. בפורים עדיין לא נאסרו אירועים ציבוריים כליל. היתה אמנם הגבלה על מספר המשתתפים (5000) אבל לא מעבר. בני ברק חגגה בדיוק כמו כל עיר אחרת בארץ. החמרת ההנחיות החלה רק בסוף אותו שבוע. עובדת בונוס: חסידות גור, של ליצמן, היתה מהחסידויות הבודדות שביטלו את טיש פורים שלה השנה – למרות שלפי ההנחיות הרשמיות הדבר טרם נאסר.

וזה לא נעצר כאן. ברנע מתגולל על ליצמן שפעל והחריג בתי כנסת מההוראות של משרד הבריאות. עוד שקר. בתי הכנסת נותרו פתוחים כל עוד הותרה התכנסות של עד 10 אנשים (המנינים חולקו בהתאם), ע"פ הוראת גורמי המקצוע במשרד.

ברנע כועס על ליצמן ש"לא חסם בגופו" חסידי חבד שעלו בלי בדיקות על מטוס מניו יורק בדרכם לארץ, וככה הם ייבאו את הנגיף לבני ברק וירושלים. נו טוב, כנראה שרק מטוסים של ישראלים מאיטליה או מפרו זה מרגש. וברצינות, החסידים הנ"ל הועברו ישירות לבידוד, אבל למה שברנע יזכיר את זה אם הוא שלח את העובדות לבידוד לפני כתיבת הטור?

ברנע מגחך על הטענה שהחרדים לא ידעו על המגיפה כי הם נמנעים מלצרוך תקשורת (טענה באמת מבאסת. כי למה להסתפק בליצמן אחד אם אפשר להאשים את כל החרדים). מתנצל מראש שאני מעז להתבטא בתחום ההתמחות שלי: אבל אין לך מושג, ברנע. צריך לדעת איך ואיפה לדבר לחרדים, והטור המנותק שלך רק ממחיש למה הם אף פעם לא יאמינו למילה שיוצאת לך ולחבריך מהפה.

יש עוד מספיק אמירות וקביעות שראויות להוקעה בטור של ברנע, אבל כבר הארכתי מספיק. ובכל זאת, קביעה אחת ממש הוציאה אותי מדעתי, ואיתה אני בוחר לסיים. ברנע כותב: "אפשר היה לצפות שליצמן יתדפק על דלתו של הרב, יסביר לו מה טיבו של הנגיף ומה סכנותיו, ולא יעזוב לפני שיוציא הוראה הפוכה. אחרי הכל, מדובר בחייהם של בוחריו, גם בחייו. ליצמן העדיף לחכות למשיח". אני לא אכתוב "היה אפשר לצפות שנחום ברנע יבדוק לפני שהוא כותב", כי אני כבר לא מצפה לכלום. מה שכן, בתור מי שהיה מעורב בהגעה של ליצמן לכמה מגדולי הרבנים והאדמורים במשבר הזה, אני יכול לומר דבר אחד: אם אני ליצמן אני תובע את נחום ברנע דיבה על הפיסקה הזו. כי אם יש משהו שליצמן עשה, זה להזהיר ולהפוך שולחנות לפני כולם. זה מתועד וממוסמך, דרך אגב.

ואחרי שכתבנו את כל זה, מתבקש לשאול: מה דוחף את ברנע להפוך את ליצמן לשעיר לעזאזאל, גם במחיר של סילופים ושקרים כ"כ בוטים שניתנים להפרכה במחי בירור בסיסי.

התשובה המצערת היא, שלא ליצמן הוא הענין מבחינת ברנע, אלא כולנו, כל הציבור החרדי. ליצמן, יאמר "לזכות" ברנע, הוא אחלה אמצעי כדי להשחיר מאות אלפי אזרחים צייתנים ושומרי חוק. הוא הדמון האולטימטיבי. חובש ספודיק מוזר, דובר עברית רצוצה ובכלל משדר בעצם נוכחותו את כל מה שנחום ברנע פחות מתחבר אליו (אנדרסטייטמנט). אבל החטא הכי גדול של ליצמן, הדבר שעליו ברנע לא מוכן לסלוח לו בשום פנים ואופן – זה שלמרות "המגרעות" שציינתי, הוא מעז להיות שר בריאות מוצלח.

דווקא יענקל הגלותי הזה, ניער את מערכת הבריאות כפי שלא עשה איש לפניו. דווקא יענקל הגלותי הזה עומד זה עשור בראש מערכת בריאות מהמתקדמות בעולם. דווקא יענקל הגלותי הזה מנהל את משבר הקורונה באופן המוצלח ביותר בעולם המערבי.

תסתכלו על אחוזי התמותה האפסיים ביחס לעולם. על מספר הנדבקים הנמוך דרסטית מרוב מדינות העולם – כנ"ל. על ההחלטה האמיצה שליצמן קיבל לעצור את הטיסות מסין ולהורות על בידוד לכל החוזרים מחו"ל – הרבה לפני שבמדינות אחרות קלטו בכלל מה קורה. על הפרגונים שאנחנו מקבלים מכל העולם על ניהול מוצלח של המשבר, על זה נחום ברנע לא סולח ואת זה הוא לא שוכח. רק זה מה שחסר לו, שיתברר שחרדי יכול להצליח כמו חילוני ואולי אפילו יותר.

חשוב להדגיש, אני לא אומר שלא נפל אף כשל או משגה בהחלטות של ליצמן. נפלו. בדיוק כמו שנפלו אצלם כולם. בסך הכל מדובר בוירוס חדש שנחת על כולם בהפתעה, אי אפשר שלא לטעות ולתקן תוך כדי תנועה. אבל חשוב לזכור: אם תגובה מעט מהוססת ומאוחרת היא עילה לפיטורין, אז כל גורמי המקצוע - שעל פיהם ורק על פיהם פעל ליצמן - צריכים ללכת הביתה יחד איתו. ועוד לא דיברנו על ראשי מדינות ונשיאים שבאורח פלא גם להם לקח זמן להבין את מהות ואת מימדי האירוע. או שבעצם ברנע רומז שגם טראמפ וג'ונסון פועלים בשירות ליצמן שפועל בשירות גור..

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר