ראיון חג עם ראש העיר שלא נחה לרגע

היא קבלה לידיה את המושכות לאחר מסע בחירות אמוציונאלי וסוער, קבלת הפנים שזכתה לה היה רִיק ממשלתי חסר תקדים אך לרגע לא נחה על זרי הדפנה • ראיון חג (מוניצפלי)

הגב' עליזה בלוך, ראש עירית בית שמש (צילום: מיקי רווח)

אקלים פוליטי הפכפך אף פעם אינו נוח עבור ראש עיר נכנס, בוודאי ובוודאי אקלים הזוי של שנת בחירות משולשות. אבל עבור אישיות יצוקה בסלע כמו זו של ד"ר עליזה בלוך - ראש עיריית בית שמש, הקושי מתורגם באופן אוטומטי לאתגר, והמהמורה למקפצה.

הגישה החיובית הזו, כשהיא משולבת באופטימיות חסרת תקנה, היא שהעלתה את בית שמש על מסלול של זינוק והפיכתה לאחת הערים המשגשגות ביותר בישראל. אבל ד"ר בלוך מצהירה שאפילו מימושו של היעד הזה אינו מספק אותה. "המטרה שלי היא להפוך את בית שמש ליעד מספר אחת בישראל הן עבור זוגות צעירים והן עבור תעשיינים וחברות מובילות," היא קובעת, וגם מיישמת: נתונים רשמיים שמשרד הפנים מפרסם מראים כי לראשונה מזה עשור, מגמת עזיבת הצעירים את בית שמש נבלמה.

ד"ר בלוך, מהו האתגר המשמעותי ביותר הניצב כיום בפני שגשוגה של בית שמש ?

בתגובה לשאלה קמה ראשת העירייה ופונה אל החלון הרחב הקבוע בחזית הלשכה: "מהחלון הזה," היא מצביעה תוך שהיא מסיטה את הוילון, "נשקף אלי יום יום מחזה מרתק: אני צופה מכאן אל הכיכר אשר למרגלות בית העירייה -כיכר נעימי- וצופה מידי בוקר במיקרו-קוסמוס של החברה הישראלית. מתהלכים כאן חסידים, ליטאים, מסורתיים, אנשי תולדות אהרן, אשכנזים וספרדים לצד חילוניים, אנשי הציונות הדתית וישראלים ממוצא אתיופי ורוסי. אין רובד בחברה שלנו שאין לו ייצוג בבית שמש."

"ההטרוגניות של העיר הזו היא תופעה שאין לו אח וריע. אלא שלצד הצבעוניות היפה הזו, עלולים גם להיווצר חיכוכים וקונפליקטים, בין היתר משום שלא תמיד האינטרסים של הקבוצות השונות זהים. ניתן לראות את ניהולה של עיר כזו כאתגר, או גרוע מכך – כמכשול. אבל אני בוחרת להתייחס לזה כאל הזדמנות אמיתית להשגת רבגוניות והפריה הדדית.

במאמר מוסגר - העושר התרבותי הזה הוא שהביא אותי ואת משפחתי לבוא ולהתגורר כאן בעיר לפני כשלושה עשורים. אני לא מסתירה את דעתי לפיה מגורים בסביבה הומוגנית וחוסר היכרות עם אוכלוסיות וסגנונות חיים נוספים גוררים עמם דלות תרבותית ורעיונית.

אלא שהפער העצום הקיים בין תנופת הבניה שבו נתונה העיר כבר שנים ספורות, מול המחסור בתשתיות ומוקדי תעסוקה ומסחר, הוא הוא בעיני אתגר האמיתי של בית שמש."

כיצד אכן שורדת בית שמש למרות הפער הזה ?

"התשובה נעוצה בטרמינולוגיה. השפה שלי לא כוללת את המינוח 'שורדת'. שפה של הישרדות באה 'במקום' שפה של צמיחה. ולכן על פי התפיסה שלי, אני רותמת את כל המשאבים האישיים והארגוניים שלי ושל העירייה שבראשותי לטובת עשיה של 'גם וגם', גם לפתור את הבעיות הבוערות והנקודתיות, ובמקביל לא להרפות לרגע מהחלום הגדול של הצבתה של בית שמש במרכז המפה. ואינני מופתעת מכך שהגישה הזו מוכיחה את עצמה: שיווקנו לפני מספר חודשים אזור תעשיה ענק, כל המגרשים נמכרו חיש קל ללא יוצא מן הכלל. יש לכך מספיק סיבות טובות, אבל זה קשור גם לרוח הדברים: משקיעים ויזמים נמשכים למקום שמשדר הצלחה ולא למקום שמשדר לחץ ונמיכות קומה. לסיכום, הפער קיים, אלא שבמאמץ נכון הנובע משינוי תפיסה, הוא הולך ונסגר, וקרוב היום בו המגמה הזו תתהפך לחלוטין.

באלו דרכים נוספות מעודדת עיריית בית שמש יזמים ומשקיעים להגיע לעיר ?

"חשוב שנבין שהערך המוסף של בית שמש אינו בועת אויר חלולה. אני מוכרת מוצר אמיתי: העיר המקסימה הזו נמצא במיקום מקסים עוד יותר. היא שוכנת במרכז הארץ, באמצע הדרך בין ירושלים לתל אביב, ללא הצפיפות של ירושלים ובלי העומס החונק של תל אביב, יש אליה דרכי גישה רחבים ונוחים, ובמרכזה ניצבת תחנת רכבת המנגישה את העיר לכל הארץ.

בנוסף, אנו עושים הכל על מנת להבטיח סביבת עבודה מזמינה עבור משקיעים ויזמים, ומציעה להם שיתוף פעולה נרחב ומסביר פנים. בשטח, עד כה הקמנו שני אזורי תעשיה נוספים, ואנחנו שוקדים על הקמתם של מגדלי הייטק ועל ייצורם של מקומות עבודה בתחומים מגוונים. לא מזמן הקמתי יחידה מיוחדת לפיתוח כלכלי הבוחנת כל העת אפשרויות נוספות להצעדת העיר לקראת חוסן ועצמאות כלכלית מלאה.

אנשי עסקים ויזמים יודעים כבר היטב כי ההשקעה הכי חכמה היום היא בבית שמש, מכיון שהמחירים כאן עדיין זולים יחסית, וההתייקרות הצפויה היא רק שאלה של זמן."

ידוע בקרב הציבור כי בית שמש היא 'עיר העתיד', עקב עתודות הבניה הנרחבות המצויות בה ועקב מיקומה הגיאוגרפי המושלם. כמי שלא הייתה מלכתחילה המועמדת של הסיעות החרדיות לראשות העיר, האם את מרוצה מכך ?

"מה השאלה ?! דווקא מהגיוון והמרקם של חרדים וחילונים שחיים יחד בעיר מעורבת, אני שמחה ומרוצה ! הציבור החרדי הוא ציבור מדהים וערכי שלא זקוק לציונים שלי..., אינני יכולה כלל לדמיין את העיר בית שמש ללא האוכלוסיה הנפלאה הזו.

אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לקראת אכלוס שכונת רמה ד', שכונת העילית של הציבור החרדי בבית שמש. יבואו לשם משפחות צעירות, דם חדש ואיכותי לעיר בית שמש. בלשכתי מתקיימות באופן שוטף פגישות רבות עם משרד השיכון והיזמים, במטרה להתכונן בצורה הטובה ביותר לאכלוס. אני רוצה שכאשר התושבים ייכנסו, השכונה תהיה מוכנה עם תשתיות מתאימות של תחבורה ציבורית מסודרת, מבני ציבור, מבני דת, כיתות לימוד, גינות משחקים וכל מה ששכונה מתוקנת צריכה. אנחנו מדביקים בחודשים ספורים פערים של תכנון של שנים. זו תהיה שכונה מתקדמת, עם נופים מרהיבים ואווירה של מקום שכיף לגור בו.

כל כך התרגשתי בימים האחרונים, כאשר - בצל אירועי נגיף הקורונה, קיימנו בעירייה ישיבת חירום בהשתתפות המל"ח וגופי העזרה והחסד החרדיים של העיר. נפעמתי מההתנדבות המיוחדת, מהנכונות וההתגייסות שהארגונים המדהימים הללו הפגינו לטובת כלל תושבי העיר ללא הבדל, חילוני כדתי.

ואשר לפוליטיקה המוניציפאלית: בבית שמש של 2020 אין סיעות אופוזיציה, כולנו עובדים יחד לרווחתם וטובתם של כלל התושבים. שיתוף הפעולה הוא מהליכוד, דרך אגודת ישראל עובר בבית היהודי ועד נציג הפלג הירושלמי. כולם עובדים יחד.

כך לדוגמא, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך הרב ארנרייך דואג בשווה לכל התושבים. כל עניני החינוך, בניית בתי ספר ופתיחת שנת הלימודים מתנהלים בצורה עניינית ומקצועית ללא שום העדפות מגזריות. הרב גולדברג שעומד בראש ועדת המשנה המקומית לתכנון ובנייה ומנהל אותה באופן יוצא מן הכלל ובמקצועיות רבה, גם הרב ברילנט הממונה על תיק שפ"ע פועל במסירות ראויה לציון לרווחת כלל התושבים ולמען חזותה של בית שמש על כל שכונותיה, הרב ישראל סילברסטין הממונה על הבריאות שעובד קשה מאוד בתקופה המורכבת הזאת בה גם בית שמש מתמודדת עם נגיף הקורונה. ובאתה מידה גם הנציגים הנוספים כגון מר משה שיטרית נציג הליכוד הממונה על התרבות פועל ללא לאות עבור כל התושבים ללא שום קשר להשתייכותם, כמו גם חברו הנמרץ שלום אדרי. בימים האחרונים הם פועלים למען הרמת המוראל בקרב תושבי העיר בעיר בעקבות סערת הנגיף וההנחיות המגבילות את תושבי העיר ביציאה מן הבתים, כך לדוגמא שטרית מוביל בכל שכונות העיר 'מסיבות מרפסת' באמצעות תקליטן ורמקולי ענק, בהתאם להנחיות משרד הבריאות כמובן, וברור שאף השכונות החרדיות נהנות מהמיזם מתוך התאמה מוחלטת של הסגנון והתכנים.

לסיכום, ההסתכלות וההתייחסות שלי הן ההיפך הגמור מסקטוריאליות צרה. כך לדוגמא כאשר בימים אלו אני מובילה תוכנית חומש לחידוש וריבוד כבישי העיר, וכי יעלה על הדעת שאערב כאן שיקולי זרים מעין אלו ? השכונות החרדיות זוכות ליחס של שוה בין שוים מצד העיריה וכלל נושאי התפקידים.

בסופו של יום אני מאמינה שתשעים אחוז מתושבי העיר זקוקים לאותם הדברים. תושב בית שמש, חרדי כחילוני, דתי כמסורתי, רוצה בסופו של דבר שהכביש יהיה חלק וללא מהמורות, שחזות העיר תהיה מטופחת ונקיה, שיהיו מספיק מקורות תעסוקה סמוכים ושכלל שירותי העירייה יהיו נגישים וחלקים. ודוקא מכיון שאינני מייצגת אף סיעה ואינני מחויבת לאף גורם, לכן אני יכולה לפעול לרווחת כל תושבי העיר ללא משוא פנים."

מהו המצב בבית שמש בכל הנוגע לתעסוקה עתירת ידע המותאמת לציבור החרדי ?

"ישנם מספר חברות הייטק בבית שמש המעסיקות עובדים רבים בני הציבור החרדי, כמו חברת מטריקס אשר פתחה סניף בבית שמש ובו מועסקות 300 נשים חרדיות בפיתוח תוכנה. בימים אלו ממש אנו שוקדים על תוכנית רחבת היקף אשר במסגרתה המספר הזה יגדל באופן משמעותי !"

מהו החזון שלך לעתידה של בית שמש ?

בעזרת השם, בית שמש תהווה מודל לאומי ובין לאומי לפיתוח כלכלי מוצלח, והיא תהיה סמל ודוגמא להתנהלות פוריה ומשותפת של אוכלוסיות שונות מתוך אחווה, כאשר דור העתיד מתחנך לא לשנוא את השונה ולא לשאוף לחנך את הזולת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר