פסח בצל ה'קורונה'

מדריך הלכתי לימי הנגיף: איך שורפים ומבערים את החמץ?

עד מתי מותר לאכול חמץ ומתי צריך לבערו? איך שורפים חמץ והאם יש דרך אחרת לבער אותו? • 'כיכר השבת' עם מדריך מפורט על כל מה שאתם צריכים לדעת על שריפת החמץ בצל ה'קורונה' (חרדים)

שריפת חמץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

עד מתי מותר לאכול חמץ?

תלוי איפה אתם גרים, בירושלים למשל עד 10:02 ואילו בבני ברק עד 10:04. כנסו כאן יש לכם את כל הזמנים.

עד מתי צריך לבער את החמץ?

גם פה זה תלוי איפה אתם גרים, בירושלים עד 11:22 ואילו בבני ברק עד 11:24. כאן, יש לכן את כל הזמנים.

היכן שורפים את החמץ?

לא שורפים! השנה בשל מגיפת ה'קורונה' והחשש מהתפשטות הנגיף המסוכן והקטלני, אין שריפות חמץ והעיריות לא הציבו מכולות לשם כך מחשש להתקהלות של האנשים.

אז מה עושים?

הרבנים, וכפי שהבאנו לכם אמש ב'כיכר השבת', הורו לא להשאיר הרבה חמץ להיום ולזרוק אותו מראש לאשפה. את החמץ שכן נשאר לכם, אם זה ממש קצת - תפוררו לאסלה רק תזהרו לא להעמיס, אבל אם נשאר לכם הרבה חמץ, תשפכו עליו אקונומיקה - שלא יהיה ראוי למאכל כלב, ותזרקו לאשפה.

בבני ברק, לדוגמא, העירייה הבטיחה לחלק שקיות צהובות בכל בניין בעיר, בה ישימו הדיירים את החמץ שלהם עד הבוקר, ראש המשפחה ימנה שליח את מי שיבער את החמץ ולאחר מכן נציג הבניין יקח את השקית לאחת ממאות נקודות איסוף החמץ. העירייה תאסוף את השקיות ותשרוף אותם בצורה בטוחה. בשעה 11:10, לאחר ביעור החמץ, יאמר כל אחד בביתו את נוסח הביטול.

בירושלים הודיעה העירייה על הצבת פחים בשכונות שבהם התושבים יזרקו את החמץ עד יום רביעי בבוקר ולאחר מכן העירייה תאסוף את הפחים עם החמץ ותדאג לשרוף את החמת כדת וכדין על ידי רבני העיר.

הגאון רבי עמרם פריד בשיעור לפסח • צפו (צילום: אפליקציית מאגר השו"ת)

נשארו לי רק 10 פתיתים, מה לעשות?

אם יש באפשרותכם לשרוף אותם בתוך קופסת שימורים בחצר ביתכם, עשו זאת בזהירות הנדרשת ובלי התקהלות או יציאה מהבית.

מה צריך להגיד?

לפני ביעור החמץ, יש לומר: הֲרֵינִי מוּכָן וּמְזוּמָן לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה וְלֹא תַעֲשֶׂה שֶׁל שְׂרֵפַת חָמֵץ לְשֵׁם יִחוּד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ עַל יְדֵי הַהוּא טָמִיר וְנֶעֱלָם בְּשֵׁם כָּל יִשְׂרָאֵל. וִיהִי נוֹעֲם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ.

לאחר שריפת החמץ, צריך לבטלו ולומר: כָּל חֲמִירָא וַחֲמִיעָא דְּאִכָּא בִרְשׁוּתִי דַּחֲזִתֵּהּ וּדְלָא חֲזִתֵּהּ דַּחֲמִתֵּהּ וּדְלָא חֲמִתֵּהּ דְּבִעַרְתֵּהּ וּדְלָא בִעַרְתֵּהּ לִבָּטֵל וְלֶהֱוֵי הֶפְקֵר כְּעַפְרָא דְאַרְעָא.

בהגדות השונות תוכלו למצוא נוסחים שונים, ארוכים יותר או פחות, לביטול החמץ.

פסח כשר ושמח!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר