תצליחו לרכוש דירות?

ליצמן למשרד השיכון? הנה התכניות לפתרון מצוקת הדיור

שר הבריאות יעקב ליצמן הודיע כי בממשלה הבאה יעבור למשרד השיכון. 'כיכר השבת' מציף מחדש את מצוקת הדיור החרדית, ואת הדרכים שנקבעו על מנת לפתור את הבעיה • לטיפולך, השר (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
(צילום: Hadas Parush/FLASH90)

האם סוף סוף יצליחו לפתור את מצוקת הדיור הקשה במגזר החרדי? החלטתו של שר הבריאות יעקב ליצמן לעבור למשרד השיכון, מציתה מחדש את התקווה - ואנחנו כאן כדי להציף שוב את הבעיה.

בחודש שבט האחרון, פרסם משרד הבינוי והשיכון מחקר מקיף על הבעיה, שחובר על ידי אגף החרדים במשרד, לצד הצגת שורת פתרונות. בדיקת 'כיכר השבת' מעלה כי מרבית הפרויקטים עדיין תקועים. האם כעת, כאשר חרדי יישב במשרד, הוא יצליח לגרום לשחרור מלאי הדירות?

עסקנים הפועלים בתחום ששוחחו עם 'כיכר השבת' אומרים כי אין די בתכניות אלו על מנת לפתור כליל את המצוקה, שכן מידי שנה יש עליה נוספת בביקוש, כאשר עוד ועוד זוגות מקימים בית נאמן בישראל וזקוקים לקורת גג משלהם.

ליצמן, עדיין כשר הבריאות, לצד ראש הממשלה בהצהרת קורונה (צילום: לע"מ. תמונה: פלאש90)

אך ביחס לנעשה בשנים האחרונות, די יהיה אם הנציגות החרדית תסיר את התנגדותה מחלק מהתכניות, יפעלו לשכנע ראשי ערים להסכים לשכונות למגזר החרדי ויקדמו את שאר התכניות שנציג, כדי להקל משמעותית על המצוקה הנוראית כיום.

החלטת ממשלה "1823" (תכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסיה החרדית) קבעה, בין היתר, יעדי תכנון ושיווק למגזר החרדי. היעד עמד על 19,500 יח"ד לתכנון ו-15,000 יח"ד לשיווק. בפועל, תוכננו 23,850 יח"ד ושווקו 10,691 יח"ד.

אך תוקף ההחלטה פגה בשנת 2018, ובשנת 2019 לא הוגשו תכניות חדשות ושווקו רק 3,825 יחידות דיור - ירידה משמעותית במספר הדירות המיועדות למגזר החרדי.

האם יקימו ערים חדשות לחרדים?

העיר כסיף, המתוכננת בצפון-מזרח הנגב, יועדה לאוכלוסייה החרדית כחלק מהניסיון להגדיל במהירות את היצע הדירות למגזר החרדי וכן בשל מיקומה האסטרטגי של העיר בין הר חברון לצפון הנגב. לעיר כסיף, 20,000-25,000 יח"ד פוטנציאליות.

לא ניכנס לשלל הנימוקים של כל מיני אישי ציבור חרדיים המתנגדים להקמת העיר, אבל שר השיכון המיועד יעקב ליצמן ייאלץ לקבל את ההחלטה. אם הוא תומך בהקמת עיר עם עשרות אלפי דירות לחרדים, כל שעליו לעשות הוא להעביר החלטת ממשלה שלישית, בניסוח הבא:

"להקים עיר חדשה בעלת צביון דתי חרדי, "כסיף", בצומת תל ערד שבנגב, ברביע הצפון מערבי של הצטלבות כביש מספר 31 עם כביש מספר 80, כמענה לצרכי הדיור של האוכלוסייה החרדית".

בנוסף, עיר חרדית חדשה מתוכננת להקמה ממערב לעיר קרית גת, עם פוטנציאל ל-30,000 עד 40,000 יחידות דיור. מדובר בשטח מקביל לתכנית להקמת העיר שפיר, אך כעת הכל מעוכב. ליצמן יצטרך להחליט האם להקים שם עיר חרדית - עם או בלי העיר שפיר.

קידום שכונות חרדיות בערים מעורבות

הקמת שכונות חרדיות בערים מעורבות הינה יעד שהוגדר בהחלטת ממשלה 1823 – הממשלה הטילה על גופי התכנון "לפעול להכללת תכנון ושיווק שכונות חרדיות במסגרת הסכמי גג והסכמי פיתוח הנחתמים עם רשויות מקומיות בהן אחוז האוכלוסייה החרדית אינו עולה על 15%".

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי נכון לעכשיו, כמעט אף שכונה חרדית לא קודמה בערים איתם נחתמו הסכמי גג עד היום, מלבד שני מקרים חריגים מתוך ארבעים הסכמי גג. רק באשדוד ורמלה קידמו שכונות לחרדים.

אם ליצמן ירצה לקדם את הקמת השכונות החרדיות בערים מעורבות, יהיה עליו לתת כלים מעשיים, שכן נכון להיום אין יעדים מוגדרים המחייבים את ראשי הערים להקים את השכונות החרדיות.

פתרון בעיות תשתיות בשכונות מאושרות

בהר יונה ובעמנואל, ניתן לאכלס עוד אלפי חרדים - אך התכניות נתקלות בקשיים בעיקר בגלל בעיות תשתית - אותם יכול שר השיכון הנכנס לפתור, באם יחפוץ בכך.

בשכונת הר יונה שבנוף הגליל, יש בעיות של ניקוז, גלישת קרקע, נגישות ומחסור במוסדות ציבור - דברים שגורמים גם לכאלו שרכשו דירות בשכונה, לא לאכלס אותם.

גם בעמנואל, מלבד בעיות התדמית, יש בעיות תשתית בהם העדר קו ביוב בשכונה ג', וצורך להנגיש את כביש הגישה ליישוב, לצד שיפור מוסדות הציבור, תשתיות, תחבורה ועוד.

עסקנים בפועלים בתחום הדיור מביעים את תקוותם כי יעקב ליצמן יהיה האיש הנכון במקום הנכון, שיצליח בסייעתא דשמייא לקדם את התכניות הנדרשות כדי לפתור את מצוקת הדיור, בארץ כולה ובפרט במגזר החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר