המסמכים חושפים

הארכיון גילה: האפיפיור ידע על השואה ושתק

צוות היסטוריונים קיבלו גישה למסמכי הוותיקן שם גילו אישוש לטענה כי פיוס ה-12 ידע על הרצח שמבצע היטלר בעם היהודי - אך העדיף לשתוק בטענה ש'היהודים מגזימים' (עולם)

האפיפיור ששתק מול הזוועה (צילום: נחלת הכלל, מתוך ויקיפידה)

צוות חוקרים והיסטוריונים גרמניים שקיבלו גישה למסמכי ארכיון הוותיקן, אימתו את הטענות כלפי האפיפיור המכהן בתקופת השואה, פיוס ה-12: הוא ידע על הזוועות שמבצע היטלר בעם היהודי - ושתק.

הארכיון היה סגור במשך שנים ארוכות, ושבוע בלבד אחרי שנפתח לעיני החוקרים נסגר מחדש בשל התפרצות נגיף הקורונה. אך מה שהם הספיקו לראות, מספיק כדי להראות את האמת על האפיפיור של היטלר.

בראש הצוות עומד הוברט וולף, היסטוריון של הכנסייה הקתולית שחוקר את הארכיון הסודי של הוותיקן שאמר בראיון לפני תחילת העבודות כי הוא מגיע עם מבט אובייקטיבי: "אם פיוס יוצא מהמחקר הזה טוב יותר, זה נפלא. אם הוא ייראה גרוע יותר, עלינו לקבל את זה גם".

השבוע, אחרי פרסום התוצאות המלמדות על שתיקת האפיפיור אמר: "האפיפיור פיוס ה-12, שהואשם בשתיקה במהלך השואה, ידע כי יהודים נהרגים".

בין היתר, גילו כי הוותיקן הסתיר לאורך השנים מסמכים רבים שהיו מגלים את האמת על פיוס ה-12, וכי כבר בספטמבר 1942, העבירו לידיו דוח מפורט על רצח יהודי פולין, חיסול חלקים מגטו ורשה והעברת מאות אלפי יהודים למחנות ההשמדה.

מטלטל: מסירות הנפש לקיום מצוות בימי השואה

בנוסף, שגריר ארה"ב דאז, מירון צ'ארלס טיילור, התבקש על ידי נשיא ארה"ב פרנקלין רוזוולט, לעדכן אישית את האפיפיור על הנעשה ליהודים כדי שיפרסם מחאה פומבית על השמדת היהודים, כדי "למנוע את המשך המעשים הברבריים הללו" - אך האפיפיור בחר שלא להצטרף ליוזמה ולא להוציא כל גינוי.

הדוח הגיע לידי ארה"ב מהסוכנות היהודית. התיאורים המזעזעים הועברו לידי האפיפיור שכאמור התעלם מהזוועות. בין היתר מצאו מסמך המסביר את ההתעלמות בנימוק כי "היהודים מגזימים קלות".

הם המשיכו לטעון כי היהודים מגזימים למרות שגם כנסיות בפולין העבירו מידע דומה על רצח עם שיטתי שמבצע היטלר ביהודים, ותיעוד מצולם שהעביר יהודי שברח מפולין לידי שגרירות הוותיקן בשווייץ.

אם לא די בכך - הרי שהוותיקן גם היה מעורב בפרשת "קו העכברושים", במסגרתו סייעו לבכירים נאצים לברוח לדרום אמריקה לאחר תבוסת גרמניה במלחמת העולם השניה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר