בלעדי • פרומו

זוכה הפרס העצום ואסיר ציון, נתן שרנסקי: לא ידענו מה זה 'ברית מילה'

אסיר ציון וגיבור העם היהודי, נתן שרנסקי, זכה בפרס 'הנובל היהודי', ע"ס מיליון דולר. בראיון ל'כיכר גלובל' עם הרב בנימין גולדשמידט, הוא ידבר על המו"מ בכותל, הבלמים להתבוללות, הקשר עם ביבי ועוד (TV)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

אסיר ציון הכי מפורסם בישראל - נתן שרנסקי, החליט היום (שני) כי את זכייתו בפרס 'בראשית' (המכונה 'הנובל' היהודי) היוקרתי על סך מיליון דולר, הוא יקדיש לטובת המאבק במיגור הקורונה ולסיוע באוכלוסיות שנפגעו מהתפרצות המגיפה. בראיון ל'כיכר השבת', הוא מגולל את מסכת חייו המרתקת.

הראיון המרתק והייחודי של שרנסקי נערך במסגרת 'כיכר גלובל', בהנחייתו של הרב בנימין גולדשמידט, באולפן 'כיכר השבת'. הראיון המלא יעלה ביום רביעי בערב. לצפיה בראיון המלא לחצו כאן

בראיון, הסביר שרנסקי איך הכיר את יהדותו ברוסיה האנטישמית, על הקשר שלו עם הרפורמים והכותל המערבי - ואיך הוא הצליח לגשר על הפערים עם החרדים. עוד הוא התייחס לנושא ההתבוללות בעולם ומה צריך לעשות.

שרנסקי, חתן פרס ישראל לשנת תשע"ח, אסיר-ציון לשעבר שר בממשלת ישראל יו"ר הסוכנות היהודית, פעיל זכויות האדם והמדינאי נבחר כחתן הפרס לאור מאבקו ארוך השנים למען זכויות אדם, חופש פוליטי, וכן שירותו לעם היהודי ולמדינת ישראל.

ליבו של יהודי שעבר את גיל החמישים - וכל שכן ישראלי פועם בחוזקה, לשמע שמו של אסיר ציון המפורסם נתן שרנסקי.

בעוז לבו ובתעצומות נפשו, תוך הקרבה אמתית, הוא נלחם למען ארץ ישראל והיהודים שהיו כלואים מאחורי מסך הברזל ברוסיה של שנות השבעים והשמונים.

בחורף של שנת 77', נעצר שרנסקי על ידי ה'ק.ג.ב.' הרוסי בתאונה כי העביר למדינות המערב רשימה של 1,300 מסורבי עלייה - שחלקם סורבו בשל החזקה בסודות מדינה, בית המשפט הרשיע אותו כעבור כמה חודשים בבגידה, בריגול למען ישראל וארה"ב ושלח אותו לכלא הסוביטי.

שרנסקי סיפר, כי הוא הצליח לשרוד את מחנות המעצר והעבודה של הרוסים בגלל הדבקות בזהותו היהודית ותשוקתו לעלות לישראל ולכן הוא נשאר חופשי בנפשו.

חבריו לתא סיפרו, כי פעם ישב עם מספר סוהרים בחדר ואמר להם שהם כולם עבדים והוא היחיד באותו חדר שהוא אדם חופשי. שכן, כל הסוהרים נתונים לפקודותיהם של מפקדם ואין להם רצון חופשי כלל. ואילו לו יש חירות נפשית ומחשבתית. הוא יהודי ובנפשו הוא לא משועבד לאף אחד. עוד הוא נודע בכך שהעביר את הזמן בכלא באמצעות משחק ואימונים בשחמט, גם ללא לוח שחמט.

נתן שרנסקי מספר על חייו לסיון רהב מאיר (באדיבות חברת 'חדשות 12')

הפרס שקיבל שרנסקי זכה לכינוי "הנובּל היהודי" על ידי המגזין "TIME", הוא פרס שנתי, המעלה על נס אנשים יוצאים מגדר הרגיל שהערכים על פיהם הם פועלים, וההישגים שלהם, מהווים השראה לבני הדור הבא של העם היהודי. שרנסקי הוא חתן הפרס הראשון שמתגורר בישראל.

בדברי הזכייה שלו בפרס אמר שרנסקי: "לאורך ההיסטוריה הארוכה של עם ישראל, היכולת שלנו להתאחד נותנת לנו את הכוח לעמוד איתנים ולהתמודד עם העתיד בתקווה ובביטחון".

"הערבות ההדדית והרצון להושיט יד-מסייעת לאחרים היא ערך יהודי. זו הסיבה שאינני יכול לחשוב על מטרה ראויה יותר לשימוש בכספי הזכייה של פרס בראשית מאשר לתמוך באלה הנלחמים במגפת הקורונה, בישראל ובעולם. מתוך רצון טוב ובנדיבות אנושית כה גדולה, ציבור רחב תרם והתגייס בתקופה האחרונה כדי לסייע לרבים שנפגעו ממגיפת הקורונה. אני מוקיר תודה על ההזדמנות להיות מאלו שתורמים למאמץ הבינלאומי במציאת פתרון ותמיכה הומניטרית.".

"הבחירה בנתן שרנסקי כחתן פרס בראשית לשנת 2020, הייתה כמעט במקביל להתפרצות המגיפה החמורה ביותר שהאנושות נאלצה להתמודד איתה במאה השנים האחרונות" אומר סטן פולובץ, שותף-מייסד ויו"ר קרן פרס בראשית. "נתן הרגיש בצורה חד משמעית שההשפעה החיובית ביותר שיכולה להיות לו כחתן פרס בראשית היא לתרום את כספי הפרס על סך מיליון דולר לארגונים הנלחמים בנגיף קורונה ועוזרים לאנשים שנפגעים בצורה הקשה ביותר מהאויב המרושע והבלתי נראה שעימו האנושות מתמודדת."

הראיון של שרנסקי ל'כיכר השבת'

שרנסקי יספר כי הוא גדל בעיירה דוניצק ללא שום רקע ביהדות - לא חגים, לא שפה, לא דת, לא ברית מילה ולא בר מצוה ובזכות מותו של סטאלין כשהיה בן 5, הוא התחיל לגלות את יהדותו.

גם לאחר מכן, המילה 'יהודי' ברוסיה - הייתה כמו מחלה, ולכן לצורך הישרדות, כל היהודים היו חייבים להיות הכי טובים לפחות בתחום אחד - מתמטיקה פיסיקה וכו'. הגאווה התחילה לחזור רק לאחר מלחמת ששת הימים - בצורה מפתיעה ששם התחיל לי הסוויץ' במוח.

כשהבנתי את הייחודיות של העם היהודי - נהפכתי לפעיל ציוני, הבנתי שמדינת ישראל דואגת לכל יהודי איפה שהוא לא יהיה , זה חיבר אותי לזהות היהודית והציונית שלי.

הוא מתמטיקאי מעולה ואף ניצח את אלוף העולם בשחמט - אין ספק שבבסיסו הוא אדם לוגי. ולכן העבדות והשעבוד ברוסיה של סטאלין לא התאימה לו - והרגשתי חיבור להמנון הלאומי של ישראל - "להיות עם חופשי בארצנו". - רציתי לצאת ממצרים וכאשר הכניסו אותי לבית הסוהר הסובייטי - ושם קרה לי הפתעה כאשר ראיתי רבנים שהולכים בלי כיפות...

זה מה שגרם לי להבין כאשר הייתי יו"ר הסוכנות היהודית, והיו מאבקים על הכותל עם הרפורמים - "אני הבנתי, שהחרדים לא יעשו שום ויתור על ההלכה, למרות שהרפורמים המתפללים בכותל זה לא בעיה הלכתית כמו הגיור, ולקח לי ארבע שנים של מו"מ שכללו מלחמות עם 3,000 בתי כנסת של רפורמים שהבהירו לי שאנחנו במלחמה".

שרנסקי מסביר למה כולם אמרו לו הוא פוליטיקאי גרוע: "אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה, אני לא בפוליטיקה, ברוך ה', ואני גם לא רוצה".

גם לגבי הטענות על הגוף הממסדי של 'הסוכנות היהודית', יש לשרנסקי הרבה מה להגיד ומסביר כי "ש רק שני בלמים נגד התבוללות: זה אמונה וציונות. קשר עם דת וקשר עם מדינת ישראל. אם יש לך שני הדברים – מצוין. אם יש אחד – אפשר לעבוד עם זה."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר