אריה דרעי בראיון • צפו

פטירת הראש"ל, זיכרונות הילדות - ומגפת ה'קורונה' במגזר

הילדות לצד הגר"א בקשי דורון; הרגעים שאביו נשכב תחת גלגלי האוטובוס; המינוי לראשל"צ והרדיפה המשפטית • מגיפת הקורונה במגזר; חשבון הנפש ובתי הכנסת • השר אריה דרעי בראיון ל'כיכר' (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
תמונה: פלאש 90 (צילום: יוחנן בלייך)

'שלושים' לזקן הראשונים לציון: במלאות ה'שלושים' להסתלקותו של הראשון לציון, הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל, 'כיכר השבת' בפרויקט ראיונות מיוחד, בהגשת ישי כהן, עם הרבנים והאנשים הקרובים ביותר לראש"ל.

במסגרת הפרויקט יתארחו הראשון לציון הגר"ש עמאר, הרב הראשי לשעבר ועמיתו של הגר"א לרבנות הגאון רבי ישראל מאיר לאו, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי - שגדל כילד בשכונתו של הרב ומאוחר יותר הביא לבחירתו לתפקיד הרב הראשי - והרב אבא יצחק שטרית, ראש לשכת הרב.

והערב: הפרק הראשון. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, בראיון מיוחד על הילדות בעיר בת ים, הרגעים שהרב שכנע את אביו להכניס את בניו למוסדות תורניים, האהבה של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל לרב בקשי, המשא ומתן עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין למינוי הרב לתפקיד הרב הראשי, וההתנכלות המשפטית בשנים האחרונות.

בהמשך הראיון (מדקה 14:30), מתייחס השר דרעי, האחראי על המגזר החרדי במשבר הקורונה, לנגיף שהתפשט בציבור וגבה קורבנות רבים, וקורא לחשבון נפש פנים-חרדי.

אריה דרעי בראיון לישי כהן

אני רוצה לחזור איתך אחורה בזמן, בהיותך ילד להורים שעלו ממרוקו והתגוררו בעיר בת ים, ושם אתה מכיר לראשונה את הרב בקשי דורון.

"הרב בקשי דורון היה הרב הראשון שהכרנו, והא היה אז בצעירותו, בסביבות גיל 30, כשהוא היה נקרא רב השכונות, לפני שהוא מונה לכהן בתפקיד רב עיר, ואני זוכר אותו מוסר שיעורים במסירות נפש, לאחר שהלך מרחק גדול. אני זוכר את הרב בקשי כשהוא מרומם את האנשים, ודואג להם לשעוני שבת, לפלטות ולעוד הרבה דברים שקשורים בהלכה, דברים שאנחנו כעולים חדשים בכלל לא ידענו.

"נכון שהוא לא לקח אותנו לפנימיה, אבל ברחנו ממנה אין ספור פעמים הביתה בגלל התנאים הקשים, והוא היה זה שחיזק את אבא שלי כשכולם צחקו עליו, וכשהוא ראה את אבא שלי הוא היה קם לכבודו ואומר שהוא מחזיק שני ספרי תורה".

"לאחר מכן, כשאבא חזר הביתה, הוא אמר לאימא שלי: 'שמעת? הרב בקשי אמר שיש לנו שני ספרי תורה', והיינו אז ילדים קטנים ממש...".

דרעי חוזר לימים של מינוי הרב בקשי דורון לתפקיד הרב הראשי והראשון לציון, בזמן ממשלת רבין: "10 שנים לפני כן, בשנת תשמ"ג, מרן הרב עובדיה זצ"ל העמיד את הרב בקשי למועמדות מול הרב מרדכי אליהו, ואני יחד עם הרב דוד יוסף היינו ראשי המטה שלו, הרבה לפני שהיתה בכלל מפלגת ש"ס. למרות שלא היה כל כך סיכוי, הישגנו הישגים לא רעים בכלל".

איך שכנעת את רבין לתמוך ברב בקשי דורון לתפקיד?

"זה התחיל בכך שאנחנו היינו המפלגה הדתית היחידה בקואליציה, ורבין אמר שנעשה חלוקה בנוגע לתפקיד הרב הראשי, ותוך כדי הוא הציע שאנחנו ניקח את הרב בקשי לתפקיד הרב הראשי הספרדי, והוא יקח את הרב שאר ישוב הכהן לתפקיד הרב הראשי האשכנזי".

הכתרת הראש"ל זצ"ל

"כידוע שמרן הרב עובדיה זצ"ל רצה מאד את הרב לאו לתפקיד, ובהוראתו הודעתי לרבין שהיות ואנחנו לא מתערבים לו בענייני הביטחון, אז שגם לא יתערב בעייני הרבנות, וכך זכינו גם ברב בקשי דורון וגם ברב לאו".

"לא אשכח את השמחה של אבי מורי, כשהוא ראה שאני בתפקיד שר הפנים מצליח למנות את הרב בקשי לתפקיד הרב הראשי. מי שהכיר את הרב זצ"ל ידע שהוא מטבעו היה קצת מופנם, ובכל זאת לא ראיתי אהבה של 'בעלי בתים' כפי שהיו אוהבים את הרב בקשי ז"ל, וזה אכן משהו שאני לא שכחתי עד יומו האחרון".

יש משהו שאתה לוקח איתך הלאה מהרב בקשי דורון זצ"ל?

"הרבה דברים. קודם כל את העשייה הגדולה שלו. אנשים לא יודעים מי היה הרב בקשי, ושהוא היה מפארי ישיבת חברון בתקופה שלא כל כך היו ישיבות ספרדיות. שמעתי מאנשים שלמדו איתו שהוא היה נחשב לאחד מתלמידי החכמים הגדולים ביותר בישיבה, וגם לאחר מכן בזמן שלמד בכולל שהקים הרב עדס, וכשהלך לכהן כרב בעיר שהיתה שממה של ממש מבחינה דתית. זה משהו אחד שאני לומד ממנו".

"משהו נוסף שאני לומד ממנו זה העניין של 'לא תגורו מפני איש'. הוא היה חד בדעתו, ומתעקש על כך ללא שהיה משנה את דעתו כדי שיימצא חן בעיני אנשים".

"הרב תמיד היה נוהג בעדינות, ולא זכור לי אפילו פעם אחת שהוא הרים את קולו. אנחנו רגילים לראות אנשים אחרי שהם מסיימים את תפקידם הבכיר, שהם מפסיקים את העשייה,. הרב בקשי זצ"ל, למחרת שסיים את תפקיד הראשון לציון כבר פעל והקים כוללים ומוסדות, מה שהביא אותנו למצב שתלמודי התורה שלו הם המפוארים ביותר שיש בציבור שלנו, והכול בצניעות ובפשטות".

מתי נודע לך שהרב חלה בקורונה?

"לצערי הרב נודע לי רק כשזה התפרסם, והכול עבד לצערנו בצורה מהירה מאוד. אני גם זוכר את היסורים הנפשיים והגופניים שהרב עבר, ותמיד צהלתו הייתה על פניו, ללא תלונות".

"הרב גם עבר רדיפות על ידי אנשים שהתנכלו לו בשל כך שהוא התעקש לנהוג ולבחון בעצמו אנשים, ולאחר כל זה אף פסקו נגדו בבית המשפט, ולמרות הכול הוא הורה לאנשיו שלא להגיב, אלא לנהוג באיפוק".

ראינו שחששת שהלוויה תתקיים ביום ולא בלילה, מחשש שאנשים רבים יבואו להשתתף.

"אמנם חששתי, אבל אני מעריך מאוד את הציבור שלנו שהוא ממושמע מאוד, ואמרתי את זה גם לראש הממשלה באותו יום שבו כונסה מסיבת עיתונאים. אף אחד לא חלם שציבור כל כך גדול יתאפק ולא יגיע".

"בנוסף, ידוע שהרב בקשי ברח כל שנותיו מכבוד, ו'כל הבורח מהכבוד - הכבוד רודף אחריו'. ראינו שכל כלי התקשורת בארץ ובעולם דיברו באותו יום על הראשון לציון שנפטר מהקורונה, כולל שידורים חיים ממסע ההלוויה, למרות שכואב לראות הלוויה כזאת".

האמנת בחיים הפוליטיים שלך שתצטרך אי פעם לנהל ראיונות במרחקים ובמרפסת של הבית שלך?

"חסדי ה'. אנחנו לא יודעים חשבונות של הקב"ה, ואנחנו צריכים לקבל את הכל באהבה ולחשוב שככה הוא מדבר איתנו כשאנחנו לא מבינים את השפה שלו, ואני מקווה שנלמד מהדבר הזה כמה דברים לחיים שלנו, על ההתנהגות, על הריצה אחרי הישגים, ההמוניות והטירוף; כל זה השתנה".

אריה דרעי עם בנימין נתניהו במליאת הכנסת

"הקב"ה עשה איתנו חסד, עם כל מה שקורה במדינת ישראל ביחס למדינות אחרות. תראה את מספרי הנפטרים בניו יורק ובלונדון, ותבין את החסד שעשה איתנו הקב"ה".

"אני חושב שצריך לעשות בציבור שלנו חשבון נפש אמיתי, משום שלצערי 70% מהחולים במדינת ישראל הם חרדים, ולא רק בערים החרדיות אלא בכל המקומות במדינת ישראל. יש לנו הסברים להכל, אם זה פורים, אם זה חתונות שהתקיימו, אבל תראה את הנס הגדול שקרה כאן בישראל".

"אני מקווה שנצא מהמשבר הזה, וכמובן חייבים להמשיך ולשמור. אנשים שואלים אותי איך פותחים מכוני כושר ולא בתי כנסת, או את ההילולא במירון, ואני אומר להם 'מי כמוני רוצה שייפתחו את בתי הכנסת, אני הראשון שבעד לחגוג את ל"ג בעומר, אבל קחו בחשבון שלפי הסטטיסטיקה ברור לכולם שמתוך מאות האלפים שמגיעים למירון כמה עשרות מתוכם יכולים להיות חולי קורונה, ואז ביכולתם להדביק את הציבור".

"בנוגע לבתי הכנסת, ברוך ה' שאנו נמצאים כעת במצב שכולנו מתפללים בציבור. ישנם מניינים בשטחים פתוחים, ואנחנו כבר לא במצב שהיינו לפני חודש שבו התפללנו בבית, ולכן היות שההתייחסות לבתי הכנסת היא לא בצורה אחידה, משום שאי אפשר באמת להתחייב ולקחת אחריות על מה שקורה ב'שטיבלאך', או אפילו בבתי כנסת גדולים, לכן - לא מדובר כאן בהישגים פוליטיים, ותאמין לי שאם הייתי עומד על זה שייפתחו את בתי הכנסת, הייתי מצליח - מדובר כאן על הוראה של הרבנים, ובנושא שצריך לקחת עליו אחריות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר