היסטוריה ואקטואליה

זעזוע! אלו ששמחים מביטול הילולת הרשב"י במירון

ארגון חרדי פרסם כרוז, בו הוא מביע שביעות רצון מכך שהילולת התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי, בל"ג בעומר, במירון התבטלה! הסיבה? בגלל בית המקדש, לא פחות (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ציון הרשב"י, השבוע (צילום: David Cohen/Flash90)

זעזוע! ארגון חרדי פרסם כרוז, בו הוא מביע שביעות רצון מכך שהילולת רשב"י במרון התבטלה!

בפשקוויל שהגיע לידי 'כיכר השבת' ונחתם בידי עמותה בשם 'בית ה'' נטען שההילולה המסורתית בהר מרון בציון רשב"י שנערכת שנים ארוכות בראשות גדולי ישראל התבטלה בידי ההשגחה העליונה כדי להחזיר ליהודים את הכמיה לבנין בית המקדש.

עוד נטען שהמנהג שבו נהגו גדולי עולם לחוג את חגו של רשב"י, נהפך לכמעט עבודה זרה, וכתחליף לבית המקדש, כאשר ישנם גורמים שמכנים את הר מירון "הר הקודש", ואת הציון "קדש הקדשים" וכך נהפך העניןי ל"מצוות עליה לרגל" , ונשכח הדבר האמיתי שהוא בית המקדש.

בפשקוויל נטען שעמותת 'בית ה'' הפועלת לקרב את המצווה היקרה של הקמת בית המקדש והקרבת הקורבנות שהתבטלה זה כאלפיים שנה, וכל תחליף בהר מירון, אינו אלא אחיזת עיניים ומצג שווא.

העמותה מציגה פרסומים בהם נטען ש"העליה להר מירון חשובה כמו העלייה להר בית ה'", לטענת אגודת 'בית ה' דברים אלו הינם דברי חירוף וגידוף ממש ובוודאי שרשב"י אינו שמח בכך.

הפשקוויל
הפשקוויל
הפשקוויל

בפשקוויל נטען שאין מקור בתנ"ך, בספרות חז"ל, גאונים וראשונים, על השוואת ציון הרשב"י לבית המקדש וקודש הקודשים, ותפילה מיוחדת חוברה אך ורק על בית המקדש והיא: "אין אנחנו יכולים לעלות ולראות ולהשתחוות, ולעשות חובותינו בבית בחירתך, בבית הגדול והקדוש שנקרא שמך עליו, מפני היד שנשתלחה במקדשך".

צער גדול, טוענים כותבי הפשקוויל, קיים לקב"ה על כך שבימינו ישנם העולים לציון הרשב"י, ואינם טורחים ושמחים בעלייה להר הבית ולכותל המערבי.

הם מצטטים בפשקוויל את דבריו של החתם סופר נגד ההילולא במרון, ואת טענתו שאסור לחדש חג וק"ו חג שלא בירושלים עיר הקודש, ולא עוד שרעידת האדמה בשנת תקצ"ח (1837) שהרגה 4000 יהודים ארעה, לטענת החתם סופר, מפני שתושבי ארץ ישראל הזניחו את ירושלים לטובת צפת ומרון מפני קבר רשב"י, עוד מטעימים כותבי הפשקוויל שהחתם סופר לא עלה לארץ ישראל בגלל מנהג ההילולא.

עוד נכתב בפשקוויל על הנלמד מכך שהקב"ה ביטל את ההילולא בהר מרון: "דומה, שראה הקב"ה את בית המקדש שמם, עמד וביטל אף את החגיגות בהר מירון, וכעת אף שם אין זבח ואין מנחה, ואין אש ונסכים...".

העמותה קוראת לחצי המיליון שנבצר מהם לעלות להר מירון - לקחת את הצער שלא עלו למירון - לצער על בית המקדש החרב: "אולי בכיסופין המתעוררים להילולא במירון נוכל להתחבר ולהבין...", ומציינת: "שעצם המעמדות במירון יכולות לתת בבואה דבבואה על ימי הרגלים בירושלים".

• • •

כדי להחדיר לתודעת ציבור העולים להר מירון שבבית המקדש ישנן התעלות וחגיגות יותר גדולות ממירון, נכתב בפשקוויל סימולציה בין החגיגה במירון לשל בית המקדש:

"מירון - בוערת מדורה אש מרכזית, הממולאת שמן ובדים יקרים נדבת בני ובנות ישראל לכבוד רשב"י, טרם הדלקת המדורה שרים שירי רגש, ולאחר כך שירי שמחה. ולצד זאת מתקיימות סביב השעון תפילות רותחות, מלאות המיה וגעגוע, רוממות וכיסופי טוהר...

במקדש - אש תמיד דולקת על המזבח, מעלה ריח ניחוח לה' את הקורבנות אשר נדבו לו בני ישראל... טרם הקרבת הקרבן ובמהלכו, היו שרים שירי רגש [בעיקר בחטאות ואשמות], ולאחר כך היו שרים שירי שמחה בתזמורת עשירה ומפוארת. בעוד הכהנים מקריבים את קרבנות ישראל ומנסכים נסכיהם. ובה בעת בכל המקדש ובהר הבית נישאות בדבקות תפילות רותחות. מלאות אהבת ה', השתוקקות עזה לחסות בצילו, ושאיפה עצומה להתקרב אליו ולהדבק בו...".

מתוך הפשקוויל

• • •

"במירון - מכל עבר רואים דוכנים מלאי מטעמים, כבשים נצלים בכל פינה ואנשים אוכלים מכל הבא ליד, ששים ושמחים ומשוררים.

"ובירושלים - השווקים מלאים פירות מכל טוב הארץ, בכל קרן זווית נערכו סעודות המוניות של בשרים (קרבנות תודה ושלמים שהיו חייבים להיאכל תוך יום ולילה/שני ימים ולילה) והעיר מלאה בקולות השירות ותשבחות המזדמרות בכל סעודות המצווה המרובות.

מתוך הפשקוויל

• • •

"במירון - דוכנים דוכנים מחלקים "ח"י רוטל משקה", להרוות נפשות צמאים, מים קרים על נפש עייפה ולזכות את הרבים בברכות ראשונות ואחרונות לזכות התורמים...

"ובירושלים - כמויות כמויות של פירות ויין משובחים ואיכותיים של מע"ש מחולקות חינם, מכל עולי הרגלים שהיו צריכים לחזור לביתם ולהשאיר את הכמויות האדירות של המעשר מתנובת הארץ אשר בירכה ה'".

• • •

ארגון 'בית ה'' טוען שכל מי שמרגיש שהשנה לא יוכל לקבל השפעות קדושות ורוחניות במירון מידי שנה בשנה, יחשוב לעצמו אלו השפעות הוא היה זוכה אם היה בית ה' עומד על תילו בירושלים והמוני ישראל עולים לרגל אל פני קדש הקדשים, ליראות פני האדון ה'.

בנוסף, הארגון קורא לפעולות אקטיביות לקידום הגאולה ואף בעניין בנית בית המקדש בידינו וחידוש עבודת הקורבנות וקובע: "כפי שפסקו גדולי הפוסקים, שאף בית שלישי יבנה בידי אדם"!!!

מתוך הפשקוויל

דובר ארגון 'בית ה' בשיחה עם 'כיכר השבת' ביקש להדגיש, שאינו מתנגד לעצם העלייה למירון לחוג את חגו של רשב"י, ואף הוא עצמו, הנמנה על החסידים, מיצר על שנמנע ממנו השנה לקיים את המנהג הזה, אך הוא והאגודה מבקשים למחות על איבוד הפרופורציות שהגיעו אליהם, כאשר חשיבות מירון ול"ג בעומר עולה בעיני המוני החוגגים על ירושלים והר הבית עשרות מונים, והם רואים בעליה לשם תחליף לעליה לרגל, דבר שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה, ולכך הוצרכו לצאת במחאה חריפה".

הדובר מסר לכתב 'כיכר השבת' מסמכים וכתבי שו"ת רבים המעידים לדבריו על כך שהיו רבים מגדולי ישראל התנגדו לצורת ההילולא שנעשית בשנים האחרונות, המפורסם בהם היה מרנא החתם סופר שהעיד על עצמו שלא עלה לארץ ישראל מפאת צורת קיומה של ההילולא שלדבריו היא הגורמת לעיכוב הגאולה, כיכר השבת מבטיח לעקוב ולעדכן את קהל הגולשים.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר