היסטוריה ואקטואליה

המחלוקת: האם יש לעיר צפת קדושה כמו ירושלים?!

ההיסטוריון ישראל שפירא בסדרת כתבות על התנגדות גדולי ישראל להילולת ל"ג בעומר במירון • המחלוקת החריפה - האם יש לעיר צפת קדושה כמו העיר ירושלים?! | פרק ב' (היסטורי)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ירושלים וצפת. ארכיון (צילום: SA'AR YA'ACOV, KATCOFF SEYMOUR, לע"מ)

לאחר שחשפנו על התנגדותו של החתם סופר להילולא במירון, ועל כך שהוא עצמו לא עלה לארץ ישראל בשל כך, כעת נחשוף על פעם נוספת בה החתם סופר יצא בחוד ובחנית להגן על כבודה של ירושלים.

בעל החסד לאברהם - רבי אברהם אזולאי (סבא של החיד"א) שחי בצפת לפני 450 שנים כתב בספרו דברים נפלאים ונשגבים על העיר: "צפת רומז לנצח, צפת היא מוכנת ומשומנת להשיג בה סוד עומקה של תורה וסודותיה, כי אין אויר זך בכל ארץ ישראל כמו אויר צפת... כל הדר בצפת יש לו יתרון על כל שאר ערי ארץ ישראל והנפטר והנקבר שם בעבור שהוא מקום גבוה ואוירו זך ונקי מכל שאר ערי הארץ לכן במהרה שט נפשו ופורח למקום מערת המכפלה כדי לעבור משם לגן עדן תחתון...".

סמטאות צפת, 1999 (צילום: OHAYON AVI, לע"מ)

וכן כתב רבי משה אלשיך הקדוש[1] איגרת שבה מודגש חשיבותה של צפת: "כי בגלל צפת תוב"ב קיום כל ארץ ישראל לאיתיאל!".

כנגד דברי ה'חסד לאברהם' כתב החת"ם סופר[2]: "ומה שכתב "חסד לאברהם" במעלת צפת נגד כל ערי ישראל, היינו חוץ לירושלים. וחלילה להעלות על הדעת שקדושת שום עיר יותר מירושלים... ואיך יצויר שצפת הוא גבוה מירושלים ואוירה טוב מירושלים כמו שכתב 'חסד לאברהם', והרי כתוב "וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (דברים י"ז ח') ומפרש רש"י מכאן שגבוה בית המקדש מכל ארץ ישראל".

• • •

בשנת תקצ"ז (1837) ארעה רעידת אדמה עזה שהחריבה את הגליל, מעל 4000 תושבי ארץ ישראל נהרגו!. כאשר הגיעה השמועה לאוזני 'החתם סופר', הוא נשא הספד להרוגי רעידת האדמה בישיבתו בפרשבורג תוך שהוא יוצא נגד שיטת רבי ישראל משקלוב על כל שאחז שהגאולה תגיע מהגליל ולכן הוא ותלמידיו התגוררו בגליל!

הכותל המערבי, 1974 (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

בתוך ההספד מזכיר החתם סופר שוב את הילולת רשב"י ואת התנגדותו למנהג החגיגה ביום פטירת הצדיק.

"על ההרים אשא נהי, ועל נאות מדבר קינה, שמועה שמענו... ותרעש ארץ הקדושה נפלו גיבורי ישראל ת"ח וצדיקים הרבה, וגם נחרבו בתי כנסיות ובתי מדרשות, המביט לארץ ותרעד.. "וירושלים הקדושה חרבה ושממה מבלי משים על לב, ועל כן תרעד הארץ... שרעידת האדמה היא מקנאת ירושלים.. וקנאת ירושלים עשתה זאת כי שם שער השמים עיר שחוברה לה יחדיו... שם הר המוריה.. הר בית ה', והנה זה מקרוב מאת שנים שמו פניהם לצפת כי שם קבור איש אלוקי הרשב"י במרון, והאר"י בצפת. וכל העולים לא"י לא שמו פניהם אלא לצפת וטבריה, וירושלים נשכחה לגמרי והיא עיר שם ה' שמה, שגם בזה הזמן מצווה לעלות לרגל לירושלים, לא שם איש על לב אלא לעלות לצפת להילולא דרשב"י, אשר כבר היה לי ויכוח בזה עם הגאון מהר"ז מרגליות זצ"ל, היכן מצינו לעשות יום מועד ביום סילוק צדיק... ועל כל פנים לא ידעתי מה מקום להילולא ולעזוב את ירושלים...", (הספדו של החת"ס הודפס בפרושו לתורה 'תורת משה' ויקרא סוף פרשת אמור).

העיר צפת, 1950 (צילום: KATCOFF SEYMOUR, לע"מ)

לאחר רעידת האדמה שינה רבי ישראל משקלוב את דעתו, ועבר לירושלים, וקיבל תשבחות מהחת"ם סופר שכתב עליו: "גאון עוזינו מה"ו ישראל אשר קבץ יתר פליטי צפת להעלותם ירושלים".

מאז רעידת האדמה הישוב היהודי בירושלים גדל עד למאוד - או אז אמרו ההיסטוריונים: "לא נתמלא ירושלים אלא מחורבנה של צפת", כאמור בארגון 'בית ה' טוענים שגם בימינו ביטול חגיגות ל"ג בעומר במירון, יביא את הציבור להבין שהחגיגות האמיתיות אמורים להיות בבית המקדש ששם לא יצטרכו לשלם לאלפי שוטרים וסדרנים לשמור על הסדר, שהרי בבית המקדש חז"ל מעידים: "מעולם לא אמר אדם צר לי המקום", נתאר לעצמנו שמחת בית השואבה בבית המקדש - כמו ל"ג בעומר במרון + ראש השנה באומן ואת כל זה נכפיל פי 100!! = מליונים של יהודים רוקדים ומפזזים בביתו של ריבון העולמים, יהי רצון במהרה בימינו אמן!

הכותל המערבי, 1986 (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

• • •

'קנאה גדולה' אחז החתם סופר לירושלים והפציר בכל מי שעלה לא"י שיגור דווקא בירושלים עיר הקודש, ידוע על רבי עמרם חסידא שהחתם סופר יעצו להתנהג 'כמו שעשה הרמב"ן' כאשר עלה ארצה שיתיישב אך ורק בירושלים: "מקום משכן כבוד קדושת בית אלקינו"[3].

בפרק הבא: מדוע האר"י לא התגורר בירושלים?!

[1] מובא באיגרת "חזות קשה", המופיעה בהקדמה לפירוש האלשיך עה"ת, שנדפס בונציה בשנת ה'שנ"ג

[2] (יו"ד ח"ב סימן רל"ד)

[3] שו"ת חת"ס רל"ד, ראה עוד בשו"ת חת"ס יו"ד, סימנים רלג וסי' רלד. שבו כותב החת"ס לרבי אפרים זלמן מרגליות ולרבי עמרם חסידא שיעלו דוקא לירושלים עיה"ק

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר