כל ההתפתחויות

לקראת החתימה: בליכוד השמיטו 'ביטחונות' של חוק הגיוס

מההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה, עליו תחתום היום המפלגה, ותוכנו הגיע לידי 'כיכר', עולה כי הנושא המהותי לציבור החרדי - "חוק הגיוס" - קיבל ברגע האחרון כתף קרה מצד הליכוד (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ט באייר תש"פ | 13.05.20
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פרסום ראשון: מההסכם הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, עליו תחתום המפלגה בשעות הקרובות, ותוכנו הגיע לידי 'כיכר השבת' עולה כי הנושא הכי מהותי לציבור החרדי – חוק הגיוס קיבל בחלקו כתף קרה מצד הליכוד, כאשר השמיטו את הסעיף המעגן את החוק משפטית בבג"ץ.

עם זאת, ל'כיכר השבת' נודע כי רבני דגל התורה הגאון רבי יוסף אפרתי והגאון רבי נתן זוכובסקי קיבלו בשעות האחרונות את ההסכם הקואליציוני לידיהם, עיינו סו ארוכות ואישרו לחברי הכנסת לחתום עליו..

'כיכר השבת' עושה לכם סדר בהסכם הקואליציוני ממנו עולה, כי בליכוד "וויתרו" בשביל יהדות התורה על כמה סעיפים חשובים, אך האחרונה לא מתעקשת עליהם בשלב זה.

בהסכם נאמר, כי הליכוד ויהדות התורה יגבשו עמדה משותפת בעניין חוקי תקציב המדינה שידרשו בזמן כהונת הכנסת ה- 23. לצד חיזוק תקציבי הרווחה לשכבות החלשות ומתן תקציב הולם לצורכי החינוך, כולל פעולה להגעה לשוויוניות בכל הקשור בחינוך המיוחד.

מה שהושמט מההסכם זה בקשת יהדות התורה "לשוויוניות התקציב החינוך בכל הקשור לחינוך החרדי המיוחד". כך ששוב החינוך המיוחד נשאר מאחור, זאת למרות הבטחה מפורשת של יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני לעגן את תקציב החינוך המיוחד בהסכם הקואליציוני.

הישג של המפלגה הוא באשר לתקציב האגף למוסדות תורניים שייכנס לבסיס התקציב.

נוסח מאוד פשרני באשר לענייני הסטטוס קוו. נכתב כי "יישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל זה עשרות שנים בישראל. הממשלה תעשה לכבד את השבת ומועדי ישראל ששמרו על קיומינו כעם. אם יהיה שינוי שיפגע בסטטוס קוו יפעלו ראש הממשלה ו"גוש הליכוד" ביחד ובמחויבות הדדית לתיקון הפגיעה על מנת לשמר את הסטטוס קוו".

רבני 'דגל' (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

העיסוק המרבי של חברי הכנסת החרדים היה סביב חוק הגיוס, אף למרות מאבקם הם נחלו כישלון חרוץ בהסכם הקואליציוני. בהסכם נכתב כי "עם כינון הממשלה יחוקק חוק על פי הצעת משרד הביטחון וצה"ל, תוך תיקון לפיו יעדי הגיוס יקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה ראשית".

"כן יערכו התאמות במועדים האמורים בהצעת החוק (שהוגשה בחודש יולי 2018), כך שכל המועדים ידחו בהתאמה ממועד קבלת החוק בקריאה שלישית בכנסת. עוד תתוקן ההצעה באופן שבמקרה שבו פחת מספר המתגייסים בפועל, החל משנת הגיוס 2022, מ־85 אחוזים מיעד הגיוס השנתי הכולל במשך שלוש שנות גיוס רצופות, תחליט הממשלה בתוך שנה על תכנית יעדי גיוס שנתיים ותאשר תכנית לתמריצים כלכליים - חיוביים ושלילים, לעמידה או לאי עמידה ביעדים. חרף האמור לעיל, לאחר חקיקת חוק הגיוס האמור, תגבש הממשלה להצעת שר הביטחון חוק חדש ומקיף בדבר גיוס לצה"ל ושרות לאומי בהתאם למיתווה רחב ועדכני התואם את צרכי החברה בישראל על גווניה ורבדיה בהסכמת סיעות הקואליציה".

מה שהושמט מההסכם זו בקשתם של כמה מחברי הכנסת לבטח את חוק הגיוס משפטית במידה ובג"ץ יפסול את החוק, בנוסחה הקודמת נכתב כי "היה ותהיה פגיעה מכל סיבה שהיא בהסכמה האמורה, הליכוד ויהדות התורה וכל חברי הקואליציה יפעלו לתיקון הפגיעה, כולל בדרך חקיקה / משפטית, וזאת נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה, כאשר מדיניות הממשלה תפעל תהיה ברוח המדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מכסת לומדי התורה".

באשר לתפקידים סוכם, כי "משרד הבינוי והשיכון (כולל כל הסמכויות שהיו במשרד לפני העברת הסמכויות למשרד האוצר בשנת 2015), כולל רשות מקרקעי ישראל וכן חברת דירה להשכיר".

יו"ר וועדת הכספים בכנסת; לסיעת יהדות התורה יהיו שני סגני שרים במשרדים הבאים: סגן שר במשרד החינוך וסגן שר במשרד התחבורה.

במשרדים בהם יכהן סגן שר מטעם יהדות התורה לא יכהן סגן שר נוסף.

באשר לקרב אותו ניהל ח"כ יעקב אשר לקבל וועדה ביצועית לקדנציה שלמה, סוכם כי סיעת יהדות התורה תקבל את ראשות וועדת החוקה חוק ומשפט במשך 15 החודשים הראשונים לכהונת הכנסת וכן את ראשות הוועדה לפניות הציבור במשך 15 החודשים הראשונים לכהונת הכנסת.

ח"כ מטעם סיעת יהדות התורה יכהן כסגן יו"ר הכנסת במשך 28 חודשים החל מיום הקמת הממשלה.

חבר כנסת מטעם סיעת יהדות התורה יכהן כחבר בוועדה למינוי דיינים.

יצוין, כי ניסיונות 'כיכר השבת' לבדוק האם ההסכמים עלו או יעלו על שולחנם של גדולי ישראל מדגל התורה לצד חברי מועצת גדולי התורה של המפלגה, עלו בתוהו. דווקא חברי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל עודכנו בשעות האחרונות על ההסכם המסתמן ואישרו אותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר