קידוש ה'

הקורונה בארה"ב: 50% מתורמי הפלזמה - חרדים מניו יורק

אלפי אמריקאים שהחלימו מנגיף הקורונה תרמו את דמם עבור ה'פלזמה' שאותו יתנו לחולים. מתוך 5,000 תורמי הפלזמה בארה"ב - הקהילה החרדית בניו יורק, היא התורמת הכי גדולה (חרדים, בעולם)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
מתנדבי 'רפואה ושמחה' מביאים פלזמה לבית החולים הר סיני בניו יורק (צילום: מתוך הטוויטר של ביה"ח הר סיני)

קידוש ה': כמחצית מתורמי הפלזמה בארה"ב - יהודים חרדים מניו ירק. כך לפי גורמי בריאות שמתעסקים בנושא.

אלפי אמריקאים שהחלימו מנגיף הקורונה תרמו את דמם עבור ה'פלזמה' שאותו יתנו לחולים, כחלק מהמאמצים למציאת מזור לנגיף. ד"ר מיכאל ג'וינר, מנהל קלינקה המתעסקת בנושא של תרומות הפלאזמה, סיפר ל'ניו יורק טיימס', כי מתוך 5,000 תורמי הפלזמה בארה"ב - הקהילה החרדית בניו יורק, היא התורמת הכי גדולה.

מחקרים ראשונים בעולם מראים על שיפור בתוצאות של חולי קורונה קשים, כתגובה לקבלת פלזמה מחולים שהחלימו. פלזמה, הוא נוזל הזורם בכלי הדם ומהווה כ-55% מנפח הדם.

הרציונל מאחורי השיטה הרפואית היא: שימוש בנוגדנים שנוצרו בגוף החולה שהחלים, לצורך קרב על חייהם של חולי קורונה הנמצאים במצב קשה.

לפי הדיווח ב'טיימס', מעל 12,000 יהודים חרדים בניו יורק נרשמו לתרומת פלזמה מאז תחילת חודש אפריל, כשהמארגנים מעריכים כי מספר הנרשמים לתרום יעמוד בקרוב על 30,000 אנשים.

המכה הקשה שספגו הקהילות החרדיות בארה"ב בכלל בעיר ניו יורק בפרט עם עשרות אלפי חולים מאות מתים כתוצאה מנגיף הקורונה, גרם לגל אדיר של תרומות פלזמה למען החולים.

ד"ר שמואל שוהם, שמנהל מחקר באוניברסטית ג'ון הופקינס על השימוש בפלזמה של חולי קורונה שהחלימו כדי לפתח נוגדנים, אמר ל'טיימס' כי "התרומות של החרדים הן הרבה מעל גודלם היחסי באוכלוסיה". הוא ציין כי החרדים "לקחו טרגדיה והפכו אותה לכוח עולה".

בקהילות החרדיות ניו יורק וגם בניו ג'רזי, נרתמו העסקנים להרים פרויקט של תרומות פלזמה. כרוזים נתלו, רבנים עודדו את כולם לתרום, ומרפאות רבות התמלאו במהרה בחרדים שהחלימו מהנגיף ורוצים לתרום פלזמה.

מרוב תרומות, מרפאות רבות נאלצו להשיב בשלילה לתורמים רבים מפאת חוסר מקום לאחסון הדם במקררים וחוסר לוגיסטי. התורמים לא ויתרו ונסעו לערים הקרובות כדי לתרום שם את הדם.

עיתון ה'דיילי-מייל' ציין כי המניע הגדול לתרומות מגיע מהתורה היהודית ומהחשיבות הרבה של ההלכה להצלת חיי אדם. "אנחנו מסכלים על זה כמתנה שהחלמנו מהקורונה בגלל שהרבה אנשים לא החלימו עדיין". אומר עו"ד חרדי שנסע עד לעיר הסמוכה כדי לתרום פלזמה ואחד ממארגני התרומות ל'דיילי-מייל'. "עבורינו, המתנה הזאת לא ניתנה לנו בחינם, אלא עלינו לעשות איתה משהו".

כאמור, אנשים שאובחנו כמאומתים וככאלו שהווירוס קונן בגופם, ובחסדי ה' נרפאו, מפתחים באופן טבעי נוגדנים הנמצאים בפלזמה בדם ברמה גבוהה, ושימוש מושכל בנוגדנים אלו יכול בסבירות גבוהה לרפא חולים אחרים מהווירוס.

מהלך התרומה קל יחסית תוך סיכון מזערי: תרומת דם באמצעות מכשיר ייעודי לכך – המפריד את תאי הפלזמה ממנת הדם, ובמקביל משיב את הדם, באמצעות אותו מכשיר לתורם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר