דרמה בעולם הישיבות התיכוניות

ניצחון להתנגדות החרדית? ישיבת 'חכמי לב' משנה מגמה

אחרי שהרב בצלאל כהן עזב את ניהול הישיבה, שגרפה גינויים נזעמים בציבור החרדי - החליט ראש הישיבה הנכנס לשנות את סגנון המקום • איש צוות: "הישג אדיר לרבנים". הרב כהן: "זו טעות" (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: דניאל גמולקה)

ישיבת 'חכמי לב' בראשה עמד הרב בצלאל כהן נפתחת מחדש בראשות הרב יונה הוכמן, שהחליט לשנות את אופי המקום, ולהתאימה לישיבות התיכונית הסטנדרטיות - מערבא, נהורא ונהרדעא.

כדי להבין את המשמעות הדרמטית של הצעד, נחזור מעט אחורה. לפני קרוב לשמונה שנים, נפתחה בקול רעש גדול ישיבת 'חכמי לב' בראשותו של הרב בצלאל כהן, ע"י האגודה לקידום החינוך בירושלים.

הישיבה התחילה כבשורה לחינוך חרדי מהפכני חדש, לא רק ישיבה תיכונית כמו שהיו גם לפניה - אלא לתת אלטרנטיבה אמתית לבחורים חרדים שלא רוצים 'ישיבה קטנה'. אך עד מהרה, יצאו הרבנים נגד הישיבה התיכונית החדשה.

אחד מצוות הישיבה בעבר מספר ל'כיכר השבת': "בתחילת דרכה, נחלה הישיבה הצלחה גדולה, והייתה אבן שואבת למשפחות חרדיות מודרניות - או לחרדים חוצניקים, שהחליטו לשתף פעולה ולתת צ'אנס לישיבה החדשה".

"אלא שמעט אחרי הקמת הישיבה, החליט ראש הישיבה הרב בצלאל כהן, למנות את החסרונות של החברה החרדית בריש גלי, בעיתונים ובכלי התקשורת החילוניים. יכול להיות שהוא צדק בדבריו, אך ככל הנראה הגישה הזו הפחידה הורים רבים - שנמנעו לשלוח את ילדיהם לקו העימות".

מה פירוש קו עימות?

"באותו זמן הישיבה סבלה מהצקות רבות על ידי המיינסטרים החרדי, שהחליט לצאת בעוצמה נגד ראש הישיבה - בגלל הקו המיליטנטי שהוביל - מה שגרם כמעט לביטול ההקצאה של הישיבה והפיכת המקום למוסד שמאיים על הציבור החרדי".

התנגדות חרדית בעבר ל'חכמי לב' (צילום: באדיבות המצלם)

הרב בצלאל כהן, מסביר בשיחה עם 'כיכר השבת': "המטרה שלי הייתה לתת אלטרנטיבה לתלמידים ש"ישיבה קטנה" לא מתאימה להם, זה היה מהלך חדש ולדעתי זה הצליח גם אם הקצב היה מעט אטי בגלל ההתנגדות. כעת הרב הוכמן מעוניין לקחת את הישיבה לכיוון אחר, וזו זכותו המליאה, גם אם אני חושב שזו טעות".

לגבי ההחלטה לשנות את אופי הישיבה, אומר הרב בצלאל כהן: "מתחילת השנה אין לי שום קשר לישיבה, ואינני מעורב בשום החלטה שנוגעת לדרכה החינוכית, ולכן אינני רואה צורך להתייחס לכל החלטה שהיא" ומוסיף, "אני לא רציתי בכלל ישיבה כמו "מערבא", מפני שלדעתי אין חשיבות להקים עוד מוסדות כאלו".

"הישיבה שייכת לגוף שנקרא "האגודה לקידום החינוך", שהקימה אותה לפני 7 שנים ורואה בה חשיבות גדולה.
אני הודעתי בתשרי תשע"ט להנהלת האגודה שאני מעוניין לפרוש, ומאז חיפשו מועמדים מתאימים ובסופו של תהליך נבחר הרב יוני הוכמן. זה נכון שהרב הוכמן מעוניין להוביל קו שונה ממני, וזו זכותו המליאה, גם אם אינני חושב שזה נכון."

'לכיכר השבת' נודע, כי הישיבה יוצאת לדרך חדשה עם שם חדש ומייעדת את תפקידה אך ורק לתלמידים ממשפחות הפונות באופן מסורתי לישיבות תיכוניות דוגמת 'מערבא' ו'נהורא' ללא כל נגיעה או שייכות לתלמידי התתי"ם או קשיי התאמה בישיבות הקדושות כפי שהיה בעבר.

הישיבה החדשה צירפה לשירותיה רמי"ם חדשים לשיעורי עיון והשקעה מסיבית בלימוד עיון והלכה, והישיבה צועדת לכיון של חיבור תורני וערכי גדול ומשמעותי הרואה בישיבות הקדושות עוגן וערך עליון ואף מתעתד לשלב את הבוגרים כולם בישיבות הקדושות.

איש צוות בישיבה אומר ל'כיכר השבת: "הישיבה החדשה מהווה הישג אדיר לרבני בית וגן ולנציגות החרדית כולה, כאשר 'חכמי לב' ושיטתה מסיימים את דרכן ואת מקומם תתפוס ישיבה תיכונית אך למרות זאת, תורנית וישיבתית המחנכת לתורה ולשילוב בישיבות הקדושות כדרכן של 'מערבא' ועוד הפונות לקהל יעד ספציפי בהשקפה התורנית המקובלת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר