ת"ת חסידי - דת"ל

מרתק: תלמוד תורה הר נופי המשנה סדרי עולם

זה תלמוד תורה שונה מכל מה שהכרתם; כיפות 'נ נח' לצד כיפות 'יחי'; מלמדים מיוחדים שמרגישים שליחות בעבודה שלהם. ובעיקר הורים מרוצים שמעבירים את הילדים האחרים שלהם לת"ת - באמצע השנה (חינוך)

מנהל הת"ת, הילדים ומבנה הת"ת (צילום: תורת חיים)

אולי שמעתם ואולי לא - אך זו עובדה קיימת, ישנו תלמוד תורה חסידי למהדרין, שמקבץ לתוכו תלמידים חובשי כיפה סרוגה וגם שחורה.

מדובר על תלמוד תורה יוצא דופן בשם 'תורת חיים', בשכונת הר נוף בירושלים, העומד תחת נשיאותו של הרב יצחק גינזבורג והולך על פי שיטתו והדרכתו של הרבי מליובאוויטש זי"ע.

מי שעומד מאחורי היוזמה הזו הוא הרב משה גנוט שהקים את תלמוד התורה. במשך שנים ארוכות הוא נוהל על ידי הרב שילה אופן ולאחריו ע"י הרב יהודה ראב.

הרב אליהו לוי, שנכנס באחרונה לתפקיד המנהל של תלמוד התורה, שזו שיטתו החינוכית: "עד היום הגישה בתלמודי תורה ובחינוך נחלקה לשניים: או שיש הרבה פחד מהעולם, ואז מדגישים כמה צריך להיסגר ולשמור את עצמנו - וזה בעיניי סוגר את הילדים ולא מחיה אותם, כי אני לא מאמין בחינוך מתוך פחד. ויש גישה הפוכה, של פתיחות יתר לעולם, שבסופו של דבר גורמת לאובדן התמימות הפשוטה של הילדים".

הרעיון העומד מאחורי הת"ת הוא כזה: מצד אחד שומרים על התמימות של הילדים - מתוך קשר מאוד פתוח עם המלמדים, אך זאת לצד מסר שאינם חוששים מהעולם, כי הם מביאים בשורה חדשה עם הרבה נתינה.

בתלמוד התורה המיוחד לומדים גם לימודי חול, אך עיקר הדגש הוא כמובן תורה על פי גדולי החסידות, בהעמקה וברצינות ובפרט לימוד שיחותיו של הרבי, שמוריד את רעיונות החסידות ליישום בפועל בעולם.

עוד ייחודיות שיש בתלמוד התורה, הוא ביישום הרעיון של 'חולין על טהרת הקודש'. יש תלמודי תורה שבכלל לא לומדים לימודי חול, ואחרים שבהם דווקא יש דגש מורחב על לימודים אלה, לפעמים קצת על חשבון הקודש. ב'תורת חיים', מבקשים שהכול ינבע מתוך הקודש.

לדוגמה; אם לומדים חשבון, הם יספרו הרבה פעמים כמה פסוקים או אותיות יש בפרשה מסוימת, והדוגמאות יהיו מתוך הקשר של תורה.

לצד הלימוד, בתלמוד התורה שמים דגש גדול גם על מידות ישרות ומתוקנות ואהבת ישראל. "כל שיעור מתחיל בניגון או

תפילה שכתב הרב גינזבורג שמדברת על הקרבה לבורא ועל כך שהלימוד יביא לתיקון הנפש ומתוך כך לתיקון העולם".

הפעילות החברתית בתלמוד התורה מודגשת מאוד, כל תלמיד מקדיש שעה בשבוע לפעילות למען הסביבה. יש כאלה שעושים 'מבצעים' למעוניינים, פעילויות חברתיות לסביבה, וזה דבר חשוב מאוד.

כל כיתה בתלמוד תורה מעלה הצגה כמה פעמים בשנה. יש גם מלמד מיוחד שמומחה בסיפורי צדיקים, והילדים דרוכים ומחכים שייכנס לכיתה שלהם.

מנהל התלמוד תורה הרב אליהו לוי גדל בבית דתי־לאומי, והוא מגיע ממשפחת רבנים ידועה. סבו היה רבה הראשי של העיר תל אביב, הרב חיים דוד הלוי זצ"ל, ואביו הוא הרב שלמה לוי, ראש ישיבת ההסדר בקריית גת. בשלב כלשהו בחייו התקרב לחסידות חב"ד והפך לחסיד של הרבי.

הרב לוי קשור מאוד לרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), ולרב יצחק גינזבורג - לדרכו ולשיטה שלו - בתורת הנפש, ייעוץ וחינוך. בנוסף כתב ספר על מהלך החיים שלו שנקרא 'שאהבה נפשי', שמתאר את כל הדרך שעבר.

מלמדי התלמוד התורה נבחרים בצורה דקדקנית מאוד. כל מלמד הוא אישיות ונבחר בקפידה. כולם משכמם ומעלה. תלמידי חכמים שרואים שליחות בכל העבודה הזו. הם באים נטו מתוך מסירות לחזון, ומאמינים באמת שאפשר לייצר עולם שיש בו יותר תמימות ושמחה

המוטו של תלמוד התורה מתבטא בשלוש מילים: תמימות, יראה ושמחה.

בתלמוד תורה מסבירים על גישתם החינוכית המיוחדת. "הגישה החינוכית שלנו חשובה ומשמעותית מאוד, כי אנחנו מאמינים שהחסידות נותנת ערכים שהם לא רק בעבודת ה', אלא מתבטאים גם בחינוך. לדוגמה, היכולת להתמודד עם קשיים של תלמידים בצורה נכונה: מצד אחד שלא ניתן לו תחושה שהוא יכול לעשות הכול - וזו מידת היראה שהחסידות מדגישה, ומצד שני, כמה כל תלמיד יקר בעיני ה' ובעינינו. כשיש לתלמיד קושי ננסה להגיע אליו, לחוות איתו את הקושי ולנסות לפתור אותו. אמר לנו פעם אחד ההורים שכל תלמיד זוכה כאן ליחס של ראש ישיבה".

"אפשר להבין עד כמה המלמדים משמעותיים לפי העובדה שאומנם כיום אנחנו נמצאים במבנה גדול ומרווח עם חצר גדולה, אבל ההורים מספרים שכשהיו תנאים פחות טובים, הם השאירו את ילדיהם רק בגלל האווירה הייחודית וההשקעה של המלמדים, שמתייחסים לכל תלמיד כעולם ומלואו, נענה לכל שאלה ובקשה".

לאיזה קהל יעד מיועד התלמוד התורה

עוד פן ייחודי של תלמוד התורה הוא חוסר הזיהוי עם זרם ספציפי - מה שמקבץ אליו תלמידים מכל הגוונים הדתיים. זה תלמוד תורה חסידי אבל לא מגזרי. חוט השדרה הוא חב"ד, והשיחות של הרבי והדמויות של אדמו"רי חב"ד הם אבן היסוד של תלמוד התורה.

יחד עם זאת, יש דיבור על כל תלמידי הבעש"ט, ומציינים את כל המועדים החסידיים בהתוועדות גדולה. יש בת"ת ילדים של חסידי אשלג, חב"דניקים, כיפות סרוגות, ומה שמחזיק את הגיוון הזה זו התמימות.

וגם; מענה אמיתי לצמיחה של ילדים מתוך אהבת ה' אמיתית וחיבור אמיתי לקב"ה ולתורה, בלי קשר למקום שממנו הם מגיעים. יש ילדים עם כיפת 'יחי' לצד ילדים עם כיפת 'נ נח' ולצידם כיפות סרוגות, וכולם דרים באהבה יחד, ואין כלל שאלה כיצד כולם מסתדרים.

תלמוד התורה פועל עבור תלמידים בכיתות א' עד ח'. עוד פן מיוחד שלו הוא שבכל שנה מצטרפים תלמידים בכל שכבות הגיל, בשונה ממקומות אחרים, שבהם נכנסים תלמידים חדשים בעיקר בכיתה א'. בימים אלה ההרשמה לכל שכבות הגיל נמצאת בעיצומה.

יש משפחות שמאוד אוהבות את תלמוד התורה, וברגע שקלטו את הראש, מיד העבירו את כל הילדים לכאן. כי הרוח מיוחדת, אתה רק נכנס ושומע מכל כיתה ניגון אחר, שומע מלמד שמסביר בהתלהבות משהו. ברגע שהורה מרגיש את הקשר הייחודי בין המלמד לילד, הוא רוצה שהבן שלו ילמד במקום כזה.

ההרשמה לתלמוד תורה

ההרשמה לשנת תשפ"א בעיצומה

לפגישה אישית עם הרב אליהו לוי יש לתאם מול

הרב שילה – 052-3444191

maosime@gmail.com

או לרב צבי שרייבר בוואטסאפ - 058-7618199

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר