גלגולו של אלבום

מרגש: כך זכה המוזיקאי היהודי ל'קדיש' לזכרו

סיפור 'השגחה פרטית' מדהים במיוחד, הקושר את הכנר אורן צור מישראל למוזיקאי יהודי ערירי מדרום אפריקה; שלושים שנות מוזיקה, שמביאות ל'קדיש' וללימוד משניות לזכרו (ציצית)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אורן צור במופע 'צמאה' (צילום: אפרת כהן)

הכנר והיוצר אורן צור, מטובי המוזיקאים בישראל המנגן עם מיטב האמנים במוזיקה היהודית והישראלית בין היתר בסבבי ההופעות הגדולים של ישי ריבו והופעות 'צמאה' הגדולות, חשף סיפור מדהים במיוחד של השגחה פרטית המתפרס על פני כמעט שלושים שנה ומביא לבסוף לקבר ישראל מוזיקאי יהודי ערירי.

הסיפור מובא בלשונו של צור עצמו:

מערכה 1: בשנת 1994, אני חייל וגר בקיבוץ, ומבקר מדי פעם את ה'משוגע' הקיבוצי הרשמי שלנו, גדעון גומפל. גומפל הוא אודיופיל שנוסע כל שבוע לשוק הפשפשים ומוציא את קצבת הביטוח הלאומי שלו (גומפל הוא הלום קרב) על ציוד סטריאו ואלבומים משומשים. כשאני בא אליו הוא מבשל לי קפה על האש ואנחנו מעשנים נובלס ומקשיבים לתקליטים. יום אחד הוא שם לי אלבום יפהפה של גיטרות וכלי הקשה ואני מבקש להקליט אותו על קסטה...הוא מלווה לי את האלבום ואני מתחיל לשמוע את האלבום היפהפה הזה בלופים. שם האלבום : dawn dance. שם האמן: גיטריסט עלום שם בשם סטיב אליובסון. אין לי מושג מי הוא וגם אין עדיין גוגל בשביל לברר.

האלבום של אליובסון

מערכה 2: אני רוכש את הדיסק הזה בפיקדילי בכיכר דיזנגוף, זה אלבום שיצא בחברת ecm החביבה עלי, והוא נהיה אחד האלבומים האהובים עלי, הוא נוסע איתי גם לבוסטון ומלווה אותי בתקופות רבות בחיים.

מערכה 3: בזמננו אנו, אני מחפש בגוגל יום אחד את השם סטיב אליובסון ומקבל סיפור קצר על מישהו שפגש את הבחור, מסתבר שהוא דרום אפריקאי שנחת באולפני ecm ועשה אלבום עם נגן כלי ההקשה colin walcott מלהקת אורגון למי שמכיר, ואחרי הקלטת האלבום נסע לניו יורק, נפצע ביד והפסיק לנגן. מי שכותב את הכתבה מספר שפגש אותו באיזה מסיבה והוא אמר שכבר לא ניגן שנים, אבל סיפר סיפורים על ג'מים עם רלף טאונר וג'ון אברקומבי בניו יורק...

מערכה 4: לפני כחודשיים אני מתבקש להקליט כינורות לשיר של יהודי דרום אפריקאי בשם גארי לוויט, המוסיקה שלו משום מה מזכירה לי את הטאץ' האפריקאי של אליובסון ואני שואל אותו בתמימות אם הוא שמע עליו. הוא אומר שלא.

מערכה 5: אחרונה ומדהימה. גארי מתקשר אלי ואומר שמאד אהב את האלבום, ובחיפוש האחרון הוא מצא סרטון של ההלוויה של אליובסון. שנפטר יומיים לפני כן (יט' אדר תש"פ), ומסתבר שהוא בן למשפחה יהודית, ערירי, ובטלפון לדרום אפריקה מסתבר שאין כסף לשלם על ההלוויה ועל המצבה.

מסע ההלוויה של סטיב אליובסון ז"ל (מתוך יוטיוב)

גארי מוציא את כרטיס האשראי ומשלם בנדיבות את כל הוצאות הקבורה היהודית. ושולח לי הודעה שבזכותי סטיב אליובסון זכה לקבורה ומצבה יהודית וגם למנין שיגיד עליו קדיש וללימוד משניות לעילוי נשמתו.

ההודעה של לוויט לצור (באדיבות אורן צור)

"זה סיפור פשוט מדהים, כולי הצטמררתי", מספר צור ל'כיכר השבת', "לית אתר פנוי מינה. מדובר פה בהשגחה פרטית מדהימה ממש. עכשיו אני מבין למה נדבקתי כל כך לאלבום הזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר