היסטוריה ואקטואליה

הציפור המסתורית שזוכה לקבלת פנים ייחודית

בימים אלה נמצאת בשמי הארץ ציפור מיוחדת במינה שמגיעה אלינו בתקופת האביב. מחמת ייחודיותה מקבלים את פניה רב הכותל והרמטכ"ל. ישראל שפירא מתחקה אחר ה'סיסים' (בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
(צילום: עמיר בלבן, יחידת טבע עירוני החברה להגנת הטבע)

בימים אלה נמצאת בשמי הארץ ציפור מיוחדת במינה שמגיעה אלינו בתקופת האביב. מחמת ייחודיותה מקבלים את פניה לא פחות ולא יותר מ... הרב הראשי של הכותל והמקומות הקדושים, ראש עיריית ירושלים ורמטכ"ל צבא ההגנה לישראל!

הנביא ירמיהו מכיר את אותה הציפור וכמוסר לעם ישראל שיחזרו בתשובה בזמן הוא גוער בהם, שאפילו הציפורים יודעות מתי להתעופף בזמן: "גַּם חֲסִידָה בַשָּׁמַיִם יָדְעָה מוֹעֲדֶיהָ, וְתֹר וְסִיס וְעָגוּר שָׁמְרוּ אֶת עֵת בֹּאָנָה, וְעַמִּי לֹא יָדְעוּ אֵת מִשְׁפַּט ה'"[1].

סיסים בכותל, ה' תש"פ (צילום: עמיר בלבן, יחידת טבע עירוני, החברה להגנת הטבע)
סיסים בכותל, ה' תש"פ (צילום: עמיר בלבן, יחידת טבע עירוני, החברה להגנת הטבע)
סיסים בכותל, ה' תש"פ (צילום: עמיר בלבן, יחידת טבע עירוני, החברה להגנת הטבע)

הציפור ייחודית בכך שאת רוב חייה היא מבלה באוויר! אוכלת, ישנה ומה לא?!, רק בתקופת הקינון היא נכנסת לקן בכוך צר במבנים, או במרומי אחד הצוקים.

הפרט הכי מיוחד בה, שהרגליים שלה מנוונות! ארע ואם היא נופלת, היא לא יכולה להתרומם באוויר ולעוף, לכן, מקומות הקינון הם בראשי הצוקים, או בכוכים שבקירות ובמבנים וכשהיא רוצה להתעופף היא פשוט נופלת מהקן, צוברת מהירות ואז מתחילה לעוף.

סיסים בכותל, ה' תש"פ (צילום: עמיר בלבן, יחידת טבע עירוני, החברה להגנת הטבע)
סיס בכף היד (צילום: אמנון האן)

דע עקא שבימינו מרחבי הטבע מצטמקים, והקבלנים משתלטים על כל חלקה טובה לטובת בני האדם הדורסניים, ולצערנו אין לציפור הסיס היכן לבנות את הקנים שלהם. אחד המקומות הבודדים ששום קבלן לא הורס, הוא שריד בית מקדשינו הכותל המערבי, שם יש 88 קנים של סיסים, וכן להבדיל הקריה הביטחונית בתל אביב.

כידוע, בארצנו הקדושה ישנן עמותות ירוקות המשקיעות הון רב על חיות הבר למיניהן. ציפור הסיס זכתה בעמותה משלה שמשקיעה בה סכומים נכבדים ועשייה רבה מחמת הציווי האלוקי לאדם הראשון לשמור על הטבע: "בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן וְאָמַר לוֹ: רְאֵה מַעֲשַׂי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵן וְכָל מָה שֶׁבָּרָאתִי- בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי, תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ".[2]

רב הכותל מברך את הסיסים בטקס ב-2015 (צילום: אמנון האן)
רב הכותל מברך את הסיסים בטקס ב-2015 (צילום: אמנון האן)
הרמטכ"ל משחרר סיס בטקס הפרידה מהסיסים בקריה בתל אביב ב-01/06/2015 (צילום: דובר צה"ל)

לאור זאת העמותה משקיעה לבנות קנים על גבי בנינים גבוהים ברחבי תל אביב וגבעתיים, אשר מאד מבדר לדעת שיש דרישה ציבורית לשידורים חיים מהקן באינטרנט לטובת שוחרי הטבע הצופים בבית.

מרתק במיוחד לדעת שעמותת ידידי הסיסים בנתה לציפור הסיס קנים, מארגזי תחמושת ישנים, שכאגב מגשימים עוד נבואה: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה".[3]

פרוייקט "מחזירים את הסיסים לתל אביב" עם "צבא ההגנה לטבע" - 11 תאי קינון לסיסים מארגזי רימוני יד על גג תחנת גלי צה"ל ביפו (צילום: אמנון האן)
זהו קן של סיסים בקופסת עץ ששימשה את צה"ל ואוכסן בתוכה 2 פגזי 105 מ"מ של טנק – מתנה מהתעשייה הצבאית לעמותת ידידי הסיסים ("וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה"). (צילום : אמנון האן/ידידי הסיסים)

מנכ"ל עמותת ידידי הסיסים מר אמנון האן מספר בגאווה ל'כיכר השבת' על 20 קנים מארגזי תחמושת שהתקין ברחבי גבעתיים במסגרת פרוייקט "בונים בית לסיסים" של "ידידי הסיסים" ועוד 28 ב'מחנה רבין' שבקריה במסגרת הפרוייקט "מחזירים את הסיסים לקריה ולשרונה" שנערך עם "צבא ההגנה לטבע" המשותף לצה"ל ולחברה להגנת הטבע ובסיוע חברת החשמל.

• • •

לאור 'סגולותיה' הנפלאות של ציפור הסיס, אני מעריך שאתם כבר לא מתפלאים על 'מעמד קבלת הפנים' שנערך לציפור בכותל המערבי מידי בוא האביב.

האיש שבזכותו הסיסים חוזרים לישראל: מר אמנון האן, מנכ"ל עמותת "ידידי הסיסים", עם סיס צעיר בכף ידו (צילום: ענבל לוי)

יש לציין שבשנים האחרונות עקב כך שהכותל נהפך למקום הוללות, והיה בו טקס מביש במיוחד, החליט רב הכותל לבטל את כל הטקסים שאינם קשורים לדת, כולל מעמד 'קבלת הפנים' לציפור הסיס, מאז שוחרי הטבע ממשיכים לערוך טקסי קבלת פנים לסיסים בתל אביב מידי שנה בשנה.

ציפור הסיס התברכה לא רק ב'טקסי קבלת פנים', גם ספרים נכתבים על ציפור הסיס. כזה הוא הספר אותו כתבה שירה טברסקי-קסל אשר בחרה להזכיר על גב הכריכה את ייחוסה המפואר לגדולי החסידות זי"ע.

[1] ירמיהו ח ז.

[2] קהלת רבה פרשה ז

[3] ישעיהו ב ד

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר