טראמפ: אקפיא לצמיתות את תקציב ארגון הבריאות העולמי

הנשיא האמריקאי מאיים להפסיק לצמיתות את תקציב ארגון הבריאות העולמי בטענה כי הסינים משפיעים עליו וכי בגלל התנהלותו עשרות אלפים מצאו את מותם מהנגיף (עדכונים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

בעקבות משבר הקורונה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מאיים להפסיק לצמיתות את המימון האמריקני לארגון הבריאות העולמי. טראמפ מאיים שארה"ב תשקול לפרוש מארגון הבריאות, אם הוא לא יתחייב לשפר את התנהלותו בתוך 30 יום.

הרקע לעימות של טראמפ עם הארגון, הוא היחס לסין בכל הנוגע להתנהלותה במשבר הקורונה. הבית הלבן מאשים את הסינים בהתנהלות לקויה בכל הנוגע להתפרצות הנגיף ולתגובה מאוחרת תוך ניסיונות להסתיר את ההתפשטות. בנוסף, ישנן טענות של חוקרים אמריקאים כי הנגיף אף נוצר בכלל במעבדה בווהאן בה החלה ההתפרצות.

כבר בחודש שעבר הקפיא טראמפ את המימון האמריקני לארגון הבריאות, והאשים אותו בקידום המידע הסיני על מגפת הקורונה אך כעת מאיים טראמפ להפוך את ההקפאה למשהו קבוע. מדובר בסכומים גבוהים במיוחד, ב-2019 תרמה ארה"ב לארגון יותר מ-400 מיליון דולר – כמעט 15% מתקציב הארגון.

"אם ארגון הבריאות העולמי לא מתחייב לשיפורים מהותיים וגדולים בתוך 30 הימים הבאים, אני אהפוך את הקפאת המימון של ארה"ב לארגון לדבר קבוע ואשקול מחדש את החברות שלנו", אמר טראמפ במכתב למזכ"ל ארגון הבריאות טדרוס אדהנום גברייסוס.

במכתב הוסיף טראמפ שהדרך היחידה של הארגון להתקדם היא אם יפעל בעצמאות מול סין. הוא הוסיף שהממשל האמריקני כבר החל לדון עם המזכ"ל טדרוס בשיחות על רפורמה בארגון. "הם בובה של סין", אמר אתמול טראמפ בבית הלבן. "הם נתנו לנו הרבה עצות גרועות, עצות איומות. היא היא טעתה כל הזמן ותמיד הייתה לצדה של סין".

טראמפ הזכיר במכתבו דיווחים לפיהם ההכרזה של הארגון על מצב חירום התעכבה בגלל לחץ סיני. טראמפ טען שטדרוס היה יכול להציל את חייהם של רבים אם היה פועל כמו גרו הרלם ברונטלנד, שעמדה בראש הארגון בזמן התפרצות נגיף הסארס.

בארגון דחו את ההאשמות של טראמפ, והבהירו שהם לא מסתירים מידע משאר המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי.

ארגון הבריאות מסר אתמול שחקירה עצמאית של התגובה העולמית למגפה תחל בהקדם האפשרי. הארגון הודיע שהוא קיבל את תמיכתה של סין ואת הבטחתה שתסייע במימון המאבק העולמי בנגיף. נשיא סין שי ג'ינפנג הבטיח להשקיע בשנתיים הקרובות 2 מיליארד דולר כדי לסייע לעולם להיאבק בקורונה, במיוחד במדינות מתפתחות. התקציב הסיני לעניין יכול אף לעצבן יותר את האמריקאיים שיטענו כי הוא ניתן לא מתוך נדיבות לב אלא מתוך כוונה להשפיע על המהלכים והחקירה בנושא.

מספר קורבנות הקורונה בארה"ב הוא הגבוה ביותר בעולם. יותר מ-1.5 מיליון אמריקנים נדבקו בקורונה ויותר מ-90 אלף מתו מהנגיף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר