היסטוריה ואקטואליה

קריאת הרב מפוניבז' להתכונן לגאולת ישראל

53 שנים לשחרור הר הבית והעיר ירושלים, השמחה העצומה בגאולת ישראל ששררה בציבור החרדי בעקבות שחרור הכותל מוסברת במאמרו של מרן הרב מפוניבז' זלה"ה • פרק ב' (היסטורי, בארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הכותל, ב-1974 (צילום: SA'AR YA'ACOV, לע"מ)

53 שנים לשחרור הר הבית והעיר ירושלים, השמחה העצומה בגאולת ישראל ששררה בציבור החרדי בעקבות שחרור הכותל מוסברת במאמרו של מרן הרב כהנמן מפונביז' בעיתון 'בית יעקב'.

"הבא ונתכונן לקראת הגאולה השלמה"

וכך דברי מרן זלה"ה: "אחים יקרים ורחימאים! המותר לנו לנו להיות קטנוניים בשעה גדולה ונשגבה זאת? הלוא נבוש ונכלם להישאר בדלות ההשגות וקטנות המוחין בתקופה הרת פלאות כשאנו מוקפים ממש בניסים ואף עיור יכול למשש את הניסים בידיים?

רבי יוסף שלמה כהנמן, הרב מפוניבז' (פוטו בירנפלד, תל אביב - הספרייה הלאומית, אוסף שבדרון, CC BY 3.0)
(מתוך "בית יעקב")

"קימא לן כי אין בעל הנס מרגיש בנסו. ודבר שבמציאות הוא, שזוהר גדול ועצום מדי מסנוור את העינים. מי ישכיל להרים את מבטו השמיימה ולהציץ ישר בפני השמש בשעת גבורתה? הניסים והנפלאות, התשועות והנחמות והמלחמות שנתרחשו בארץ הקודש ובעיר הקודש והמקדש, אף אלה שראו זאת בעיניהם, אף אלה שחזו זאת מבשרם ממש, ואינם מצליחים להביע את מעמקי רגשותיהם ואולי מי אשר כמוני נדד באותם ימים על פני קיבוצי היהודים בגלויות, מסוגל יותר לחוש את תעצומת הניסים ולחשוב יותר על פשר המאורעות המופלאים למאד.. הבה אחים, ונתכונן לקראת הגאולה! הבה אחים ונתכונן לקראת ביאת המשיח! ואין תכונה יותר חשובה ונחוצה, מאשר התעמקות והתקדשות בלימוד התורה".

קריקטורה מהעיתון החרדי 'בית יעקב' המסמלת את השמחה בניצחון של העם היהודי

• • •

הרה"ח ר' יצחק מאיר שלימים כיהן כראש עירית בני ברק מטעם מפלגת יהדות התורה, כיהן באותה העת בשירותו הצבאי בתפקיד סגן אלוף ומ"מ הרב הראשי הרב שלמה גורן, שתחת אחריותו היו המקומות הקדושים, טור מיוחד שכתב בעיתון 'בית יעקב' נותן לנו להבין את ההרגשה הנפלאה לפני 53 שנים, וכך כתב הרב יצחק מאיר:

"הזרימה העצומה, אל המקומות הקדושים ששוחררו משוד ושביה- זו אחת התופעות המופלאות של נס הניצחון הישראלי.

(מתוך "בית יעקב")

"בתוקף תפקידי כאחראי מטעם צה"ל על המקומות הקדושים הייתי יום יום עד ראיה לנחשולי המבקרים שנהרו בהמוניהם בהתרגשות ובהתפעמות הלב לשפוך שיח ולהעלות תפילותיהם לצור ישראל וגואלו. שוחחתי עם מפקדים גבוהים, אנשי צבא מנוסים וקשוחים, שעברו בכל חזיתות האש ואינם נוטים לסנטימנטים, והם השתוממו כמוני על החזיון הזה".

בעוד מדור כתב הרב מאיר: "יהדות התורה אינה זקוקה להוכיח את הפטריוטיזם שלה לגבי ירושלים עיר הקודש. אין כמונו יודעים שירושלים היא שלנו. בכל ימי גלותנו חלמנו והתפללנו על שובנו לציון ולירושלים. אין לדמות קשרינו לירושלים לזה שבין האנגלים ללונדון או של הצרפתים לפריס. אנחנו בכל נימי נפשינו לירושלים. היא בידינו והיא תישאר בידינו ולא יוכל שום אדם להוציאה מאתנו. נכון אנו חושבים גם על ירושלים של מעלה, ואנו מאמינים ובטוחים, שירושלים של מטה תהיה קשורה לירושלים של מעלה".

מוסר גדול כותב הרב יצחק מאיר ליהודים שאינם שומ"צ שמגיעים למקומות הקדושים בלבוש לא צנוע: "למרות כל השמחה שהייתה לנו בשבועות האחרונים, לא זכור לי שבכיתי כל כך, כאשר קראתי בעיתון על מחאותיהם של הערבים נגד הלבוש הבלתי צנוע של בנותינו, דבר, שלטענתם עלול לקלקל אותם. אין ספק שהם ינצלו את הנקודה הזאת בכל העולם ויטענו הנה באו יהודים וכבשו את שטחינו, ועתה הם גורמים לבלבול באורחות חיינו ומקלקלים אותנו.. או שהערבים מוחים וצועקים, כי במקומות הקדושים שלנו, כמו מערת המכפלה, הם שמרו על זה, ועכשו באים למקומות האלה בלבוש בלתי צנוע וכו' כלום אפשר שלא לבכות למשמע דברים אלה?!.."

ניבא ולא ידע מה ניבא! לפני שנתיים אירוע של חברת מכוניות היוקרה בחניון של רחבת הכותל המערבי עורר סערה גדולה, ומאז הופקו לקחים ולא נערכים בכותל אירועים לא דתיים.

אירוע המכוניות בכותל (צילום: יוסף דשת)

מבהיל ביותר שהצטרף לקריאתו של הרב יצחק מאיר, פרופסור ישעיהו לייבוביץ, ובטור מושחז ביותר שפרסם בעיתון הארץ (21.7.1967) כתב:

"מאז העמיד המלך הרשע מנשה בן חזקיהו פסלים וצלמים בבית-המקדש והעביר את בנו באש בעמק שבמורד הר-הבית, ומיום שהועמד "שקוץ משומם" במקדש ע"י המלך הסורי-יווני אנטיוכוס אפיפנס ומשרתיו היהודים המתיוונים, מאז ועד היום הזה לא היה חילול-השם כאותה עליה לרגל לכותל המערבי של 200,000 יהודים ב-20,000 כלי-רכב ביום חג-השבועות הזה, וכן כעובדה שנקבעו ע"י משטרת ישראל מגרשי-חניה מיוחדים במורד הר-הבית למכוניות מבקרי הכותל המערבי בשבתות, ולא היה בזיון לתורה וליהדות כתופעה של אלפי יהודים ויהודיות היורדים עתה מדי שבת בשבתו לעיר העתיקה לקניית "מציאות" בבזאר הערבי".

ממשיך ליבוביץ: "אשר לליכוד הלאומי בצלו של הכותל – הנה הצעתי : תתוקן הרחבה שלפני הכותל כדיסקוטק הגדול ביותר במדינת ישראל, וייקרא שמו "דיסקוטק השכינה". דבר זה ישביע את רצונם של כל החוגים והפלגים בעם : של החילוניים – בשל היותו דיסקוטק, של הדתיים – בשל שם השכינה הנקרא עליו. דבר זה ישמש סמל נעלה לאחדות העם המיוצגת ע"י הקואליציות שמן המפד"ל עד מפ"ם בממשלת ישראל ומן מפא"י עד אגודת-ישראל בעיריית ירושלים – סמל למשטר האתיאיסטי-קלריקאלי של המדינה החילונית הידועה בציבור כדתית.".

פרסומת מעיתון מוסלמי על קו אווירי בין ירדן להר הבית (הובא בעיתון 'בית יעקב')

נחזור לדבריו של הרב יצחק מאיר שקורא: לעשות שינוי יסודי, ולהתחשב ברבבות יהודים חרדים לבל יגרמו המקומות הקדושים חילולי שבת המונים, לסיום דבריו ובהתחשב לתפקידו החשוב בצה"ל ועל כך שהיה אחד ממשחררי ירושלים הוא כותב על הכובשים הראשונים, נביאי התנ"ך: "יהושע בן נון היה הראשון שכבש את ארץ ישראל, וה' אמר לו: "חזק ואמץ כי אתה תנחיל את העם הזה.." כדי להחזיק את הארץ אפשר רק אם הולכים בדרך התורה והמצווה. הבה, נתאמץ כולנו ללכת בדרך זו וה' יגמור בעדינו!

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ובעלים של חברת הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר