ראש ה'חבורה' בישיבת מיר בביקורת נגד הבחורים

סערה ב"חבורת שפיגל", הנחשבת כקבוצה ייחודית בתוך ישיבת מיר • ראש החבורה הגר"ש שפיגל זועם על התנהלות הבחורים בשנה האחרונה ויוצא בביקורת חריפה ונוקבת (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
היכל ישיבת מיר. ארכיון (צילום: ברוך אוביץ)

פרסום ראשון • דרמה בישיבת 'מיר': "חבורת שפיגל", הנחשבת כקבוצה ייחודית בתוך ישיבת מיר - סוערת וגועשת. לידי 'כיכר השבת' הגיעה התכתבות פנימית של ראש ומקים החבורה, הגאון רבי שלמה שפיגל, שיצא בביקורת נוקבת וחסרת תקדים נגד בחורי הישיבה.

תלמידים בישיבה סיפרו ל'כיכר השבת' כי הזעם של הרב שפיגל נבע מכך שבליל שבועות האחרון הגיעו בחורים בודדים לסדר הלימוד, זאת מלבד תרעומת שהצטברה במשך השנה האחרונה על הזלזול של הבחורים בהגעה לבית המדרש ולאירועי הישיבה.

"בלב שבור, חבול ופצוע, אכתוב כמה מילים, שמביעות רק מעט מהרגשותיי", פתח הרב שפיגל את דבריו, "זאת לאחר החג שעבר עלי - לא לטובה, לאחר שחיכיתי לבני החבורה שיבואו לישיבה - עד בוש".

תהילים בכניסה ל'מיר', לפני כחודש (צילום: מוטי גרין)

הרב שפיגל סיפר תחילה על ייסוד 'החבורה' המפורסמת: "בימים אלו ימלאו 20 שנה לכניסתי לתפקיד 'ראש-חבורה' בישיבת מיר המעטירה. מאז ועד היום השתדלתי למלאות את תפקידי כראוי, וגם אם לא, היה זה בשוגג או אינו מתכוון, אבל המח, הלב והנפש היו תמיד חדורים במשימה אחת: לעשות הכל".

בשלב זה כבר העביר הרב שפיגל ביקורת נוקבת על בחורים רבים שלא באים למטרת לימוד בישיבה: "בחורים באים לישיבת מיר בכל מיני סיבות, אבל הצד השווה בכולם הוא: 'מפלט עד החתונה', או 'בשביל החתונה' [בכל זאת, ישיבה אשכנזית...]".

הרב שפיגל המשיך ופירט: "הבעיה הנעוצה בישיבה, שקשה ליצור חיים הומוגניים כמו בכל ישיבה, מכיון שישיבת מיר היא הכולל הענק בעולם, שבקמפוס שלה מסתובבים - נכון להיום - כ-9000 בני אדם, ולכן בחור שיגיע לישיבה בלי חברה וקבוצה יאבד מיד, לא ימצא את עצמו, אף אחד לא יכיר אותו, לא יוכלו לברר עליו, הוא יצטרך להתרגל לנורמות לימוד של אברך, ועוד כהנה וכהנה בעיות.

"לכן יזמו ראשי הישיבה את המושג של החבורות, כלומר, קבוצות קטנות שבתוכם אפשר ליצור אוירה כמה שיותר ישיבתית, ובכך להפחית את אוירת ה'ים' השוררת בישיבה. לצורך כך הוקמה החבורה שלנו, שכאמור לפני כ-20 שנה קבלתי את המושכות שלה".

ראשי ישיבת מיר פתחו את 'זמן אלול' האחרון בשירי כיסופים (צילום: דוד מנדלסון)

ראש החבורה המשיך והסביר כי "כדי ליצור כמה שיותר אוירה ישיבתית, השקעתי הרבה מרץ, דם ודמים, לתת את התשובות לבעיות הנ"ל, על ידי יצירת אהבה ואחווה בין הבחורים, יצירת פטריוטיות לקבוצה, לתת סדר בכל הבאלגן של הישיבה, הן על ידי שיעורים וועדים, והן על ידי סדרים מיוחדים.

"במסגרת זו יצרנו [הראשונים בישיבה] את המושג לעשות שבתות בישיבה, הן בתוך הישיבה, הן בנסיעה למקומות רחוקים. במשך תקופה ארוכה קיימנו 'עונג שבת' כל ליל שבת, שהפיח רוח ישיבתית קצת בשבתות המשמימות בישיבה.

"בכל השנים הבחורים נענו תמיד לקריאתנו לבוא לשבתות אלו, הן בכך שרצו לבוא, והן בזה שהגישו עזרה בהכנת השבת ובשבת עצמה. בחורים העריכו את האפשרות שנותנים להם עוד טעימה של חיי ישיבה, של אוירה מרוממת של חיי-חברה עם חיי הישיבה יחד, מלבד התוכן הרוחני שתמיד התוסף באירועים אלו".

כאן החל לפרט הגר"ש שפיגל את ההידרדרות שהחלה בשנה האחרונה: "בשנה האחרונה חלה נסיגה גדולה מאוד באירועים אלו, במקום שבחורים ישמחו, אני נתקל תמיד בהתנגדות, בקרירות, בעצלות, בתירוצים אין ספור, שמתאימים לילדים בכיתה ג' או לבנות בכיתה ד'.

פתיחת זמן ב'מיר'. ארכיון (באדיבות המצלם)

"אני לא יכול בלי האוכל של אמא, אמא/אבא/סבא/סבתא שלי נורא רוצה שאהיה בבית בשבת, יש יום הולדת לאח שלי, אחי הגדול בא הביתה ולא ראיתי אותו הרבה זמן, חבל שלא התקשרת קודם, וכן הלאה. צריך לשלוח את כל התינוקייה הזו לחודש טירונות, כדי שיעשו מהם גברים. בכל אופן אף פעם לא האמנתי ולא הַאַמין לשום תירוץ, לא של בחור ולא של אברך, ולא של איש צוות".

עוד הוסיף הרב שפיגל לתקוף בחריפות את הבחורים שנעדרו מליל שבועות: "הרושם העולה מכל היחס הקר הזה הוא, שבחורים בלי בושה מראים את פרצופם האמיתי, כלומר, 'לא באנו ללמוד בישיבה כלל, לא מחפשים לגדול במשהו, אפילו הכי קטן, אנחנו רק צריכים כתובת לשידוכים, וזהו'. ואם זה אברכים, 'צריך רק כתובת כיסוי לישיבה, כדי שאוכל לקבל את ה'חלוקה' ועוד כמה מבצעים', ללמוד טיפה יותר, להחכים קצת - אין צורך.

"בכל אופן, אני מצידי רואה שאין צורך להוציא את כל הכוחות בשביל בחורים, אין לי טעם לטרוח בשביל בחורים שמחפשים חניה, אם מישהו מחפש לגדול - שיודיע לי. איפה אותו בחור שרצתי בשבילו למשרד, למשגיח ולראש ישיבה להוציא את הדיחוי שעיכבו לו, ועכשיו הוא לא עונה לי אפילו לטלפון ולא מגיע לבית המדרש? איפה אותו בחור שהתבזיתי להשאיר אותו בחדר שלו, ועכשיו הוא מחפש תירוצים לא לבוא לשבועות, ובקושי דורך בבית המדרש?.

"אין לי שום זמן וחשק להתפתל בלשוני כשמתקשרים לברר עליכם בשידוכים, אני מעדיף להשאר אמיתי, ובבקשה לא לשלוח לי בירורים טלפוניים בתקופה הקרובה. אין לי שום חשק להתחנן לראש הישיבה להעביר אותנו מקום, בשביל שבאותה שעה שבאים ללמוד גם יהיה נוח, וגם תהיה קליטה. בשביל 'לדפוק כרטיס' בישיבה, מספיק את המקלט שיש בו גם כמה מעלות.

"אין לי שום כח לטרוח לכתוב כל יום מבחן בשביל שכמה בחורים יגיעו ל-400 ₪ בחודש, כמה שיהיה – מספיק".

בסיום דבריו הבהיר הרב שפיגל כי החבורה לא נסגרת בשלב זה, אך ביקש מאותם בחורים שלא רשומים בישיבה שלא להגיע: "בכל אופן, אותם בחורים שלא רשומים בישיבה, וגם קשה להם להתחבר, בבקשה לא לבוא יותר, מי שבא ללמוד ברצינות ניחא [איכשהוא], מי שמחפש 'עלה-תאנה' שלא יבוא אלינו".

גורמים בישיבה מבהירים בשיחה עם 'כיכר השבת' כי אין כוונה חלילה לסגור את ה'חבורה' המהווה מקום של רוחניות עבור עשרות בחורים. "מדובר בביקורת נקודתית על התנהלות חלק מהבחורים בתקופה האחרונה", הם מסבירים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר