הפילוג בסאטמר בני ברק

המנכ"ל שפיטר את ראש הישיבה: יש לאדמו"ר עוגמת נפש

בשל הטלטלה בחסידות סאטמר מהר"א עם פיטורי ראש הישיבה הגרח"צ מייזליש, התייצב הנגיד רבי מאיר הירש בניסיון להסביר את הצעד הדרמטי: "'פוחזים וריקים' גרמו לחילול ה' גדול ונורא" (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
הרבי מאטמר והגרח"צ מייזליש, במירון לפני כשנתיים (צילום: David Cohen/Flash90)

הפילוג בשיכון סאטמר בבני ברק ממשיך להסעיר את כלל חסידי סאטמר ברחבי הארץ והעולם. מספר ימים לאחר שראש ישיבת סאטמר, הגאון רבי חיים צבי מייזליש, פוטר מתפקידו בהוראת האדמו"ר, התייצב אמש (רביעי) מנכ"ל המוסדות, הנגיד רבי מאיר הירש, על מנת להסביר את הצעד החריף שנקט הרבי.

הירש ציטט בתחילת דבריו את שלמה המלך ב'קהלת' שאמר כי 'עת לחשות ועת לדבר' ואמר כי "היה בוודאי עדיף אילו היינו יכולים רק להודות להקב"ה על החסדים, אבל חז"ל כבר לימדו אותנו שלפעמים השתיקה פסולה והיא נותנת תחושה שהמעשים הלא טובים שנעשים הם בסדר".

הירש המשיך ואמר כי האדמו"ר שמשקיע רבות במוסדותיו, "מינה אנשי הנהלה שהם אלו אשר מנהלים את המוסדות של סאטמר בארה"ב, באירופה, וכמובן גם בארצינו הקדושה ארץ ישראל, גם בבני ברק וגם בירושלים, בין ברוחניות ובין בגשמיות".

מהומה סאטמר: גז מדמיע לעבר החסידים (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

"כפי שכל בר דעת מבין", הוסיף המנכ"ל והסביר, "צריכה להיות הנהלה בכל מוסד ובכל קהילה, משום שאחרת 'איש את רעהו חיים בלעהו', ולא שייך שכל אחד יעשה ככל העולה על רוחו".

הירש הוסיף ואמר כי "האדמו"ר נושא במשך שנים רבות את העול הכספי של המוסדות, מאות שעות של התעסקות והשקעה במוסדות סאטמר בישראל, והאדמו"ר אף שולח לחסידי סאטמר המתגוררים בישראל את צרכיהם על מנת שלא יחסר להם שום דבר, ובפרט בימים קשים שבהם כולנו נמצאים, הרבי דאג לכל אחד ואחד יותר מהרגיל".

עוד בנושא >>

"כידוע הרבי זצ"ל הורה בזמן הנהגתו שיש למנות אנשי הנהלה והנהגה בכל מקום והוא אף היה מגיב בחריפות נגד אלו אשר היו מנסים לפעול כנגדם, ולצערינו בתקופה האחרונה יש לרבי עגמת נפש גדולה ממוסדותיו בבני ברק, יותר מכל מוסד אחר של סאטמר ברחבי העולם, ובפרט לאחר מה שהתרחש בחג השבועות האחרון ע"י אנשים 'פוחזים וריקים', שבמקום להתפלל להקב"ה על כל מה שקורה בתקופה האחרונה, שבה ישנם אנשים רבים שסובלים מבעיות רפואיות, הם גרמו לחילול ה' גדול ונורא, ועל כולנו חלה החובה להסיר חרון אף, משום שלא לזאת התכוון הרבי זצ"ל כשהקים וייסד את קרית סאטמר בבני ברק, שהוקמה במסירות נפש, בקדושה ובטהרה, ואף אחד לא יצליח להרוס את הקהילה הקדושה", אמר הירש בכאב.

לדבריו, "האדמו"ר הוא זה שמינה לפני כמה חודשים את אנשי 'וועד השלום' שישבו במשך ימים ושעות וניסו להשכין שלום ולהחזיר את המוסדות להתנהלות תקינה, אך לצערינו לא עלתה בידם להגיע אל המטרה, ואשר על כן אני רוצה לבקש מכל הציבור, גדולים וקטנים, שידעו שעליהם לחזור בתשובה באחווה וברעות, ואני קורא לאנשי ההנהלה בבני ברק לתת הזדמנות ולא להתחשבן עם מי שירצה להיות חלק מהקהילה תחת התנהגות נאותה ועל פי ההוראות של האדמו"ר".

לסיום מציין רבי מאיר הירש כי אם מישהו נפגע מדבריו, כולל ידידו ראש הישיבה הגרח"צ מייזליש, הוא מבקש את סליחתו למפרע, וכי תקוותו שהשלום יפרוץ בקרוב.

יצויין כי בשטח הצדדים נערכים לקראת מאבק משפטי ארוך באמצעות פניה לכמה עורכי דין בכירים שייצגו את הצדדים בבתי המשפט לקראת מאבק השליטה על המוסדות והנכסים, במידה ויהיו כאלה.

העסקן נזרק - בית הכנסת ננעל וההקפות בוטלו (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

כפי שדווח לראשונה ב'כיכר השבת', הדרמה בחסידות סאטמר מהר"א הגיעה לשיאה בתחילת השבוע לאחר שראש הישיבה הגאון רבי חיים צבי מייזליש, ומי שעמד בראשות הקהילה בבני ברק, פוטר מתפקידו, זאת במסגרת הסכסוך והמאבק בין אנשיו של ראש הישיבה לבין אנשי הנהלת המוסדות.

ל'כיכר השבת' נודע כי ראש הישיבה קיבל טלפון מארה"ב, וכי על הקו היה לא פחות מאשר מנכ"ל מוסדות סאטמר בשכונת קרית יואל שבארה"ב הנגיד רבי מאיר הירש, שהודיע לראש הישיבה כי בהוראת האדמו"ר עליו להפסיק מידית לכהן בתפקיד ראש הישיבה.

הצעד החריף והמפתיע, התרחש יומיים בלבד לאחר מעשי האלימות הקשים שהתרחשו בחג השבועות, בעיצומה של תפילת שחרית, כאשר במהלכה פרצה מהומה גדולה שהופסקה רק לאחר שמשטרה הוזעקה למקום ועצרה שניים מהמתפללים.

כזכור, המאבק מתנהל מזה כשלש שנים והוא החל לאחר פטירת הגר"א כץ שעמד בראש הקהילה במשך שנים רבות, אז מונה הגאון רבי חיים צבי מייזליש לעמוד בראשות הקהילה, אך בשל עניינים שבמחלוקת היחסים בין אנשיו לבין מנהלי המוסדות ידעו עליות ומורדות, ואף מעשי אלימות בלתי פוסקים מצד כל הצדדים.

לפני כמה חודשים אף נעשו ניסיונות להשכין שלום בין הצדדים, ניסיונות שכללו גם את נסיעתו של ראש הישיבה לארה"ב, לצורך התייעצויות עם אנשי ביתו של האדמו"ר. בחודש תמוז האחרון מינה האדמו"ר את 'וועד השלום', אנשים שהיו אמורים לשכן שלום בין הצדדים, אך למרות נסיונותיהם והמאמצים הרבים, המשא ומתן קרס והצדדים החלו שוב במלחמה האחד כנגד השני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר