תכנית 'המבדיל'

הבדלה וראיון: היהודי שנאבק ברוסיה על ליבו של כל יהודי

לאחר הבדלה מוזיקלית, מארח השבוע זלמן שטוב את אביגדור אסקין, שנלחם בבריה"מ למען עליה לארץ ישראל. על רקע המהומות בארה"ב, הוא מספר על ה"הפגנות" שעשו ברוסיה - מאבק פנימי, על הלב של כל יהודי (יהדות)

(ניהול אולפן: יוחנן בלייך)

תכנית 'המבדיל' עם זלמן שטוב: לאחר הבדלה מוזיקלית, מארח השבוע זלמן שטוב את אביגדור אסקין, שנלחם בבריה"מ למען עליה לארץ ישראל. על רקע המהומות בארה"ב, הוא מספר על ה"הפגנות" שעשו ברוסיה - מאבק פנימי, על הלב של כל יהודי.

הלב מלא בחדרים שאנחנו מטשטשים, כך אנחנו נוטים ליפול אל תוך יאוש, אל תוך בלבול של שני גויים בבטנך, וכך אנחנו מפסידים חלק מיכולת ההשפעה שלנו בעולם. ולפעמים, כאשר משהו גדול מתרחש, העיניים נפתחות, ואנחנו מגלים את אותם חדרים, ומוצאים שבעים זקנים שם בפנים, כל אחד במקומו, ובשיתוף פעולה לבבי, הכח להשפיע חוזר, בעוצמה, בשלמות.

השבוע, בעקבות המהומות וההפגנות ברחבי ארה"ב מבקר באולפן אביגדור אסקין, יהודי שנלחם בברית המועצות למען עליה לארץ ישראל - לב ליבו של יהודי.

אסקין ששמע מסבתו סיפורי זוועה על השואה, והכיר את יהדותו מחדש בגיל 12 החליט לפעול בכל כוחו, יהיו התוצאות אשר יהיו.

הוא מספר על הפגנות שעשו, לא עוד הפגנות מלוות במעשי שוד ובשריפה, אלא מאבק פנימי, על הלב, על כל יהודי שלא ידע ושלא הכיר. כל אדם ש"נחשד" כיהודי מיד נשאל מה הוא יודע, למה איננו דובר עברית ועוד.

בהמשך תרגם את ספרו של הרב כהנא - 'לעולם לא עוד', לרוסית, והפיץ ברחבי מוסקבה, דבר שהיה שולח אותו לבית הכלא במידה והיה נתפס, ואכן, היו אחרים שנתפסו וישבו בכלא הסובייטי.

כמה אנשים שפגש הציתו בו, כל אחד ממקומו את האש והלהבה שבתוך הלב, אחד מהם הוא ליאו גרינברג, יהודי מארה"ב, שביקר ברוסיה.

אדם נוסף שליבן את המדורה היהודית הפנימית היה איש התורות והניגונים - הרב'ה שלמה קרליבך (שגם הופיע בשנות ה70 ברוסיה בהופעה יוצאת דופן). שלמה קרליבך שחיבר עשרות רבות של ניגונים על ירושלים, והיה כל כולו איש ארץ ישראל השפיע במידה ניכרת על אסקין שהפך לידידו הטוב, ומתואר כאדם בעל עומק בלתי נדלה, בנגלה ובנסתר.

בסופו של דבר, היציאה מברית המועצות אל עבר הארץ המובטחת, מתוארת כיציאת מצרים המודרנית, והיוצאים ממנה כיוצאים מארץ מצרים דרך המדבר, חדורי מטרה, להוטי נשמה ורגליהם ממהרות אל עבר הנקודה האמיתית בעולם - ארץ ישראל, יהדות.

ובכל אחד ואחד מאיתנו יש ארץ מצרים וארץ ישראל, ולפעמים, כשאנחנו מביטים לאחור, כמה עשרות שנים אחורה, אנחנו יכולים לאזור אומץ, ולגאול את עצמנו מחדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר