אכזבה

מחקר: הטיפול בפלזמה לא יעיל לחולי קורונה

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה מעדכן כי "טיפול בפלזמה ממחלימים לא משפר את מצבם של חולי קורונה קשים ברמת מובהקות מספקת", בהתאם למחקר בסין (בארץ)

(צילום: שאטרסטוק)

מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה הודיע היום (שני) כי טיפול בפלזמה ממחלימי קורונה אינו משפר את מצבם של החולים בנגיף.

בתקופה האחרונה, יצאו גורמי הרפואה במערך התרמות פלזמה מאנשים שכבר החלימו מנגיף הקורונה. רבנים רבים חתמו כי מצווה לתרום פלזמה - אך כעת מתברר, בהתבסס על מחקר, כי הדבר אינו מועיל.

הם הסבירו כי בהיעדר טיפול אנטי-ויראלי יעיל לפי שעה, בחודשים האחרונים בוצע מחקר פתוח, אקראי ורב מרכזי (7 מרכזים רפואיים), בסין, אשר כלל 103 חולי קורונה קשים עד קשים מאוד (המחקר נסגר לפני תום הגיוס בהיעדר מטופלים מתאימים) – מתוכם, 52 טופלו בפלזמת מחלימים, בנוסף לטיפול הסטנדרטי. בעוד 51 טופלו בטיפול הסטנדרטי בלבד. הטיפול ניתן 14 ימים לאחר תחילת התסמינים.

המחקר הדגים שיפור קליני בקרב הקבוצה המטופלת בפלזמה של כ-52% אל מול כ-43% בקבוצה שלא טופלה, אם כי ההבדל בין הקבוצות לא היה משמעותי סטטיסטית.

בדיקות קורונה (צילום: דוברות כללית)

גם בחלוקה לתת קבוצות (חולים קשים, חולים אנוש ונפטרים) הודגם שיפור ניכר בקרב המטופלים בפלזמה – אם כי לא משמעותי סטטיסטית. יצוין כי המטופלים בפלזמה הדגימו הבדל משמעותי סטטיסטית בקצב פינוי של הנגיף מגופם בהשוואה לאלו אשר לא טופלו, דבר אשר יכול להעיד על תגובה אימונית טובה לטיפול.

הם הוסיפו כי מטה-אנליזה אשר בוצעה על בסיס נתוני 8 מחקרים שפורסמו עד כה, לא הגיעה למסקנות ברורות בהקשר ליעילות הטיפול בפלזמה ממחלימים בחולי קורונה – הן לאור מיעוט המידע והן לאור איכות הדיווח.

עם זאת, למעלה מ-47 מחקרים נוספים נערכים כיום, בנוגע לטיפול בפלזמת מחלימים (כולל בארה"ב, באיראן ובמקומות אחרים, בפרוטוקולי טיפול שונים). אפשר שתוצאותיהם יתנו תשובות מובהקות יותר באשר ליעילות הטיפול בפלזמת מחלימים בחולי קורונה קשים.

"אפשר וממצאים אלו יקדמו את השימוש בפלזמה כתוספת טיפולית לתרופות אנטי-ויראליות המציגות השפעה חלקית, דוגמת רמדסיביר. זאת, כסל טיפולי רחב יותר לחולי קורונה. עם זאת, נדרשים מחקרים קליניים רחבי היקף ואקראיים על מנת לקבל תוצאה מובהקת סטטיסטית אשר תאשש או תפריך השערה זו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר