בצל הפילוג בבני ברק

החשש: הסכסוך המיתולוגי ב'סאטמר' - עלול לפרוץ מחדש

הסכסוך הפנימי בחצר סאטמר בבני ברק עלול להצית מחדש את הסכסוך המיתולוגי בין חצרות מהר"א ומהרי"י, כך חושש גורם משפטי שמעריך כי "ייתכנו התפתחויות ששני הצדדים יפסידו מהם" (חסידים)

שימי שפר | כיכר השבת |
(צילום: SOS Images, באדיבות המצלם)

האם הסכסוך הפנימי בסאטמר בבני ברק מאיים להצית מחדש את הסכסוך המיתולוגי בין שתי החצרות בסאטמר, מהר"א מחד ומהרי"י ומאידך? אם נשפוט לפי הדברים שאומר גורם משפטי, שהיה מעורב במאבק העיקש שהתנהל לפני כעשרים שנה, התשובה היא כנראה חיובית.

למי שלא בקיא בנבכי הסכסוך המיתולוגי נזכיר בקצרה כי בשנת תשנ"ט, בזמן כהונתו של האדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצוק"ל, נקרא אב"ד סאטמר בירושלים דאז וכהיום האדמו"ר מהרי"י לכהן כאב"ד החסידות בוויליאמסבורג שבארה"ב, מה שגרם לכעס רב בקרב חלק מהחסידים שראו את אחיו הבכור מהר"א כמי שראוי לשמש בתפקיד הבכיר.

משהדבר לא עלה בידם, החל פילוג היסטורי ומשבר מנהיגותי שהלך והתעצם לאחר שהאדמו"ר זצוק"ל נפטר בשנת תשס"ב, אז חלק מהחסידים הלכו אחרי האח הבכור, וחלק נוסף אחר האח הצעיר יותר.

המאבק בין הצדדים התנהל באלימות רבה בשטח, אך בחלקו העיקרי בבתי המשפט, שם נאבקו הצדדים על השליטה וההחזקה בנכסים, בבניינים ובעמותות של חסידות סאטמר ברחבי העולם - כולל בישראל.

המהומות בבית המדרש בבני ברק (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

לאחר שנים של פילוג הגיעו הצדדים לפשרות שונות, כאשר היום כל אחד מתנהל בצורה עצמאית ובמקומות שונים בארה"ב.

במסגרת הפילוג, התנהל בישראל לפני שנים מאבק משפטי מורכב וסבוך בכל מה שקשור לבנייני המוסדות של סאטמר בבני ברק שרשומים על שמו של האדמו"ר מהרי"י, כאשר צד מהר"א ניסה להעביר את בעלותו על המקום, ולאחר הסכמה בין הצדדים, הנושא הועבר להליך גישור בבית הדין.

אלא שמאז הצדדים לא התקדמו, כאשר בפועל מי שנמצאים בבנייני המוסדות בבני ברק - הרשומים כאמור על שמו של האדמו"ר מהרי"י, הם דווקא הפלג של האח הבכור האדמו"ר מהר"א, שם מתנהל כעת הסכסוך הפנימי בין הנהלת המוסדות לבין אנשיו של ראש הישיבה הגאון רבי חיים צבי מייזליש.

ל'כיכר השבת' נודע כי גורם משפטי שהיה מעורב בזמנו בתיק המאבק הסבוך והמיתולוגי, התבטא בימים האחרונים בנושא ואמר כי "במידה והמאבק הנוכחי בתוך פלג מהר"א יגיע לבית המשפט, ייתכנו התפתחויות משמעותיות ששני הצדדים המתקוטטים כעת יפסידו מהם", בכך רומז לכאורה הגורם לכך שהסכסוך המיתולוגי עלול לפרוץ מחדש.

יצויין כי הדברים נאמרו לאחר המהומות שהתרחשו בשבת האחרונה בין אנשיו של ראש הישיבה הגרח"צ מייזליש לבין אנשי האבטחה שהובאו ע"י ההנהלה על מנת לסגור את בית המדרש, זאת ימים ספורים לאחר שראש הישיבה פוטר מתפקידו בהוראת הרבי, ולאחר שנודע כי שני הצדדים שכרו עורכי דין על מנת להיערך למאבק משפטי אם יהיה בכך צורך.

עוד יצויין כי בימים האחרונים נערכה פגישה בין גורמים במשטרת ישראל לבין הצדדים המעורבים בסכסוך, במהלכה נעשה ניסיון להרגיע את השטח, כשבמקביל ניסו אנשיו של מייזליש לארגן עצרת מחאה על מה שהתרחש בשבת, אך הוא בוטל בשל מצב הקורונה והחשש מהידבקות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר