אזרח הגון לא צריך לחשוש מהחוק // דעה

הסיפור של השוטרים והנער החרדי שנעצר בירושלים, חידד את חוסר האמון של הציבור החרדי במערכת אכיפת החוק. אמנם אנו צריכים להתגאות בעובדה שאיננו צריכים את המשטרה כי הפשע אצלנו מועט, אבל כשנתקלנו בשוטר אל לנו להתנגד – יש דרכים אחרות להוציא את האמת לאור (טור)

אביעזר שטיין | כיכר השבת |
(צילום: מתוך הרשת)

כולנו ראינו את הסרטון המקומם בו תועד נער חרדי בסביבות גיל המצוות, מובל למעצר על ידי קבוצת שוטרים גברתנים. ברשת החברתית הובע זעם על משטרת ישראל שמתייחסת באלימות ובחוסר מידתיות כלפי הציבור החרדי.

לצערנו זאת איננה הפעם הראשונה. חדשות לבקרים אנחנו נחשפים לתיעוד כזה או אחר, רובם מתוך אירועים אלימים גם ככה, במסגרתם מתועדת התנהגות בלתי הולמת של שוטרים שתפקידם לשרת ולהגן על האזרחים ולא חלילה להיפך.

למען האמת הסיפור עמו פתחנו את המאמר משקף את המורכבות של עבודת המשטרה. הסרטון בו נראה הנער במבט ראשון הוא לחלוטין היה נראה הזוי ומקומם , ותעיד הוויראליות שלו. אך לא, בסופו של יום התבררה צדקתם ומקצוענותם של השוטרים.

תיעוד המעצר ממצלמות הגוף (דוברות המשטרה)

נכון, לאנשים אין אמון במערכת אכיפת החוק, ובציבור החרדי זה רווח על אחת כמה וכמה. אך בסופו של יום בחשיבה רציונלית – אם לא פשעת אם לא עברת על החוק אין סיבה לחשוש משוטר. איש עצר אותך ועשה לך עוול? תסביר לו את העניין גם הוא בן אנוש, אך אנו במדינת חוק וצריך למלא אחר הוראות השוטרים בשטח.

תגידו בוודאי, ראינו מקרים בהם אנשים הורשעו על לא עוול בכפם, לא יודע – אולי. אך אין זה מצדיק סירוב לשוטר שיכול להיגרר למעצר שיכול גם להיות מביך ואגרסיבי. תהיה אדיבים, תסבירו את עצמכם, זה לא עזר, תנסו להסביר את עצמכם בתחנה , שם הכל רגוע ובנחת בלי הלחץ שיש בשטח והכל נראה אחרת וגם אם שם נלקחתם למעצר תמיד אפשר לערער בערכאות השיפוטיות.

לגאוותנו, הציבור החרדי בדרך כלל רחוק מעולם הפשע והמשטרה, ויעידו על כך הנתונים שהתפרסמו היום על היחס הנמוך מאוד של תיקים פלילים באוכלוסיה החרדית בהשוואה לכל ציבור אחר, החינוך איכותי והתורה היא נר לרגלינו ואור לנתיבתינו . אבל אולי בשל כך אנחנו לא מכירים ומבינים את נהלי השוטרים והמשטרה אופי ותנאי העבודה , ואת ההתנהלות המתאימה מולם .

אני מבקש לחדד את המסר הבא: גם במקרה קיצוני אל תפחדו ממעצר או מעיכוב. זה לא מפחיד ולא כואב. אל תסרבו לעיכוב, כי אז המעצר יהיה חוקי ומוצדק. תזרמו עם השוטרים הם בכלל לא מפחידים ובדרך כלל בתחנה הכל נראה אחרת ונסגר בשקט.

הסיטואציות ששוטר מנסה לעצור חרדי לא משנה על איזה רקע, והחרדי מתנגד משל חייו תלויים ועומדים מנגד, וכל שכניו ומכריו מנסים להצילו מידי השוטר האכזר היא קומדיה טראגית. בכל המקרים התנגדות החשוד למעצר רק מסיבה לו נזק פיזי נפשי וגם פלילי, הוא לא מצליח להשתחרר ובסוף הוא מגיע לתחנה אזוק וחבול. אין טעם לריב עם השוטר בשטח , לשוטרים יש נהלים והנחיות ובמקרים רבים הם נדרשים לעכב חשודים ובמקרים רבים של סיכסוכים גם את שני הצדדים לאירוע אל תחנת המשטרה, כדי ששם הדברים ילובנו בצורה נינוחה.

ברור לכולנו כי בניגוד לשאגות האימה בהפגנות, השוטרים אינם נאצים. ותחנות המשטרה אינן מחנות השמדה. סך הכל משרד חביב שבו מנסים לבחון את הדברים בצורה רגועה ומשפטית במנותק מהאמוציות שבשטח. ב99% מהמקרים אין כמעט שימוש בכוח או באלימות בשטחי התחנה, שם הכל רגוע. במקרים של אירוע אלים וסוער עדיף להתלוות לשוטרים מרצון לתחנת המשטרה ובכך לא להחריף ולהסלים את האירוע שבדרך כלל יכול להיסגר בכמה דקות של שיחה עם החוקר או קצין החקירות

שום דבר טוב לא יצא למעשה לנער ואביו שתקפו שוטרים בירושלים. גם יחצנות האירוע כהפרת צו הריסה ל'מחנה' מאולתר הפכה את העניין למגוחך פי כמה. אל תהיו כמותם, הם בסוף גם אכלו את הדגים המסריחים וגם גורשו מהעיר בחרפה.

אביעזר שטיין הוא חרדי תושב טלז-סטון, שוטר סיור לשעבר- ופעיל למען הסדרת יחסי המשטרה והמגזר החרדי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר