"על שולחן הניתוחים"

שרולי ונתנאל משנים כיוון? / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועי על תופעת 'שרולי ונתנאל' והסינגל החדש שלהם, על היוצר שלא כדאי לכם לפספס והפעם וגם טיפים ליוצרים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

אנו נמצאים כמה שבועות לפני שלושת השבועות, אך כבר תקופה שיחסית כמות השירים החדשים נמוכה, ייתכן סוג של ירידת מתח אחרי תקופת הקורונה בה נוצרו ושוחררו שירים רבים ואני מקווה כי כעת מתבשלים להם אי שם שירים חדשים ומקוריים איכותיים. עייפתי מקאברים שחוקים חסרי תוחלת וטעם, שמוטב היה ולא היו מוקלטים כלל.

גאולה מוזיקלית: איתן כ"ץ מארח את 'זושא'

השבוע אפתח את פינת הביקורת בסינגל מקורי חדש של הזמר והיוצר איתן כ"ץ, האיש שהביא לנו את הלהיט החסידי המעולה "למענך". הפעם הוא מארח את להקת 'זושא' המצוינת בשיר שנקרא - "קרבה אל נפשי". יש תמיד משהו מעניין כשהחברה של זושא יוצאים מאזור הנוחות שלהם ומתארחים אצל אחרים וגם הפעם התוצאה מלבבת. הלחן של איתן כ"ץ המצוין סוחף ומלא אנרגיות והעיבוד הגרובי המלווה בהרמוניות שירה משובחות, משדרגים את השיר מאד.

השיר שיצא בינתיים רק בגרסה קולית, כשקליפ מחכה לנו מאחורי הפינה, הוא להיט קומזיצים וסעודה שלישית, הוא קליט, מלודי ויכול בקלות לסחוף קבוצה ששרה בתקווה לגאולה.

על העיבוד המוזיקלי אחראי הפעם ערן קליין שיצר מעטפת מוזיקלית מושקעת שמי שיאזין לה היטב ישמע את הרבדים הרבים והמעניינים שלה. אז שימו אוזניות או לפחות תתחברו למערכת שמע ראויה לשמה, (לא! הפלאפון שלכם, גם החדש והמשוכלל ביותר לא עושה חסד עם אף מוזיקה...) וכנסו לקצב.

שרולי ונתנאל משנים כיוון וגם שיח

הצמד 'שרולי ונתנאל' מצליחים לעורר סערה כבר שנתיים. הם זוכים לכמויות צפיות היסטריות ברשת, ולקהל אוהדים צעיר שעוקב אחריהם בעניין רב ומאזין לכל צליל שהם מייצרים בהערצה ומנגד גם לביקורת מקהלים מבוגרים יותר שרואים במוזיקה אותה יוצרים השניים משהו סינטטי מידי, שנועד רק להקפיץ ולחקות תופעות פופ אחרות בישראל ובעולם.

אין ספק ששרולי ונתנאל לא התביישו להישמע ולהיראות "כמו" פעמים רבות בעבר, אך הם מקפידים גם על יצירה מקורית משלהם שלא נותנת לנו לשכוח כי מאחורי כל הפופ, התנועות והפוזה מתחבאים שני יוצרים מוכשרים. השיר ששחררו השניים השבוע "אל תדון" שונה לגמרי בנוף הסינגלים של השניים מבחינות רבות.

מדובר בשיר שקט יחסית עם מעברים עם נגיעות אתניות ברורות שנכתב במקור על הביקורת שספג לפני כשנתיים 'יובל המבולבל', ידידם של השניים. השיר כמובן גם נוגע בסיטאוציה דומה שחווים שרולי ונתנאל עצמם מידי פעם עם תגובות ארסיות ברשתות כנגדם.

אני כנראה לא אהפוך בעקבות הצמד לחובב פופ מושבע למרות שאני בהחלט יכול לחטוא פה ושם ולהאזין למוזיקה שכזו, אבל בהחלט מדובר בשיר ראוי עם תוכן חשוב והפקה שנעים לשמוע.

מה לכם להתבייש? רוצו לשמוע את פרדניק

את שמואל פרדניק שמעתי לראשונה באודישנים של "הקול הבא" בעונה הראשונה, הוא הגיע בצניעות וביישנות וביצע את "דרור יקרא" של יונתן רזאל. מאז הוא התבגר והבשיל כשהוא עובד על חומרים מקוריים מעולים משלו.

פרדניק יוצר עם נשמה רבה, השירים שלו הם ממש חלק ממנו והדבר ניכר בכל צליל שהוא יוצר או מנגן. את השיר "מה לכם להתבייש" הוציא פרדניק בגרסה ראשונית כבר לפני כשנה וחצי ושבה את ליבי. הלחן הפופי כביכול אך המשלב הרבה מוזיקה אקוסטית ונשמה בצירוף המילים מלאות התמימות והחן של פרדניק גרמו לי להתאהב ביצירתו.

כעת הוא מוציא את השיר בגרסה בשלה ומופקת באופן מקצועי יותר, כסנונית ראשונה לקראת אלבום חדש שבדרך. פרדניק שהתחתן בשנה האחרונה חבר גם בלהקת "החברים משער יפו" שהוציאה לאחרונה סינגל מלא שמחה וחיות - "טוב מאד".

פרדניק הוא אחד היוצרים היותר מרגשים במוזיקה היהודית ואם עדיין לא נחשפתם ליצירתו מומלץ לכם לעקוב אחרי הבחור האמיתי והצנוע הזה שמחולל קסמים עם המוזיקה שלו.

לסיום, אנצל את הבמה המכובדת להבהיר כעורך מדור המוזיקה כמה חידודים בסיקור המוזיקלי של 'כיכר השבת'. זאת כדי להקל על היחצנים הרבים ועל האמנים שמשקיעים מזמנם ומגרונם ולאחר מכן מתאכזבים כאשר השירים לא עולים בבמה הגדולה ביותר בעולם למוזיקה יהודית - 'כיכר השבת'. אין שום סיבה לשלוח ולדעתי גם ליצור, קאברים חסרי חידוש מוזיקלי ברור, כזה שיגרום לך לשמוע את השיר "מחדש". זה כל כך מיותר ומשעמם ובל תשחית של כסף וזמן שלכם ושל המאזינים ואנו באופן רשמי נפסיק לסקר דברים כאלה.

אותו הדבר גם לגבי מחרוזות חתונות/אירועים שנשלחים אלינו חדשות לבקרים, אם לא מדובר במשהו ייחודי, מקורי בביצועו או "מפיל לסתות", אין טעם לשלוח ל'כיכר השבת'. הרבה דברים שהם נפלאים במיוחד במהלך חתונה שגרתית, אינם בהכרח ראויים להעלאה לכלל הציבור, לכל דבר עת וחפץ תחת השמים, עת להקליט ועת להשליך את ההקלטה לארכיון.

תהיו מקוריים, תהיו יצירתיים והכי חשוב תאהבו את מה שאתם עושים, שומעים את זה בבירור בתוצאות.

שבוע נפלא!

להערות הארות ורשימות תפוצה של פועלים זרים: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר