מאחורי הקלעים

גרסאות חלוקות: מי מעכב את הקמת העיר החרדית שפיר?

לקראת קבלת ההחלטה האם להסתפק בשכונה חרדית בת 9,000 דירות או עיר חדשה עם למעלה מ-40,000 יח"ד, חושף 'כיכר השבת' את החלטות ליצמן ודרעי והעיכוב בפתרון מצוקת הדיור (נדל"ן)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
אריה דרעי ויעקב ליצמן. מי מעכבת את הקמת העיר שפיר? (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מצוקת הדיור החרדית: האם שר הפנים אריה דרעי, האיש שדחף להקמת העיר שפיר, הוא מי שכעת מנסה לתקוע את קידום בניית העיר החרדית החדשה?

לפני כמעט ארבע שנים, הציג דרעי את המיזם החדש, שאמור היה לפתור את מצוקת הדיור החרדית: הקמת עיר חדשה בשטח המועצה האזורית שפיר.

למרות שלל ההבטחות, הקמת ועדת היגוי עם שמות מוכרים וסיור בשטח עם עיתונאים רבים - בפועל, העיר לא קודמה עד עכשיו. מדוע? הכישלון כמובן יתום, ולא ניכנס כאן לשלל ההסברים.

סיור בשטח "שפיר" (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

מפה לשם, לפני שנתיים, החליטו במשרד הבינוי והשיכון על קידום תכנית לבניית עיר חרדית בשטח המוגדר "קרית גת מערב מערב" - במקום קרוב, אך אינו חופף, לתכנית העיר שפיר.

לפי תכנית הדיור הממשלתית למגזר החרדי, יש בשטח המדובר פוטנציאל לבניית בין 30,000 עד 40,000 דירות. בצמוד לשטח, יש את "קריית גת מערב", מקום עם פוטנציאל ל-9,000 יח"ד.

במשרד הבינוי והשיכון המליצו לעמוד בקשר עם המועצות האזוריות שפיר ולכיש על מנת להקצות את השטח המלא עבור הקמת עיר חרדית, שתכלול בסופו של דבר כמעט 50,000 יח"ד, בשילוב שטחי קרית גת מערב וקרית גת מערב מערב.

בדוח שהוציאו נכתב כי "יש לקדם הסכמות סופיות בנוגע לתכנון והקמת עיר חדשה אחת, על השטח המשולב של איתור "קריית גת מערב מערב" ו"קריית גת מערב" (תמל/1011), דהיינו על כל השטח ממערב לכביש 40. בהמשך להמלצת הגורמים המקצועיים במינהל התכנון ובמשרד הבינוי והשיכון, בהינתן החלטת ממשלה, עיר זו תהיה עיר בעלת צביון חרדי".

כאשר נכנס יעקב ליצמן לתפקידו כשר הבינוי והשיכון, החליט להעניק אור ירוק לקידום בניית העיר החרדית החדשה - מתוך הבנה כי התנגדותו להקמת העיר החרדית כסיף, מחייבת דחיפה להקמת העיר החרדית הרלוונטית יותר, כדי לפתור את מצוקת הדיור הקשה.

אריה דרעי בראיון ל'כיכר השבת' על מצוקת הדיור

אך באופן מפתיע, דווקא מי שפעל על מנת לקדם בצורה משמעותית את הקמת העיר החרדית שפיר, והיה הראשון להצביע על השטח המדובר - הלא הוא שר הפנים אריה דרעי, נקט בצעד, שלטענת רבים, עשוי לעכב את הקמת העיר. במשרד הפנים מנגד, טוענים כי מדובר בצעד נדרש, לקראת קבלת החלטה.

למרות שבמשרד הבינוי והשיכון כבר התכוננו עם כל הפרטים לקראת אישור ההצעה להקים את העיר החרדית בממשלה, הקמת העיר החרדית החדשה מתקדמת - וגורמים בכירים מפנים אצבע מאשימה כלפי דרעי.

מנכ"ל משרד הפנים חתם השבוע על מנדט המאפשר לוועדה הדמוגרפית לדון בסיפוח 2,300 דונם - השטח המכונה "קרית גת מערב" לשטח העיר קרית גת.

יעל דראל פרסמה בעיתון הכלכלי TheMarker כי במשרד הפנים הסבירו כי דרעי מעדיף הקמת שכונה חרדית בתוך עיר קיימת, על פני הקמת עיר חרדית חדשה.

המשמעות: אם דרעי יחתום בסופו של דבר על הרחבת העיר קרית גת, הרי שיבנו רק כ-10,000 דירות לחרדים בשכונה החדשה, במקום כמעט 50,000 דירות בעיר החדשה.

גורמים הפועלים בתחום מצוקת הדיור החרדית, מתחו ביקורת קשה בשיחה עם 'כיכר השבת'. לדבריהם, "לא ברור מה הביא את דרעי להתנער מהתכנית להקמת העיר החרדית החדשה".

"האם דרעי מתנגד רק כדי שליצמן לא יהיה האיש שיקבל את הקרדיט על הקמת העיר החדשה? אנחנו מאוד מקווים שהתשובה לכך שלילית - מה עוד, שלנצח ייזכר דרעי כמי שהיה הראשון לקדם בניית עיר חרדית בשפיר, גם אם היוזמה המקורית לא הצליחה".

אך במשרד הפנים הודפים את הביקורת שנשמעה כלפי השר אריה דרעי בעקבות הכתבה בעיתון דה מרקר, וטוענים כי הוא כלל לא קיבל החלטה להתנגד להקמת עיר חרדית חדשה.

גורם בכיר במשרד הפנים, טען בשיחה עם 'כיכר השבת' כי השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי פועלים מתוך שיתוף פעולה מלא, וכי הוועדה הדמוגרפית לא דנה רק בשאלה האם לספח את השטח המדובר לעיר קרית גת, או להקמת העיר החדשה.

"ההחלטה של דרעי תתקבל לפי המלצת הגורמים המקצועיים", הם טוענים - ומבהירים כי ההאשמות נגדו, כביכול כבר קיבל החלטה להתנגד להקמת הרשות המקומית החדשה, אינה נכונה.

תגובה רשמית ממשרד הפנים וממשרד הבינוי והשיכון לא התקבלה עד לשעת פרסום הידיעה, ואנחנו ב'כיכר השבת' נמשיך לעקוב אחרי פעילות נציגי הציבור לפתרון מצוקת הדיור.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר