אאא

יהודי הנמנה על חברי קהילת תורה תמימה בניו יורק, שיגר באמצעות רב הקהילה, הגאון רבי אילן סיגלמן, שאלה לגאון רבי אשר וייס, האם מותר לו לחלל את השבת, כדי למצוא חיסון לנגיף הקורונה.

מדובר ברופא וחוקר בבית חולים הר סיני במנהטן, והוא חלק מצוות קטן השוקד ללא לאות על פיתוח חיסון למחלה קשה זו. לדבריו, הם קרובים לפריצת דרך.

לכן שאל, האם מותר, כדי להציל אלפים בעזרת החיסון, שנכרי יסיע אותו לבית החולים - שם יעבוד בעזרת המחשב, שהוא רק איסור דרבנן, האם יש מקום להקל.

במכתב התשובה, דן תחילה הגר"א וייס האם אכן שימוש במחשב הוא רק מדרבנן, ופוסק: "כל שימוש שהוא בחשמל ואלקטרוניקה יש בו מלאכה דאורייתא".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

 סגולה נגד נגיף קורונה: "קטורת, עם מסכה" (באדיבות קבוצת הוואטסאפ שיעורי ופסקי המנחת אשר)

לאחר מו"מ הלכתי, פוסק אב"ד דרכי תורה, "אין להקל בנידון דידן, דהלא עשרות אם לא מאות מוסדות רפואיים ומכוני מחקר עובדים ללא לאות כדי לפתח חיסון זה, ולדעת כולם יעברו עוד חדשים במקרה הטוב עד שהחיסון יהיה מוכן לעשות בו שימוש נרחב".

"וכמה רחוק לומר שעבודתו של יהודי דידן בשבת חיונית לפיקוח נפש, וכי כל החוקרים הגויים העובדים בתחום זה לא ייקחו לעצמם ימי חופש ליהנות עם משפחותיהם, וזה טבעו ודרכו של המחקר, אף בימי משבר, ואי אפשר להם לבני אדם לעבוד ללא כל הפסקה, ובמקום לעבוד בשבת קודש שיקדים עוד שעה ושעתיים לעבודה בימות החול".

"תמצית דברינו מכיון שמדובר במחקר עולמי רב מוקדי שאי אפשר כלל לקצוב זמן להשלמתו, אין להגדיר את העבודה בשבת כפיקוח נפש, ואין מקום להקל בזה", פוסק הרב אשר וייס.