תשובה הלכתית

"אסור לחלל שבת כדי לפתח חיסון לקורונה"

הגאון רבי אשר וייס נשאל על ידי רב קהילה בניו יורק, אודות חוקר יהודי הנמנה על צוות מפתחי החיסון נגד הנגיף, ופסק כי אסור לו לחלל את השבת - כי לא מדובר בפיקוח נפש (חרדים)

חיסון נגד נגיף קורונה (צילום: שאטרסטוק)

יהודי הנמנה על חברי קהילת תורה תמימה בניו יורק, שיגר באמצעות רב הקהילה, הגאון רבי אילן סיגלמן, שאלה לגאון רבי אשר וייס, האם מותר לו לחלל את השבת, כדי למצוא חיסון לנגיף הקורונה.

מדובר ברופא וחוקר בבית חולים הר סיני במנהטן, והוא חלק מצוות קטן השוקד ללא לאות על פיתוח חיסון למחלה קשה זו. לדבריו, הם קרובים לפריצת דרך.

לכן שאל, האם מותר, כדי להציל אלפים בעזרת החיסון, שנכרי יסיע אותו לבית החולים - שם יעבוד בעזרת המחשב, שהוא רק איסור דרבנן, האם יש מקום להקל.

במכתב התשובה, דן תחילה הגר"א וייס האם אכן שימוש במחשב הוא רק מדרבנן, ופוסק: "כל שימוש שהוא בחשמל ואלקטרוניקה יש בו מלאכה דאורייתא".

לאחר מו"מ הלכתי, פוסק אב"ד דרכי תורה, "אין להקל בנידון דידן, דהלא עשרות אם לא מאות מוסדות רפואיים ומכוני מחקר עובדים ללא לאות כדי לפתח חיסון זה, ולדעת כולם יעברו עוד חדשים במקרה הטוב עד שהחיסון יהיה מוכן לעשות בו שימוש נרחב".

"וכמה רחוק לומר שעבודתו של יהודי דידן בשבת חיונית לפיקוח נפש, וכי כל החוקרים הגויים העובדים בתחום זה לא ייקחו לעצמם ימי חופש ליהנות עם משפחותיהם, וזה טבעו ודרכו של המחקר, אף בימי משבר, ואי אפשר להם לבני אדם לעבוד ללא כל הפסקה, ובמקום לעבוד בשבת קודש שיקדים עוד שעה ושעתיים לעבודה בימות החול".

"תמצית דברינו מכיון שמדובר במחקר עולמי רב מוקדי שאי אפשר כלל לקצוב זמן להשלמתו, אין להגדיר את העבודה בשבת כפיקוח נפש, ואין מקום להקל בזה", פוסק הרב אשר וייס.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
לנו אין אלה דברי מרן רבנו יוסף קארו זצ"ל
דניאל
7
מה הוא אומר שזה לא פיקוח נפש, ראינו כבר כמה אנשים מתו מהנגיף המסוכן הזה לא שזה לא פיקוח נפש אלא זה הכי פיקוח נפש
נתנאל חנוני
6
בטח שזה פיקוח נפש! פסיקותכאלה עושות שם רע ליהדות!
משה
5
ואני יודע על עצמי שאין לי לא חוכמה ולא דעת ולא תורה...... ,אך תורה היא ורוצה אני ללמוד. הרב ציין כי ואני מצטט מהכתבה במכתב התשובה, דן תחילה הגר"א וייס האם אכן שימוש במחשב הוא רק מדרבנן, ופוסק: "כל שימוש שהוא בחשמל ואלקטרוניקה יש בו מלאכה דאורייתא". והשאלה היא במידה והמחשב הוא מחשב נייד והיה בטע
משה לוי
4
ומה הקשר בין הכותרת לתוכן? הוא לא אמר שאין זה פיקוח נפש, אלא שעוד רבים עוסקים בזה, וזה יקח זמן רב, ובין כך אי אפשר לאדם לעבוד ללא מנוחה.
יהודי
3
טוב בסדר.... עכשיו שבת
דוד
2
כבוד הרב אשר וייס עסק בפסק ההלכה שלו במחקרים שברובם המכריע נכשלים, ועל כן אינם מצילים חיים ברובם המכריע. אבל, מה לשיטתו באשר לאותם מחקרים - שלדעת מומחי הרפואה - גם אם הם נכשלים לגמרי, אחרים לומדים מטעויותיהם ומכשלונותיהם ולכן מצילים חיים? ובפרט שבמחקר הקורונה יש שיתוף פעולה עולמי חסר תקדים כאשר מחקר
אורי וייס
יש דיון גדול בפוסקים (ובין השאר תשובה מפורסמת של הנודע ביהודה) האם פיקוח נפש וספק פיקוח נפש זה דווקא בדבר שהוא מיידי או גם בדברים שיכולים למנוע פיקוח נפש עתידי. זה לא מספיק באיזה כמה שורות של תגובה באתר אינטרנט
יש דיון גדול
1
בכותרת לא מובא ''שהגויים כבר עובדים על זה ותוספת היהודי אינה קריטית לפקו''נ' יש אתרים חילונים שמחפשים כותרות נגד הדת, נא לתקן
משה בן אברהם

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: