תיעוד מרגש

בדמעות: ניצולת שואה חגגה יום הולדת 101

"הצלם המסתורי" אבי קיי, ארגן יום הולדת לדבורה אפל, יחד עם החזן יעקב למר • האישה דמעה מהתרגשות וסיפרה על התלאות שעברה מהשואה, עד להקמת מכולת בארה"ב (עולם)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
ניצולת השואה דבורה אפל מתרגשת ביום הולדתה (צילום: Avi Kaye)

את ההצעה הבאה, קיבל "הצלם המסתורי" המכונה אבי קיי, מקרוב משפחה של דבורה (דורה) אפל, ניצולת שואה בת 101. Avi Kaye, המצלם דמויות יהודיות וחסידיות בויליאמסבורג: לבוא ולצלם את יום הולדתה.

"למרות שאני תמיד שומר על אנונימיות, כאן בחרתי לצאת קצת מאחורי הקלעים, ולארגן לה מסיבת יום הולדת משמעותית יותר", הוא מספר בשיחה עם 'כיכר השבת'.

חייג הצלם המסתורי אל החזן יעקב למר, שנענה והגיע בשמחה לנגן ולשיר עבור האישה. בנוסף, השיג לה גם ספר תהילים עם אותיות גדולות ובלונים.

קרוב משפחתה דאג שיתאפשר לו להיכנס לתוך חנות המכולת של ניצולת השואה, שם חגגו את יום הולדתה, ולאפשר לו לצלם.

אחרי שהתרגשה עד דמעות, סיפרה להם כי בתור בחורה צעירה, הייתה במחנות הריכוז עד שמצאה את עצמה בכפר קטן הסמוך לאושוויץ, לבד בעולם, מתארחת באסם של גוי - שלא ידעה כי היא יהודיה.

"באחד הימים", סיפרה דבורה אפל, "אמר לי אחד הבנים שם שהוא יודע שאני יהודיה, כי אני חכמה מידי. נבהלתי, אבל הוא הרגיע אותי: "אל תדאגי. לא אחשוף אותך לאיש"".

אך הגוי המשיך, "אני יקח אותך לעיר הגדולה, ושם אתחתן איתך". דבורה חששה כי לא יוותר לה ברירה, ולכן ברחה משם ומאז לנה ביער, שם ישנה במשך שבועות מתחת לעצים.

"בכיתי לה' בכל לילה", המשיכה לספר בבכי ניצולת השואה המבוגרת. "בבקשה אלוקים, תציל אותי מהחיות ההולכות על 2 רגלים. מהחיות על ארבע אני לא מפחדת כל כך...".

בחסדי שמיים, ניצלה דבורה ואחרי המלחמה האיומה הגיעה לארצות הברית, שם רכשה חנות מכולת שפתוחה עד היום - ובו חגגו לה את יום הולדתה ה-101.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר