"יגבה מהילד מחיר רוחני גבוה"

רה"י להורים: עדיף לבטל ת"ת ומניין - מלא לחגוג בר מצווה

הרב דוד פרץ, אביו של נער שאמור לחגוג בר מצווה אחרי תשעה באב, שיגר פקס לגרמ"ה הירש ושאל האם מותר לבנו לבטל ת"ת ומניין. רה"י ענה: יותר גרוע לבטל בר מצווה מאשר מניין או ת"ת (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגרמ"ה הירש ואילוסטרציה של בר מצווה (צילום: אלי קובין ומשה גולדשטיין)

הוריו של נער האמור לחגוג בר מצווה אחרי תשעה באב, הסתפקו האם לשלוח את הילד לחיידר והאם לשלוח אותו להתפלל במניין בבית הכנסת עם התפילין החדשות. לאחר שהסתפקו פנו לראש ישיבת סלבודקא, הגרמ"ה הירש, שהכריע לא לשלוח - והסיבה מפתיעה.

וכך מספר אביו של הנער, הרה"ג ר' דוד פרץ (אברך חשוב ולשעבר ר"מ בישיבת עמל התורה. ח"ב) מטלז-סטון: "בני בע"ה אמור לעשות בר מצווה מיד אחרי תשעה באב".

"עלה אצלי ואצל רעייתי, פחד מסוים, שבגלל שהילד מסתובב בתפילות בבית הכנסת ובתלמוד תורה ובתקופה הזו, קורה שכמעט כל יום, נסגרת כיתה או בית ספר בגלל ילד שחלה ל"ע, אז אנחנו חוששים שהוא יידבק והוא לא יוכל לחגוג את הבר מצווה".

הרב פרץ מספר מה התחולל בבית באותו הזמן: "היה ויכוח בינינו האם לחשוש מזה ולא לשלוח אותו לחיידר - משבועיים לפני הבר מצווה, וכן שלא יתפלל במניין - למרות שרק כעת התחיל להניח תפילין, או ששומר פתאים ה', והרי הולכים עם מסכות ואלכוג'ל וכו', ואין לחשוש ומשום כך לבטלו מלימוד תורה בת"ת ושלא יתפלל במניין".

"החלטנו לשלוח את הספק בפקס לראש ישיבת סלבודקא הגאון רבי משה הלל הירש, והחלטנו שמה שיורה לנו - כך נעשה".

"אמש", מספר הרב פרץ, "בשעת ליל מאוחרת, הטלפון מצלצל ומי על הקו? לא פחות מאשר ר' משה הלל".

צפו: חגיגת בר מצווה מרגשת במלון הקורונה (צילום: שמוליק חיימסון, יהודה רוזן ואורי מילר)

"וזו השיחה שהתנהלה בינינו, מתאר הרב פרץ: "ראיתי את המכתב ששלחת לי, ואני חושב שרעייתך צודקת, ושבועיים לפני הבר מצווה שלא ילך לתלמוד תורה וכן שלא יכנס לבית כנסת בשופו"א, אמר לי ר' משה הלל".

"אבל הרב, ככה לבטל אותו מלימוד תורה שבועיים, ומהניסיון שלי יהיה קשה ללמוד אתו בבית ולהעמיד לו סדר יום כמו שצריך?", שאל הרב פרץ את הגרמ"ה הירש.

"אם אתה חושב על הרוחניות של הבן שלך, דע לך שאם חלילה יקרה לו משהו והחגיגה תצטרך להתבטל או להשתנות, העוגמת נפש שתהיה לילד, תגבה מחיר רוחני גדול הרבה יותר", הפתיע הגרמ"ה והוסיף: "אם תשמע לי, בשום פנים לא לשלוח לחיידר ושלא יכנס לבית כנסת". סיים הגרמ"ה את דבריו והשאיר את הרב פרץ ורעייתו מופתעים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר