אאא

קרוב ל-100 סטודנטיות מקמפוס טל, תבונה ולוסטיג של המרכז האקדמי לב, התמודדו בהאקתון מקוון שנערך על ידי 'לב טק', מרכז היזמות במרכז האקדמי לב, שבו תכננו ופותחו פתרונות חדשניים לאוכלוסיות שנפגעו ממגפת הקורונה. במקום הראשון זכו סטודנטיות שפיתחו מיזם טכנולוגי משפחתי המדמה מפגשים פנים אל פנים. להבדיל מתוכנת הזום המוכרת, הפיתוח כולל פעילויות אינטראקטיביות, כגון: בישול משותף, משחקים, גלגל מסתובב עם שאלות או נושאים שונים לשיחה .מיזמים נוספים נתנו מענה לעסקים הקטנים, לצוותים הרפואיים ולאוכלוסיות הנמצאות בהסגר.

התפרצותה של מגיפת הקורונה הכניסה את אזרחי ישראל לבידוד. בעוד שבמשפחות צעירות הבית היה מלא בבני המשפחה, בקרב בני הדור השלישי הבידוד הפך לבדידות. נכדים נמנעו מלבקר את הסבא והסבתא מחשש שמא ידבקו ואוכלוסיות בסיכון לא פגשו את קרוביהם. בהתאם לכך עלה הצורך בפיתוח המאפשר מפגשים אינטראקטיביים משפחתיים. בשל העובדה שישראל בתחילתו של גל שני וישנה עליה במספר האנשים הנכנסים לבידוד כתוצאה מחשיפה לחולי קורונה, פיתוח זה יכול לשמש גם זוג מאורס שאינו יכול להיפגש משום שאחד מהם נאלץ לשהות בבידוד.

הסטודנטיות יצרו פיתוחים נוספים, בהם; בניית פלטפורמה לצרכנים שרוצים לתמוך בעסקים קטנים על-ידי קניית מוצרים ותרומתם לקבוצות ולארגונים – כגון: צוותים רפואיים, צוותי אבטחה ובתי אבות. כמו כן נוצרו גם פיתוחים בתחום שיפור הגישה לשירותים רפואיים וחינוכיים לנוער בסיכון בזמני משבר, קישור בין אמנים לאוכלוסיות המרותקות לבתים להופעות אינטראקטיביות, ויצירת מערכת לגיוס כמות גדולה של מתנדבים במצבי חירום.

השופטים המומחים שבחנו את הפתרונות הטכנולוגיים היו יונית סירקין - מנהלת מאסצ'לאנג', ענת גרימלנד - סמנכ"ל אסטרטגיה בScale Up Velocity-, פלר חסן-נחום - המשנה לראש עיריית ירושלים, גליה קוט - יזמית ומשקיעה, אפרת וייס - דירקטורית בסינמדיה ומיכל ווסק - מנהלת השיווק לקהילות המפתחים במיקרוסופט.

"נגיף הקורונה הציב אתגרים רציניים בפני עסקים קטנים, עמותות ואמנים, נוער בסיכון וכן צעירים המעוניינים במערכת יחסים חדשה. במקביל נגיף הקורונה גם יצר הזדמנויות מדהימות לטכנולוגיות ופתרונות חדשים לסייע לאלה שהכי זקוקים להן", אמרה סירקין. "הטכנולוגיות שהתהוו ופותחו על-ידי הסטודנטיות במרכז האקדמי לב, הן דוגמא נהדרת לכך שרעיונות נפלאים יכולים לבוא מכל מקום, וביחד ניתן ליצור מציאות חדשה עבור הקהילות שלנו".

"בשורה הראשונה של הלוחמה בקורונה"

תחרות ההאקתון השנתית של המרכז האקדמי לב, היא בדרך כלל מאורע הומה אדם. אולם השנה, המארגנים נאלצו לשחזר את החוויה מרחוק. קופסאות מעוצבות, בהן חולצות לוגו של התחרות, ספל קפה, בקבוקי שתייה, חטיף אנרגיה ומסכת הגנה מיוחדת, נשלחו אל בתיהן של המשתתפות. משחקים מקוונים אפשרו למשתתפות לשחרר אנרגיה בהפסקות בין שעות הפעילות הממושכות שבהן עסקו בתכנות, בפיתוח אסטרטגיות שיווק וביצירת תכניות עסקיות.

בשנים קודמות, הסטודנטיות נדרשו להציג פיתוח בסיסי ולהוכיח את יעילותו וחשיבותו. אך הפעם, בשל דחיפות הצרכים שעלו מהשטח עקב התפרצות המגפה, נדרשו הצוותים להגיע לכדי מוצר מוגמר. הסטודנטיות נעזרו במנטורים מתחומים שונים שהעבירו לפני התחרות סדנאות הכנה כלליות וקבוצתיות.

"לא נראה שהקורונה הולכת לעזוב אותנו לצמיתות בעתיד הקרוב," אומר ערן יומטוביאן, מנהל 'לב טק', מרכז היזמות במרכז האקדמי לב. "בהתאם לכך אנחנו מעודדים את הסטודנטיות להיות מחוברות לשטח ולתפוס יוזמה בהתאם לצרכים העולים ממנו. הסטודנטיות הצליחו ליצור כלים טכנולוגיים מוגמרים במשך זמן קצר מאוד. פיתוחים אלו ישמשו ארגונים חברתיים שונים במצבי חרום, למשל בתרחיש של התפרצות שנייה."

ההתמקדות של ההאקתון בפיתוחים הקשורים למגפת קורונה באה בהמשך לתכנית Take Action של 'לב טק' שהוקמה במטרה לספק מענה לצרכים שהתעוררו בקרב גופים חברתיים הפועלים עם אוכלוסיות מוחלשות בזמן התפרצות המגפה. במסגרת התכנית הסטודנטים פעלו לפתח פתרונות טכנולוגיים שונים לצוותי החירום של מד"א, זכרון מנחם, מלב"ב וארגונים נוספים.