"על שולחן הניתוחים"

"הימים" החדש / ביקורת סינגלים שבועית

מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועי, והפעם: על הדואט החדש של אברהם פריד ונפתלי קמפה, איש היומולדת שלמה כ"ץ והיוצר אלנתן שלום (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(עיצוב: דבורה נוסבכר)

שבוע אחרון של ביקורת שירים לפני שלושת השבועות והווקאלי שחוזר אלינו בצעדי ענק לקול נקישות ביטבוקס בינוני במקרה הטוב וגרוע במיוחד במקרים אחרים. אני אנסה לסנן לכם גם בימים שחורים אלו את קטעי המוזיקה שכדאי לכם לשמוע (ואת אלו שמוטב לכם לברוח מהם כמו משוטר שמחפש חרדים עם מסכה רק על הפה בשכונת גאולה בירושלים).

אבל ב"ה אנחנו עדיין במוזיקה, וגם הפעם אעסוק בדואט חדש בו מעורב גדול הזמר החסידי אברהם פריד, הפעם כיאה לדואט העשוי כראוי אנחנו מקבלים את פריד על השניות הראשונות ומיד לאחר כעשר שניות אנחנו מקבלים את הכוכב השני, הזמר והיוצר המבטיח, נפתלי קמפה שמפתיע בביצוע שלא מבייש אותו ליד גדול הזמר החסידי של כל הזמנים.

הלחן הקליט של אלי קליין, יושב היטב על משבצת "ימים על ימי מלך" החדש, והשיר יכול בהחלט להיות בעל פוטנציאל גדול להיכנס למחרוזות כניסת הפראקים לאולמי החתונות, או יותר מדויק היום לסלון הבית בו מתקיימת החתונה עם אחי החתן והכלה.

העיבוד הקלאסי של אלי קליין ואיצי ברי, מראה את הוורסיטליות הגדולה של הצמד המוכשר הזה, שיודע לייצר להיטי פופ אלקטרוני מתקדמים של 2020 לצד חומרים חסידיים קלאסיים במיוחד, שנשמעים כאילו הוקלטו בשנת 1998.

חובה לציין, כי לא מדובר פה בהברקה משום סוג, אלא משהו מהדבר שכבר ראינו אלף פעמים, אך כזה שבאמת עשוי טוב דבר לא טרוויאלי בכלל בתקופה בה המוזיקה החסידית כמעט ונעלמת לנו.

"שנה יום הולדת": שלמה כ"ץ חוגג ארבעים

כדי לעשות דברים גדולים צריכים להיות משוגעים. אנשים נורמטיביים מידי תמיד ימצאו את הסיבה למה זה לא הגיוני לעשות את הדבר הגדול הזה וכדברי הרמב"ם, "לולי המשתגעים היה העולם חרב". הזמר והיוצר שלמה כ"ץ הוא בהחלט בחר להשתגע עם הבטחה משוגעת במיוחד אותה נטל על עצמו לרגל יום הולדתו ה-40 - ארבעים שירים חדשים בתוך שנה.

המשמעות הישירה היא סינגל חדש כמעט כל שבוע, למעט חגים ושלושת השבועות וכדומה, קצב יצירה רצחני במיוחד שאפילו עמיר בניון בימי הפייסבוק העליזים שלו בהם כתב שירים כאילו אין מחר (וגם היום), לא בטוח היה מוכן לחתום עליו. מעבר למאמץ היצירתי, גם מבחינה כלכלית מדובר בפרויקט מפלצתי למדי.

כ"ץ גייס למשימה את שכנו באפרת, הפסנתרן והמפיק מנדי פורטנוי שהחל בשנה האחרונה לעסוק בהפקות מקוריות עבור אחרים ובהצלחה רבה. השיר השלישי מתוך הפרויקט שיצא השבוע "הריני" הוא שיר פולק יפיפה בסגנון המוכר של כ"ץ, מלא רגש, מלא כוונה ונותן תחושה של אמיתיות וכנות והרבה יראת שמים.

העיבודים של פורטנוי, אינם צפופים ומאפשרים לשיר, לקול המרגיע של ר' שלמה ולגיטרה המצוינת שלו את המקום והמרווח שלהם ורק עוטפים אותם מסביב בחיבוק מוזיקלי שמרים את השיר מעלה.

הפרויקט הראשוני והיחיד מסוגו במוזיקה היהודית של שלמה כ"ץ, מסקרן אותי במיוחד, שכן אני יודע שכ"ץ כאמן שכבר יצר לא מעט אלבומים ויודע הפקה איכותית מה היא, לא יוריד את הרף וזה אומר שאנו צפויים לחגוג יחד איתו שנה מוזיקלית ומגוונת במיוחד.

אלנתן שלום - "כמה מחשבות"

המסע של הזמר והיוצר אלנתן שלום האיש מאחורי להיט הענק של חנן בן ארי "אימא אם הייתי", מעניין במיוחד. כבר לפני כעשור הוא עבד על אלבום בכורה ואף כבר עשה הופעת השקה רגע לפני שחרורו של האלבום, אך אז "קיבל רגליים קרות" וגנז את כל העניין. מאז הספיק להלחין לחנן בן ארי ועוד זמרים רבים במוזיקה הישראלית הכללית שהתחברו ליצירתו של המלחין והמוזיקאי חובש הכיפה.

כעת הוא החליט סוף סוף לשחרר את היצירה האישית שלו גם בעצמו, זה התחיל עם "נושם" שהספיק בינתיים גם להיכנס לפלייליסט בגלגלצ וכעת הוא יוצא בסינגל חדש נוסף - "כמה מחשבות".

גם הפעם המילים של הכותבת שחר הדר, זו שכתבה את הלהיט "בין קודש לחול" של שולי רנד ואמיר דדון, כשהיא מצליחה להעביר את התחושות של אלנתן מהחשש שיפסיק להאמין ביכולתו להצליח כזמר ויוצר עצמאי.

אלנתן שלום הוא זמר מוכשר, ובניגוד ללהיט האיטי והמוכר שלו, בינתיים החומרים האישיים שלו בועטים ומלאים בקצב ואנרגיות. העיבוד המוזיקלי של חיים ויס (גם פה בדומה לסינגל הקודם) אלקטרוני ופופי ובהחלט כיפי להאזנה.

להערות ולהארות ולמסלולי טיולים לקראת סגר שני: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר