היסטוריה ואקטואליה

ראש הישיבה שישב שלושה שבועות בבידוד

גל שני בפתח, המוני מוסדות נכנסים לבידוד בעקבות 'חולה מאומת' שהתגלה בהם, היום נספר את סיפורו של ראש הישיבה שישב בבידוד שלושה שבועות - עד שחולץ (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
רבי יצחק הוטנר זצ"ל (צילום: IZAK, מתוך ויקיפדיה)

גל שני בפתח, המוני מוסדות נכנסים לבידוד בעקבות 'חולה מאומת' שהתגלה בהם, היום נספר את סיפורו של ראש הישיבה שישב בבידוד שלושה שבועות!

שלושה שבועות ישב הגאון רבי יִצְחָק הוּטְנֶר בבידוד. לא, לא בשל מחלה מדבקת, אלא בשל היותו יהודי, והלכה היא, "עשיו שונא ליעקב".

הבידוד אליו נקלע, ארע בשל רצונו להקים ישיבה בארץ ישראל במקביל לכהונתו בראשות ישיבת 'רבינו חיים ברלין' בברוקלין, וחברותו במועצת גדולי התורה בארצות הברית, ולכן בקיץ שנת תש"ל (1970) הוא אשתו בתו וחתנו טסו לארץ ישראל למטרה זו. למרבה הצער המטוס נחטף על ידי מחבלים מארגון החזית העממית לשחרור פלסטין, ובמשך שלושה שבועות הוא ושאר היהודים שהו בשבי ובידוד במדינת ירדן כשעתידם לוטה בערפל.

באותם ימים עמד הגר"ח שמואלביץ בהיכל ישיבת מיר והרעיש עולמות על שלום החטופים ובראשם הגר"י הוטנר. השיא היה שבזמן ששהו החטופים בירדן, נפטר המשגיח הגה"צ רבי אליהו לופיאן בתאריך כ' אלול, ובהספד מרטיט במיוחד אמר הגר"ח שמואלביץ: "ר' אליהו... אני מבקש ממך שתוציא את רבי יצחק הוטנר. הוא אדם גדול, אני מעיד עליו".

עדות מופלאה הובאה בספר 'מאמרי שם' שממש באותו רגע שהגר"ח אמר את הדברים, החטופים השתחררו מן המטוס, ויהי לפלא!!!

מכתבו של הגר"מ פיינשטיין זצ"ל

אומנם יש הטוענים שההלוויה הייתה בתאריך כ' באלול, ושחרור החטופים היה בבכ"ז אלול, אולם "אם 'קבלה' הוא – נקבל", (ומסתבר שכוונת הכותב בפשיטות, שפטירתו של רבי הלל לופיאן זירזה את שחרור החטופים).

בתום השבעה נערך מסע הספדים גדול בישיבת 'מאה שערים' בירושלים, הגר"ח שמואלביץ בדבריו הודה לנפטר, ואמר: "ר' אליהו, אני רוצה להודות לך על ששחררת את הרב הוטנר".

עד ימינו, בכל שנה, מתקיימת בבית הגר"י דייוויד מסיבה לתלמידיו ומקורביו בה הוא מספר את נס ההצלה מהחטיפה, משם יצא עם חמיו, הגר"י דייוויד מעיד ש"השווער איבד 20 קילו ממשקלו בימי החטיפה".

• • •

פולמוס הלכתי אירע בזמן ששהה בבידוד בשבי המחבלים, עת אספו תלמידיו סכום כסף והציעו לחוטפים לשחררו, הגאון רבי יעקב קמינצקי סבר שאין לפדותו, כיון שהמחבלים ישתמשו בכסף למטרותיהם. היו שחלקו עליו, אחד מהם היה הגאון רבי משה פינשטיין שכתב מכתב אל ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר בו הוא קורא לה לשלם את מלוא המחיר בהתחשב שהשבויים מצויים בפיקוח נפש.

לשון המכתב: "אספה דחופה של אגודת הרבנים דנה בכובד ראש על המצב המסוכן של שבויי החרב הנמצאים בירדן ועל קושי הכרעה של מדינת ישראל בנידון. ומצאנו לנכון להביע חות דעתנו דעת תורה בזה. על פי דין יש להצלת נפשות דין קדימה. ובאם אין ברירה על מדינת ישראל למלא דרישה מהמחבלים כדי להציל נפשות השבויים. ד' יגדור פרצות עמו וישראל ישכון לבטח". הרב משה פיינשטיין נשיא אגודת הרבנים.

יש לציין שבזמן החטיפה הרבי מחב"ד שהכיר טוב את הגר"י הוטנר התבטא בשבחו, ובתאריך י"ח באלול, הולדתו של בעל התניא ויום פטירתו של המהר"ל, נשא הרבי דברים והתבטא ואמר שבמטוס יש מי שהתעסק להדפיס ולהפיץ את כתבי המהר"ל מפראג, ובוודאי שיהיה כמו שהיה אצל המהר"ל, שאם היו זקוקים לנס הרי התרחש נס, כשהיו צריכים לנס גלוי - הרי היה נס גלוי, כשהיו זקוקים נס שלמעלה מדרך הטבע - היה נס למעלה מדרך הטבע". כאמור, הרב הוטנר שוחרר בדרך ניסית, ודברי קודשו של הרב מחב"ד זי"ע, התממשו.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר