טור אישי

כן לביקורת, לא להשתלחות בשוטרים / ירון קדושים

אני מסרב להשתתף בשיח המתלהם והמכליל נגד כלל השוטרים בישראל. ואני קורא לכולם לעצור. אני לא אומר שאין שוטרים אלימים. כן, יש. אבל ברחנו מביקורת צודקת... (דעות)

ירון קדושים | כיכר השבת |
שוטר וחרדים, בירושלים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

אני מסרב להשתתף בשיח המתלהם והמכליל נגד כלל השוטרים בישראל. ואני קורא לכולם לעצור. מיד.

אני לא אומר שאין שוטרים אלימים. כן. יש. ויש גם פקודות מפלות מהצמרת למעלה. אני לא אומר שאין שוטרים שנהנים מהכח שיש בידיהם ושמיישמים אותו לרעה. ודאי שיש. ויש גם שוטרים שהפתיל שלהם קצר ואסור להם להיות בשטח.

אבל ברחנו מביקורת צודקת וחריפה נגד השילטון ושותפיו על סגר אפליה והסתה, לביקורת על השוטר בשטח שמבצע את הפקודות. הוא זה שחוטף את הזעם הציבורי על הממשלה, השרים, ושתיקת הכבשים בהנהגה החרדית. בגלל השילטון. ובגלל שוטר סורר פה ושם.

כן. אני מודה. הסירטון עם הילדה והברד קומם אותי. כן. קרע לי את הלב. גם הסירטון עם מעצר הילד המיוחד בירושלים לפני כשנה הכעיס אותי. אפילו כתבתי על זה כאן ב"כיכר השבת".

אז???

חרדי חוטף אגרוף משוטר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

האם זו סיבה לשפוט לפי חצי סירטון? האם זה הוגן להכליל עשרות אלפי שוטרים בתיוג נורא? האם אנו שאמונים על הכרת הטוב, נתעלם מעשרות אלפי שוטרים שמגנים על בתינו מהתפרצויות, על ילדינו מתקיפות, ועל חיינו מפגיעות? הרי הם עושים את זה בתקציב אפס, בחוסר ציוד, במחסור עצום בכח אדם שהמתקפות נגדם לא מסייעות למצבת הגיוס האיכותי של המשטרה .

כן. יש ביקורת חריפה על פקודות שונות בתל אביב ובירושלים. הם נחלת הפיקוד. לא השוטר בשטח.

האם אנחנו באותה מידה מבקרים עשרות ילדים וצעירים שנשלחים ל"חזית" על ידי מבוגרים פחדנים, וה"הפגנה" כולה זה ל"התלבש" על שוטר או שניים, לשבת לו על הוריד בקריאות "נאצי" ו"פושע" לתוך האוזן עד שהפתיל שלו נשרף? שלא לדבר על "בעט וברח" ו"כיפכופים" מאחור...

האם מוקד חיכוך כמו ירושלים, שם חסימת כביש מופרעת ושריפת פחים היא דבר שבשיגרה כמחאה אנרכיסטית נגד השלטון, האם ירושלים דומה להפגנת עצמאים מוכי קורונה בתל אביב?

אני מכיר מקרוב מאוד המון שוטרים וקצינים בתחנת פתח תקווה ומחוצה לה. אני עובד איתם כתף לכתף במסגרת העיסוקים הציבוריים וההתנדבות שלי בתחנה. אני רואה שוטרים רבים מלאי חמלה שמבצעים את עבודתם במקצועיות ותוך המנעות ככל הניתן מהפעלת כח.

שוטר עובד יום ולילה. חגים ושבתות. חורף וקיץ. במשכורת בסיסית ותוך סכנת חיים ועכשיו גם סכנת שיימינג. האם לא מגיעה לו הכרת הטוב בצד ביקורת בלתי מתפשרת ודרישה למיצוי החוק כלפי שוטר אלים שחרג מהכלל?

האם אנחנו יכולים לשפוט שוטר שסופג קריאות בוז, יריקות, כינויים קשים כמו "נאצי" וחפצים שמושלכים, ואחרי זה נדרש לפעול בקור רוח ובכח סביר? הרי אין קושי גדול מזה!

מתוך עשרות אלפי אירועי משטרה ביום, כמה סירטונים יש על אלימות? 2? 4? זה אפסי. והכל מצולם היום. הכל.

אני לא הרחתי מעולם את ריח האספלט. על ילדיי מעולם לא דרך שוטר, ובני משפחתי לא חטפו אלות. למה? משום שהם פועלים לפי החוק. והשוטר לא קם בכל בוקר במחשבה איך הוא מכה אותם. אין לו ענין בזה. מי שמתעמת עם שוטר, לוקח על עצמו את הההשלכות.

משטרה אינה מחלקת תרבות בעייריה, ולא מפעל הפיס. מהות המשטרה היא כוחניות. כח לשם אכיפת החוק. כח במגבלות החוק אבל כח. ואם יש צורך, אז הכח הזה מופעל.

יש בהחלט אווירה קשה בציבור החרדי. אני מודע לרגש המקומם והמכעיס מאוד והתחושה הצודקת שיש בישראל 2020 אכיפה בררנית. זה מעצבן גם אותי כמו רבים אחרים. אך האם זו סיבה להכליל עשרות אלפי שוטרים בגלל כמה טעויות בשיפוט בשטח של מספר שוטרים? ממש כמו שכולנו מתקוממים בשל הנוהג להכליל עשרות אלפי חרדים בגלל קומץ אלימים רעשניים ומפירי חוק.

התקיפה האלימה של השוטר, מזווית נוספת (צילום: לירן תמרי - מיינט ירושלים)

הרי זו נחלת הפיקוד הנקודתי באותו מקום שבו מתרחשת האכיפה הזו. פיקוד שלא הנחה כראוי או אפילו שהנחה לאכוף בכוחניות באיזורים בעלי צביון חרדי. בודאי שיש ביקורת על התנהלות פיקוד המשטרה בתל אביב מול פיקוד המשטרה בירושלים. התחושה הקשה הזו על אכיפה בררנית משתלבות עם עוצר וסגר בררני, שממשיכים מורשת של הסתה בררנית נגד הציבור החרדי.

חבריי. הזעם שלנו צריך להתנקז רק לפיתחו של השילטון בישראל. השילטון של משרד הבריאות ומשרד ביטחון הפנים, אשר יחד כופים סגר לא מוצדק קשה ופוגע ביותר על שכונות וערים חרדיות בלבד באופן סידרתי. האווירה הזו שהם יוצרים היא אוירה שמשליכה על השטח כולו. אזרחים ושוטרים. הנחיות לבידוד יתר של חרדים. הנחיות לסגר בררני ובמקרה של אלעד למשל גם מיותר לחלוטין.

את הפחד הזה השילטון בראשות בנימין נתניהו מחדיר לליבות העם בישראל. פחד ממראה של חרדי. ולשילטון הזה שותפים גם חרדים. ויש לזה השפעה בשטח.

מי שחינך אותם זה השילטון. בדיווחי התחלואה השוטפים בערים החרדיות תוך התעלמות מהנתונים בתל אביב, בת ים ורעננה. כשהאזרח הממוצע פותח עיתון ורואה כותרת וגרפים על תחלואה ותמיד תופיע תמונת חרדי ברקע גם בשידור טלויזיה שכלל לא קשור לחרדים, זה שוטף את מוחו.

השוטר הוא אזרח. והוא לא חסין משטיפות מוח אנטי חרדיות על מפיצי המחלות התורניים. ומישהו צריך לדאוג ששטף המוח הזה לא ישפיע על עבודתו בשטח. וללא ספק שיש שוטרים שנותנים דרור לכח שבידיהם. בטח כשמולם יש אנשי שוליים קיצוניים עם יריקות וקריאות משפילות המחזקות את הכעס הזה.

פעם אחרי פעם המשטרה מוכיחה שהזועק למעצר אלים על לא עוול בכפו, אינו שה תמים. סירטון מגמתי המראה חצי סיפור אינו משקף את התמונה המלאה. גם המעצר של הגברת בירושלים שזיעזע אותי מאוד התברר כמשהו אחר לגמרי. ולזה כבר נזקקנו לפריקת הצילומים ממצלמות הגוף של השוטרים, עריכתם והפצתם. זה הרבה פחות מהיר מטלפון עם מצלמה וקבוצות וואטסאפ. במצלמות רואים בברור את הגברת שירדה מהרכבת הקלה ללא מסכה כנדרש, מתחכמת עם השוטרים, מסרבת להזדהות, בורחת ומנסה להכנס חזרה לרכבת הקלה.

מה מצופה משוטר/שוטרים לא מנוסים להגיב בסיטואציה שכזו? בהחלט. יש דרכים שונות לעכב לזהות ולעצור. אבל מי שאינו בשטח לא יכול לשפוט מה היה מול עיני השוטר ומה קדם להפעלת הכח.

לא, לא באתי להגן על משטרת ישראל. יש להם מחלקת דוברות משומנת ועתירה בבעלי מקצוע. אם הם נכשלים במשימתם, זאת כבר ביקורת על וועדות המינויים של המשטרה...

באתי לדרוש מעצמנו, לא לעשות לשוטרים כולם את מה שאנחנו שונאים כשעושים לנו. הכללה.
מאי דשניא לנו, לחברינו לא נעביד...
בריאות איתנה

  • הכותב פעיל ציבורי בפתח תקווה ואיש קשר בין המשטרה לקהילה החרדית בעיר

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר