היסטוריה ואקטואליה

נערכים ל'גל השני' עם... "ממולאי חובזות"

אם נגיף ה'קורונה' יכה בנו שוב או אם אתם בחל"ת ומצפים לנס, אנו נמליץ לעשות את מה שעשו יהודי ירושלים בשעת המצור • מה הם אכלו?! "חובזות"! • ויש גם מתכון... (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ממולאי חובזות (צילום: מתניה ארד, מורה דרך מוסמך)

המשפט המאיים על העולם החופשי: "גל שני", בעיצומו. מוסדות החינוך נסגרים בזה אחר זה, אירועי תרבות, ואולמי שמחות נסגרים על סוגר ובריח. ממשלת ישראל אינה חפצה לסגור את המשק כולו, כיון שאם הדבר יעשה, והאזרחים יחזרו לחל"ת. הרי שלא ירחק היום, ונכנס כולנו לתקופת צנע קשה ביותר.

אומנם השר הנגבי, התבטא ואמר: "זה שטויות שאין לאנשים מה לאכול", ואולץ להתנצל, אולם פחד גדול אצל קברניטי המדינה על כך שקרוב היום, ורבים מאזרחי מדינת ישראל, יאלצו לרעוב ללחם, פשוטו כמשמעו.

ובדיוק כפי שארע בשנת תש"ח במלחמת העצמאות במצור הגדול על ירושלים בעת שחודשים רבים העיר הייתה מוקפת ומסוגרת על סוגר ובריח, מפאת צוררי ישראל, ערביי הכפרים שלא נתנו גישה ליהודים להגיע ממרכז הארץ לירושלים עם משאיות מזון ותרופות, ומאה אלף יהודי ירושלים רעבו ללחם, ופשטו על השדות וקטפו צמחים ואכלו עלים "מעלים שונים...".

לכן, נכין את עצמינו לחורף הקרוב, שעל פי כל הסימנים עומד להיות קשה ביותר, ונגיף הקורונה "בעיני" קברניטי הממשלה (שכולם נשארו לקבל משכורות מנופחות כולל נהג ולשכה ממוזגת), יאלץ את כולנו להיכנס לבתים, ללא עבודה, ללא פרנסה וללא עתיד.

(צילום: מתניה ארד, מורה דרך מוסמך)

בשביל כל אלו שיושבים בחל"ת ומצפים לנס שיעזור להם לגמור את החודש, אנו נמליץ לעשות את מה שעשו יהודי ירושלים בשעת המצור. מה הם אכלו?! חובזות!.

חובזות אלו צמחי חורף הנפוצים בארצנו, וכל סבתא ירושלמית מספרת בחדוה לנכדיה, על הימים שהצ'אלמרים אכלו חובזות. נקווה שימים אלו לא יחזרו על עצמם, אם קברניטי המדינה לא יתעשתו, ויעצרו את הפחדים ההזויים שלהם מנגיף הקורונה.

• • •

רשמו מתכון ל"ממולאי חובזות", אותם תוכלו ללקוט ולהכין במקרה שבחורף הקרוב מצבכם הכספי לא יאפשר לרכוש בחנות המכולת אוכל כאחד האדם.

(צילום: מתניה ארד, מורה דרך מוסמך)

שלב א': לנקות את העלים, הן מבחינה הלכתית, והן מבחינה הגיינית.

מומלץ להשרות במים עם סבון עשר דקות, ואחר כך לשפשף את העלים.

זה מתכון של סבתא, אז אין כמויות, הכל לפי העין או לפי הטעם - רק במלח להיזהר, כי, במילים של סבתא: "פּוֹקוֹ דֶּה סָאל מֵטֶּה אָ לָה מֵסַּה אִי מָאס דֶּה סָאל דׇּאלֶה אָ לָה קָבֶסָה" (מעט מלח תקבל על השולחן, יותר מדי מלח תקבל על הראש).

(צילום: מתניה ארד, מורה דרך מוסמך)

שלב ב': נשים בסיר אורז, מעט מיץ לימון, מעט שמן זית, עגבניות חתוכות דק, שום קצוץ, מלח פלפל. לאורז ניתן חצי בישול - פשוט לבשל אותו על אש גבוהה במקום נמוכה ובלי מכסה. חשוב לערבב כדי שלא ישרף/ידבק.

שמים שכבה של עלים בתחתית, ועליהם מסדרים את הממולאים צמודים בסיר ומעל הכל עוד שכבת עלים.

נשפוך מים לכסות הכל, עם שמן זית, מיץ לימון, מלח ושיני שום שלמות.

שמים צלחת מעל ומבשלים על אש קטנה למשך שעתיים.

מברכים ואוכלים...

(צילום: מתניה ארד, מורה דרך מוסמך)

ותודה למתניה ארד מורה דרך מוסמך, ששיתף אותי ושלח לי את המתכון והתמונות מסבתו (לצערי הוא לא שלח לי את הממולאים... נקווה שיעשה זאת בחורף הבא).

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר