היסטוריה ואקטואליה

לכתוב אל הצדיקים? דעת הרבי מליובאוויטש

בעקבות סדרת הכתבות "דורש אל המתים", יצאנו לבדוק מה היתה דעתו של הרבי מליובאוויטש זיע"א בסוגיית כתיבת פתקים והשארתם קברי הצדיקים, האם תמך בכך? (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
הרבי מליובאוויטש (צילום: יוסי מלמד, jem)

על סדרת הכתבות "דורש אל המתים" קיבלנו תגובות רבות. חלקם משבחות, וחלקם טוענות שלא כך הם הדברים, ויש מקורות רבים בכתבי רבותינו זלה"ה בעד להשאיר פתקים בקברי צדיקים, ולהתפלל לצדיק בעצמו.

(יש לציין שלרגע כותב השורות לא כתב נגד העלייה לקברי צדיקים, ואף מצווה יש בדבר. אומנם הבאנו בהבלטה את שיטות גדולי ישראל המתנגדות לתפילות מהצדיק זצ"ל בעצמו, אבל להתפלל לקב"ה בקברי צדיקים - אין מניעה).

אחת התגובות המעניינות ביותר הייתה בשם הרבי מליובאוויטש, שלפי דבריו יש עניין לכתוב פתק בקבר יונתן בן עוזיאל [!]. וכך לשון התגובה: "יש התייחסות עניפה לכך בכתבי הרבי מליובאוויטש. יש גם זכור לי התבטאות ספציפית מהרבי להניח בקשה בפתק על ציון התנא יונתן בן עוזיאל".

אחת התגובות ב'כיכר השבת'
אחת התגובות ב'כיכר השבת'

לשמע הדברים בשמו של הרבי מחב"ד זי"ע, שהתבטא בעד מנהג כתיבת פתק לתנא יונתן בן עוזיאל, חיפשתי מקורות לכך.

ואכן מצאתי באתר אינטרנטי: "שבועון התקשרות רל"ד מפרשת וארא כ"ז בטבת תשנ"ט, מתורת כ"ק אדמו"ר מלויבאוויטש, נשיא דורנו רבי מנחם מענדל... מליובאוויטש זצוקללה"ה ולחיזוק ההתקשרות אל הרבי", שם כתב הרב צבי הירש רודמן מצפת, על יהודי בשם 'מטיו' מפילאדלפיה, תורם גדול של מכון "אסנט" לסטודנטים בצפת.

מבקרים בקבר רבי מאיר בעל הנס (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

בשנת תשנ"א הוא נפגש עם הרבי מחב"ד ושאלו מדוע הוא לא נשוי, בהטעימו שהרי הרב לייטר מצפת מנהל מכון אסנט לקח אותו לעמוקה, קברו של התנא יונתן בן עוזיאל המסוגל לזיווג!

בתגובה שאלו הרבי: "האם השארת שם פתק עם בקשתך?".

ענה הגביר: "הרב לייטר לא אמר לי".

אמר הרבי: "בבקשה תמסור לרב לייטר, שבכל פעם שהולכים לקבר, רצוי ונכון להשאיר שם פתק. ואפילו באם אתה לא יכול לחזור לשם בגופך, תשלח לשם מישהו אחר שיניח פתק, כי זה דבר גשמי שממשיך עניין רוחני".

מכירת רבנים מחוץ לציון רבי מאיר בעל הנס (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
מכירת תמונות רבנים מחוץ לציון רבי מאיר בעל הנס (צילום: Moshe Shai/FLASH90)

הראיתי את הדברים לאחד מידידי חסיד חב"ד. והוא טען לי שהדברים סולפו, והרבי מחב"ד, לא הורה לשים פתקים בשום קבר של צדיק... והמצוטט בשמו מפי הרב לייטר, זו הייתה תשובה למי שאמונתו בסגולת השידוכים בקבר יונתן בן עוזיאל, נפגעה בגלל שהוא לא התחתן.

ידידי החב"די הטעים את דבריו, שהרבי לא נהג לשלוח אנשים לציונים של תנאים וצדיקים כדי לבקש שם בקשות, הרבי שלח אך ורק לציון של חמיו להתפלל שם, ולהניח שם את הפדיון נפש.

ציון הרבי מליובאוויטש (צילום: בנצי ששון. באדיבות אתר 'שטורעם.נט')
ציון הרבי מליובאוויטש (צילום: בנצי ששון. באדיבות אתר 'שטורעם.נט')
ציון רבי יונתן בן עוזיאל (צילום: David Cohen/FLASH90)

כמו כן, הרבי עצמו נהג לאורך כל השנים לקרוא את כל הבקשות, מאות או אלפים בשבוע, על ציון חמיו ולהניח אותם שם, או לפחות את חלקם. כך שאין הבדל בין תפילה לבין הנחת פתק על קבר של צדיק. כך שמוכח שמה שאמר בנוגע לקבר יונתן בן עוזיאל, (שאני לא יודע אם אכן הציון שלו מאומת בבירור), היה רק בגדר של בדיעבד כזה וכהוראה ספציפית לאדם פרטי. כך דעתי".

הרב שאול לייטר מנהל מרכז אסנט לזהות יהודית בצפת (צילום: באדיבות המצולם)

ביקשנו תגובה מהרב לייטר, ובשיחה שערכנו איתו, הוא ביקש להבהיר שהוא לא מנסה לפרש את דברי הרבי מחב"ד, אלא בסך הכל ציטט את הרבי מחב"ד כפי שהוא שמע. אומנם הוא טוען שמתי שהרבי הקודם הגיע לארץ, הוא בעצמו ביקר בקברי צדיקים, דווקא פה בצפת. וכן הוסיף: "גם לעניות דעתי, הרבי שלח אנשים לקבר הרמב"ם, וגם לחברון למערת המכפלה".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר