האלימות המשטרתית בקורונה

אכיפת היתר: מח"ש והפרקליטות יחזירו את אמון החרדים?

הציבור החרדי איבד את שאריות האמון ברשויות אכיפת החוק בעקבות תיעודי האכיפה האלימים של המשטרה • האם השוטרים האלימים ייענשו, או שתיקי החקירה ייסגרו בנימוקים צדדיים? (אקטואלי)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
אלימות משטרתית, מח"ש (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת, לירן תמרי ומצלמת אבטחה)

האמון ברחוב החרדי כלפי המשטרה ורשויות אכיפת החוק, נמצא בשפל חסר תקדים. בשנה האחרונה, מספר התלונות על אכיפת יתר בציבור החרדי, זינק משמעותית - ובצדק.

שלל סרטונים המעידים על התנהלות בעייתית של שוטרים כלפי חרדים בתקופת הקורונה, מגיעים על בסיס קבוע לכותרות החדשות, ואינם תורמים, בלשון המעטה, לתוספת אמון בהם.

המודעות, לצד הזעם הציבורי, התפרץ בתיעודים המזעזעים במהלך חגיגות ל"ג בעומר אשתקד, הרבה לפני שחשבנו כי סיני שאכל עטלף, יצליח לשנות סדרי עולם.

המעצר של יענקי (ארכיון. בהתאם לסעיף 27 א)

הנער המיוחד יענקי רוזנברג, נעצר בצורה אלימה למרות צעקות הסובבים אותו כי הוא מיוחד. הזעם הציבורי הוביל לחקירה במח"ש - אך שם סגרו את התיק בנימוק של "חוסר ראיות", למרות שהאירוע כולו מצולם.

כעת, ישנם 5 מקרים נוספים של אלימות משטרתית מתועדת כלפי חרדים בחקירת מח"ש, או לפני החלטה בפרקליטות. האם גם תיקים אלו ייסגרו בנימוקים שונים, או שיבחרו להראות יד קשה כלפי השוטרים הבעייתיים, ולהחזיר את האמון הציבורי ברשויות אכיפת החוק?

1) רימון הלם על ילדה קטנה

הסיפור הראשון מלווה אותנו עוד מימי הגל הראשון של הקורונה. שוטרים שהגיעו לאכוף את ההגבלות אז בשכונת מאה שערים, הותקפו על ידי אנשים שסירבו לצאת מבית הכנסת.

רימוני ההלם על זיסי (באדיבות יאיר לוי, 'פלורליסט')

השוטרים מצידם, ירו רימוני הלם לעבר הילדה זיסי מרגליות, שפונתה לבית החולים. בראיון ל'כיכר השבת' סיפרה, "הרגשתי שאני נשרפת".

במח"ש, אומנם כבר סיימו לחקור את התיק והעבירו את הפרטים לידי הפרקליטות, אך שם עדיין לא קיבלו החלטה. עו"ד יחיאל וינרוט, המייצג את הורי הילדה אומר ל'כיכר השבת' כי "הרושם הוא שהעניין מטופל ברצינות הראויה. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות".

2) תקיפת עו"ד חרדי

דב פרנקל, חסיד תולדות אהרן שצעד בליל שבת ליד בית המדרש של החסידות, הותקף באלימות על ידי השוטרים - ללא כל סיבה. פרנקל, עו"ד במקצועו, הלך לסעוד את הוריו, ומצא את עצמו על הרצפה.

בראיון ל'כיכר השבת' שחזר כי לפתע, בלי שיגידו לו מילה, מצא את עצמו על הרצפה - בעוד השוטרים פשוט ממשיכים ללכת הלאה.

תקיפת עורך הדין החרדי (צילום: מצלמת אבטחה)

גם חקירה זו הסתיימה על ידי מח"ש, והחומרים הועברו לידי הפרקליטות לקבלת החלטה. עו"ד אורית חיון, המייצגת את השוטר אמרה ל'כיכר השבת' כי נעשה עוול לשוטרים, אך עו"ד פרנקל הגיב כי: "העוול הגדול והיחידי שנעשה באירוע זה וניהולו, נעשה אך ורק לי ולי בלבד!".

3) קצין הטיח אגרוף בחרדי

ליל שבת, עיצומו של הגל הראשון, כוחות משטרה גדולים פושטים על שכונת מאה שערים כדי לאכוף את האיסור דאז לצאת למרחק של מאה מטר מהבית. התושבים טוענים לאלימות משטרתית בחסות השבת והעובדה שאין צלמים, ואף מכנים זאת 'השבת השחורה'.

קצין משטרתי מכה במהלך השבת (צילום: מצלמת אבטחה)

אירוע אחד תועד במצלמות האבטחה, ונמצא בחקירה במחלקה לחקירות שוטרים. אחד הקנאים צועק על קצין משטרה, שבתגובה הכה אותו באגרוף עוצמתי.

בנוסף, עדי ראייה טענו כי שוטרים היכו באלה קשיש שהתפלל ברחוב. "למרות שאנשים התחננו לשוטרים שיפסיקו, הם המשיכו להכות אותו באכזריות, שוב ושב, עד שנזקק לפינוי לבית החולים".

4) החרדי שאל את השוטר, וחטף

ההפגנות בשבוע האחרון נגד הסגר על שכונת רוממה, הביאו לעוד מספר תקריות משטרתיות אלימות, בהם שוטר יס"מ שהכה צעיר חרדי ששאל אותו מדוע הוא אינו עוטה מסכה כנדרש.

בראיון ל'כיכר השבת' סיפר יצחק, "עצרתי לכמה דקות, כסקרן בלבד, כדי לראות את ההפגנה. כשהבחנתי שם בשוטר בלי מסכה, שאלתי אותו 'איפה המסכה שלך', והוא - באינסטינקט - נתן לי מכה".

למה אין לך מסכה? שאל את השוטר- וחטף (צילום: לירן תמרי - מיינט ירושלים)

"בהתחלה חשבתי שזה אגרוף, אבל אחר כך הבנתי שזה היה עם מכשיר הקשר שלו. זו היתה מכה כל כך חזקה, והרגשתי בהתחלה נפיחות. הופתעתי, אז הלכתי לבדוק מה השם שלו, אבל לא היה לו 'תג זיהוי'. כששאלתי אותו 'מה השם שלך', הוא לא ענה לי".

5) הצלם החרדי הותקף בהפגנה

מאיר קקון, צלם שהשתתף בהפגנה, הוכה אף הוא על ידי שוטר אלים, שהורחק מעבודתו עד לסיום החקירה בעניינו על ידי מח"ש.

תקיפת הצלם מאיר קקון (צילום: מתוך @ariel_elharar_ בטוויטר)

ל'כיכר השבת' סיפר מאיר, "לא מובן לי מדוע הותקפתי", הוא מוסיף, ומספר כי הוא עדיין בהלם. "לא ישנתי כל הלילה ואני לא מרוכז. אני חושש לצאת מהבית ואני לא מתכוון לעבור על כך לסדר היום".

אירועים אלו, לצד מקרים נוספים של אכיפת יתר במגזר החרדי - הבולט בהם האיום במתן דוח לילדה בתיה גטר בת ה-13, הובילו לשורת טענות כלפי הציבור החרדי.

עסקנים הפועלים בנושא אומרים כי כעת, הכל בידי הרשויות הרלוונטיות, מח"ש והפרקליטות - האם ימשיכו לסגור את התיקים בנימוקים של חוסר ראיות וכו', או יטפלו ביד קשה ויעבירו מסר ברור, כי גם כאשר מדובר בחרדים, צריכים לפעול לפי החוקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר