היסטוריה ואקטואליה

חשיפה: שמה ומצבתה של אשת 'השען הירושלמי'

את סיפורו המפעים של השען הירושלמי ר' משה שפירא והסערה שחוללה, אנו חותמים בחשיפת שמה ומצבתה של אשת 'השען', שלפי עדות חדשה נפטרה בהריון - בתוך השנה לחתונתה (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
שמה ומצבתה של אשת 'השען' (באדיבות חברה קדישא - פרושים)

בפרקים הקודמים חשפנו את סיפורו המפעים של השען הירושלמי ר' משה שפירא, על אי רצונו להיכנס להר הבית כדי לבנות שעון שמש למרות אישורו של הגרי"ח זוננפלד, וכן חשפנו את נישואיו של הרב שפירא, מה שלא היה ידוע לקהיליית חוקרי ירושלים.

קרא את הכתבות ידידי מנכ"ל חברה קדישא - פרושים, הרב יצחק גלבשטיין, וייעץ לי, לנסות ולשוחח עם הרב הגאון ניסן שוב (יליד ת"ש – 1940) ממונה כולל וילנא, מראשי מכון ירושלים בעבר, חבר הנהלת עץ חיים המיתולוגית, חבר הנהלת חברה קדישא הראשית והכללית ירושלים ובעל זכרון נדיר, הידוע לכל שוחר היסטוריה ירושלמית אותנטית.

ואכן שוחחנו עם ר' ניסן שוב, שיחה עתירת גילוים חדשים, על היסטוריה ישנה.

ר' ניסן שוב: אחיין של אשתו של השען הירושלמי

ר' ניסן שוב סיפר לכותב השורות, שר' משה שפירא היה נשוי לאחות של סבא שלו, מה שאומר, שאשתו של ר' משה שפירא, היא דודה של אמו של הרב שוב.

שמו של סבא של הרב שוב, הוא רבי יעקב חיים אייזנשטיין, והוא אח של אשתו של השען משה שפירא, הרב ניסן שוב אף זוכר בברור את שמה של אשתו המנוחה של ר' משה שפירא: פראדל, והיא נפטרה כמה שנים לפני מלחמת העולם הראשונה.

ר' משה שפירא ליד שעון השמש שהתקין בחצר 'החורבה' שבעיר העתיקה. הגברת האלמונית שלצדו היא אחת מהתורמים למקום (באדיבות 'סגולה' - מגזין ישראלי להיסטוריה וידיעת הארץ)

ר' ניסן שוב אף מוסיף שהיא נפטרה בתוך השנה לחתונה, כשהיא בהריון מתקדם. בשינוי מהעדויות של הגברת רוחמה כהן ור' יעקב רז, הוא טוען שהיא נפטרה ללא ילדים.

ר' ניסן שוב אף נזכר שפראדל שפירא נפטרה ביום שישי בסמיכות לכניסת שבת, וקברו אותה במהירות לפני שבת במאמצים מרובים, עד כדי כך שקשרו את הגופה בחבלים למיטה ורצו לבית הקברות בהר הזיתים.

שעון שמש בקהילת נטורי קרתא

הרב ניסן שוב זוכר בברור שבבר מצווה של אח שלו הגדול, ר' משה שפירא הגיע לאחל מזל טוב, ואף גילוי מפעים: והוא, שהיה רצון מטעם קהילת "תורה ויראה" ממאה שערים לבנות שעון שמש בבית הכנסת, והדבר לא יצא לפועל.

• • •

לאחר השיחה עם הרב ניסן שוב, הייתה לי הרגשה שאכן זיכרונו בהיר, וניכרים דברי אמת.

ואם כך, אין סיבה שלא נמצא ברישומי החברה קדישא, את שמה ומצבתה של הגברת פראדל.

פניתי לרב יצחק גלברשטיין מנכ"ל חברה קדישא פרושים, שחיפש בארכיונים, ומצא מסמך מיום שישי ח' בטבת תרס"ח (1908) שבו כתוב על אשה יולדת שנפטרה: "האישה היולדת מרת פריידאל רחל בת בעריל מאיר אייזנשטיין".

(באדיבות חברה קדישא - פרושים)

בהמשך הובא פירוט מדויק היכן נמצא קברה: "מונחת אחר קבר היולדת דינה הענא וכו'". כך הוכח שאת זכרונו הבהיר של ר' ניסן שוב, שזכר את שמה של אשתו של ר' משה שפירא, ואת ההלוויה שלה ביום שישי, וכן על כך שהיא נפטרה בשעת הריון - אכן נכון!

חברה קדישא - פרושים אף עשו מאמץ ושלחו לי צילום של המצבה, וכך נרשם: "היולדת הצנועה פרדייא רחל... בת ... אייזנשטיין ח' טבת תרס"ח ת.נ.צ.ב.ה.".

קברה של הרבנית פראדל שפירא אשת השען הירושלמי הנודע (באדיבות חברה קדישא - פרושים)
קברה של הרבנית פראדל שפירא אשת השען הירושלמי הנודע (באדיבות חברה קדישא - פרושים)

לסיום, באדיבות חברה קדישא - פרושים, המיקום המדויק של בני הזוג ר' משה ופראדה שפירא:

  • קברו של ר' משה שפירא, הוא בבית העלמין האמצעי, אזור 2, חלקה ט"ו, שורה כ"ג, קבר מספר 4
  • קברה של אשתו, פריידא רחל, הוא בבית העלמין האמצעי, אזור 2, חלקה י"ד, שורה ו' קבר מספר 7
קברה של הרבנית פראדל שפירא אשת השען הירושלמי הנודע (באדיבות חברה קדישא - פרושים)
  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר