"שיטת מצליח"

עתירה דחופה: למנוע גיוס נערה מבית חרדי

נערה מבית חרדי, שעברה ללמוד בתיכון מעורב בשל מחלוקת בין ההורים, אמורה להתגייס בשבוע הקרוב בניגוד לרצונה, ולמרות שביקשה לקבל פטור דת • עתירה הוגשה לבג"ץ (צבא)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הפגנת נשים נגד הגיוס. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בשבוע הקרוב, אמורה להתגייס לצה"ל נערה מבית חרדי. עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ, הגישו עתירה דחופה לבג"ץ להוציא צו ביניים ולהורות על דחיית גיוסה עד לסיום מיצוי ההליכים.

עורכי הדין מסבירים כי הם דורשים את צו הביניים, "בשים לב לסיכויים הגבוהים לעתירה ולפגיעה הקשה שגיוסה יגרום לה ואף תייתר את הצורך בדיון בעתירה".

הם טוענים בעתירה כי לצה"ל יש נוהל עבודה רשמי לטיפול בבקשת מלש"ביות לקבלת פטור, והעותרת אך מבקשת כי יתאפשר לה זכות להליך הוגן ולמיצוי זכויותיה בהתאם לנוהל ולחוק בטרם תחוייב בגיוס לצה"ל.

עוד נטען בעתירה כי הנערה המועמדת לשירות, לא ידעה כי יש לה זכות ערעור עד אשר פנתה אל עורכי הדין, וזאת בניגוד לנוהל המחייב את צה"ל לעדכן על האופציה לערער.

"העותרת סוברת בפשטות כי אם למשיב יש נוהל שבאופן ברור מאפשר לה זכות ערעור ומחייב אותו להודיע על כך לעותרת, הרי מן הראוי שהמשיב יקיים את הנוהל ויאפשר לעותרת לקבל את המסמכים הנדרשים ולאפשר לה לערער על ההחלטה בטרם גיוסה".

לפי העובדות המצורפות לעתירה, "העותרת היא נערה דתייה אשר הצהירה בדצמבר 2018 על תצהיר לפיו טעמים שבהכרה דתית מונעים אותה מלשרת. לגרסת המשיב, הואיל והעותרת התחנכה במוסד מעורב בתיכון, הוחלט לזמנה לצורך בחינת אמיתות תצהירה".

הנערה סירבה להתייצב לראיונות, ולכן הוחלט לשלוח לה צווי התייצבות. משלא נענתה, החלו בהליך גיוסה. בהמשך, הגיעה לשימוע. לטענת צה"ל, בהתבסס על אורח חייה ותמונות שפרסמה, היא אינה זכאית לפטור על רקע הצהרת דת.

יצוין, כי הנערה למדה בתיכון המעורב בשל מחלוקת בין ההורים, לפני מספר שנים וכי התמונות מאותה תקופה, אינן מייצגות, לטענת הנערה, את אורח חייה היום.

במקביל, "פנו הוריה של העותרת בבקשה לפטור משירות והודיעו כי גיוסה יפגע באמונתם וברגשותיהם כמשפחה דתית וכתחליף לשירות הצבאי הרי שהעותרת תתנדב לשירות לאומי ועיכוב במתן הפטור יגרום לה לקשיים במציאת מקום להתנדב ולמכתב צורף מכתב המלצה מהרב הראשי של קרית גת, מרב קהילתי וטוען רבני המכיר את אורח חיים וכן תצהירה".

למרות הכל, הוחלט בצה"ל לגייס אותה. כפי הנכתב בעתירה, " בתחילת חודש יולי 2020 נכנסה העותרת לאזור האישי וגילתה כי תאריך גיוסה הוקדם ל-27,07,2020 - אך לא התקבל צו גיוס כנדרש על פי חוק. העותרת התקשרה לברר מדוע הוקדם גיוסה ואמרו לה שאין ברירה ואם היא לא תבוא היא תהיה משתמטת ותיכנס לכלא".

"לאור זאת, ועקב חסרון כיס, פנתה העותרת לבקשת סיוע לגורמים אשר הסכימו לממן את הסיוע המשפטי מטעם הח"מ. ויודגש כי מימון שכר טרחה באי-כוחה מבוצע על-ידי אנשי צדקה ולפיכך העותרת אף מבקשת פטור מאגרה".

"לאור מועד גיוסה הקרב שהוקדם ללא שנשלח לעותרת צו גיוס ולאור חוסר המענה מטעם המשיב לפניית הח"מ ולפניית העותרת, הרי שלא היה מנוס מלפנות בעתירה זו לבית המשפט הנכבד".

אמש קבעו שופטי בג"ץ, כי תשובת צה"ל לעתירה זו, תוגש לבית המשפט עד ליום ראשון הקרוב, בשעות הבוקר.

עו"ד שמואל הורביץ ממשרדו של עו"ד נדב גדליהו מסר ל'כיכר השבת' בעקבות העתירה: "צר לנו שצבא ההגנה לישראל החל לפעול בשיטה מסחרית נלוזה הידועה בתור "שיטת מצליח" ומנצלת את העובדה שלרוב הצעירים אין גישה או ידע לעורכי דין שבקיאים בתחום זכויות האזרח מול צה"ל. מעבר לכך שהסירוב הראשוני ב"שיטת מצליח" היא פוגענית כלפי האזרחים, הרי שהיא גורמת לבזבוז משאבים הן של הצעירים (בעלויות שכר טרחה) והן של המדינה (טיפול צה"ל בפניות מורכבות של עורכי דין לעומת פניות פשוטות של אזרחים), בייחוד בתקופת משבר כלכלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר