פרויקט חדשני

אבחון 'קורונה': ישראל תבצע ניסויים בהודו

משרדי החוץ, הביטחון והבריאות מובילים מבצע מיוחד למאבק בקורונה בשיתוף פעולה עם הודו • משלחת ישראלית תבצע בהודו סדרת ניסויים במספר טכנולוגיות לאבחון מהיר של נגיף הקורונה (אקטואליה)

חבילות הסיוע במחסני משרד החוץ (צילום: דוברות משרד החוץ)

משרדי החוץ, הביטחון והבריאות יובילו בשבועות הקרובים מבצע חסר תקדים בלוחמה בנגיף ה'קורונה' בשיתוף פעולה עם משרד המדען הראשי ההודי.

בטיסה מיוחדת מישראל, תגיע להודו משלחת בכירה של מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) כדי לערוך את השלבים הסופיים במחקר של טכנולוגיות מתקדמות לאבחון מהיר של קורונה.

הטיסה המיוחדת, עליה יהיה שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא, אף תביא להודו טכנולוגיות ישראליות פורצות דרך שנתרמו על ידי משרד החוץ והמגזר הפרטי ונועדו לסייע להודו להתמודד עם משבר הקורונה החריף במדינה. עוד על הטיסה - מכונות הנשמה המיוצאות להודו באישור חריג.

השגריר מלכא עם רובט רפואי שישראל תורמת לבית החולים הממשלתי בהודו (צילום: דוברות משרד החוץ)

מאז פרוץ המגיפה, בחנה מפא"ת עשרות רבות של טכנולוגיות זיהוי וגילוי. חלקן הבשילו ועמדו בהצלחה בניסויים בארץ, אך על מנת להשלים את המחקר ולהוכיח את יעילותן, יש לנסות אותן על היקף רחב של נבדקים וחולים מאומתים, שיש קושי לבצע במדינת ישראל בזמן קצר.

שיתוף הפעולה בין ישראל להודו יאפשר למשלחת לאסוף עשרות אלפי דגימות בתוך עשרה ימים בלבד, ולהעבירן לפיענוח במערכות מחשב מבוססות בינה מלאכותית. דיגום מאסיבי זה יאפשר לקצר תהליכים ולקדם את אישור הטכנולוגיות. כל הבדיקות יתוקפו בעזרת בדיקת PCR.

בשנים האחרונות יחסי ישראל-הודו הפכו ל"שותפות אסטרטגית", וכבר מתחילת משבר הקורונה סיכמו המדינות על הגשת סיוע הדדי ועל שיתוף פעולה טכנולוגי ומחקרי בין המדינות. ממשלת הודו מעמידה לטובת הניסוי צוות מקומי המונה כ-100 אנשי מקצוע לתמיכה בפעילות, ועשרות רבות של אנשים בשלב הקמת מתחמי הבידוק שיתופעלו במשותף ע"י צוותים ישראלים והודים.

ארבע הטכנולוגיות שייבדקו בהודו הן: ניתוח גלי קול, בדיקת ינשוף - זיהוי מבוסס גלי טרה-הרץ, זיהוי איזותרמי, בדיקת חומצות פוליאמיניות. המשותף לכולן הוא היכולת לאבחן את נוכחות הנגיף בגוף בצורה מהירה, לפעמים תוך דקות ספורות.

פיתוח יכולות אבחון הוא יעד לאומי של ישראל ושל מדינות רבות בעולם, שכן זוהי הדרך היעילה ביותר לקטוע שרשראות ההדבקה, למנוע בידוד ממושך ולאפשר פתיחה מחודשת של הכלכלה העולמית.

המשלחת הישראלית מונה כ-20 איש (משרד הביטחון, צה"ל, משרד הבריאות והתעשיות הרלוונטיות) בראשות שגריר ישראל בהודו, ד"ר רון מלכא ונספח צה"ל ומשרד הביטחון בהודו, אל"ם אסף מלר. המשלחת תובל מקצועית ע"י פרופ' נתי קלר, מומחה למחלות זיהומיות במרכז שיבא תל השומר, ואיתי גורדון, ראש תחום החדשנות במשרד הבריאות. לצד אנשי מפא"ת יצטרפו למשלחת גם מהנדסים ומפתחים מהחברות שפיתחו את טכנולוגיות האבחון החדשניות.

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "משרד הביטחון כולו מגויס למאבק בקורונה. אנו מקווים כי המחקר והפיתוח המאומץ שמובילה מפא"ת יחד עם האקדמיה והתעשיות המצוינות שלנו יביאו לפריצת דרך שתשנה את האופן שבו אנו מאבחנים את הנגיף ונלחמים בו, ויהיו 'שובר שוויון' בהנעת הכלכלה מחדש".

שר החוץ גבי אשכנזי אמר כי "מתחילת משבר הקורונה העולמי משרד החוץ פועל לקידום שיתופי פעולה בינלאומיים ומתן סיוע להתמודדות עם המגיפה. אני רואה חשיבות עצומה בשיתוף הפעולה עם הודו במאבק בקורונה. המבצע הזה מעביר מסר של ידידות וסולידריות ומהווה הזדמנות לשיתוף פעולה מדעי וטכנולוגי ייחודי שיכול לסייע לישראל, להודו ולעולם כולו להתמודד עם המגפה ועם המשבר הכלכלי המתלווה אליה. אני מודה לאנשי משרד החוץ שיזמו את המבצע וריכזו ההכנות והוצאתו אל הפועל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר