תכנית 'המבדיל'

נבכי הפוליטיקה של סוף בית ראשון שהביאו לחורבנו • צפו

שני בתי מקדש נחרבו, ולכל בית מקדש הסיפור המיוחד שלו. השבוע מתארח בתכנית 'המבדיל', יהודה קפלן, ארכיאולוג ומורה דרך, לספר ולחבר את הצופה אל הסיפור של סוף ימי בית ראשון (היסטוריה)

(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

שני בתי מקדש נחרבו, ולכל בית מקדש הסיפור המיוחד שלו. השבוע מתארח באולפן יהודה קפלן, ארכיאולוג ומורה דרך, לספר ולחבר את הצופה אל הסיפור של סוף ימי בית ראשון.

כיוון, שאנו בתשעת הימים ואי אפשר לעשות הבדלה על יין, אלא על משקה אחר, יהודה פותח באנקדוטה מעניינת על הבירה, אחד המשקאות העתיקים בעולם.

בהמשך הסיפור ממשיך אל המצב הפוליטי הקיים באוזר ארץ ישראל. אחרי שקיעת אמפריית אשור, אליה היו היהודים (שבארץ יהודה, שאר השבטים - הוגלו על ידי ממלכת אשור שנים רבות קודם) מחוייבים כלכלית - במיסים.

ממלכת בבל עולה, ועם ישראל מתחיל לשלם מיסים לאיפמריה החדשה. מצד שני נמצאת ממלכת מצרים, הקרובה לאזור הפוליטי של ממלכת יהודה.

אין לנו פסוקים מפורשים בתנ"ך, אך בשלב מסויים מלכי יהודה מפסיקים לשלם מיסים, זאת כנראה כתוצאה ממלחמה שקרתה בין בבל למצרים, שם התוצאה היתה תיקו, מה שאומר שחיילות בבל חזרו לארצם למשך שנתיים, על מנת ללקק את הפצעים, ולבנות מחדש את הצבא.

מלכי יהודה מחליטים ללכת בעקבות מצרים, לכרות עמם ברית, זאת למרות הזהרותיו של הנביא ירמיה, שלא לעשות כן.

הסיפור הזה חוזר על עצמו פעמיים, בפעם הראשונה בבל שבה, ומלכי יהודה חוזרים לשלם מיסים. בפעם השניה בבל חוזרת עם נבוכדנצר, ומקיפה את העיר במצור, בחודש טבת.

חולפים כמעט 18 חודשים, והעיר נפרצת. בתוך העיר על רבעיה עדיין נמשכים הקרבות, עד יום תשעה באב, בו נכבשת העיר סופית ונשרפת.

חיל בבל לוקח יחד עמו חזרה לבבל אלפי שבויים, על מנת ליישבם באזורים לא מפותחים, מה שנקרא בספרות הבבלית - ירושלים של בבל.

את המשך הסיפור נשמע לפני פורים, בממלכת כורש.

•••

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב.

צפו בהבדלה והראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר