מהלך יעיל?

רבה של בריטניה הודיע: מתנתק מרשתות חברתיות

זמר ראפ בריטי שהפיץ פוסטים אנטישמיים בפייסבוק, עורר מחדש יוזמה, אליה הצטרף גם הרב הראשי ר"א מירוויס, לחרם קצר על הרשתות החברתיות. אלא שב'וועידת רבני אירופה' מציעים מהלך יעיל יותר (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
פייסבוק. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

קמפיין שמתנהל בימים האחרונים בבריטניה נגד הרשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק, בשל הפצת שנאה דרכן, סחף גם את רבה הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס. במקביל, בארגון 'ועידת רבני אירופה' מסבירים כי יש לנקוט נגדן בצעד שעשוי להיות אפקטיבי יותר.

מזה כשנתיים שרבני אירופה הבכירים נלחמים נגד העובדה כי על גבי הרשתות מופצות גזענות ואנטישמיות, דוגמת ההרג והרצח בפיטסבורג שבארה"ב ובהאלה שבגרמניה הועברו בהן בשידור חי ברשתות.

אלא שאם הדרישה מממשלות אירופה להפסיק את האפשרות להשתמש בפייסבוק כפלטפורמה מסוכנת שכזאת התקבלה בהבנה, הרי שהבעיה צצה מכיוון ארה"ב, שהסעיף הראשון בחוקה שלה מעניק זכות וחירות לביטוי חופשי, והרשתות - שמקור רובן הוא בארה"ב - נתלות בכך.

לאחרונה, בתום כמה חודשים של ניסיון להסרת פוסטים קשים בפייסבוק, יצאה הליגה נגד השמצה (ADL) בהכרזה כי החברה לא עושה כלום בנידון ועל כן על החברות הגדולות מוטל להפסיק לפרסם בה. וכך אכן נהגו מספר חברות, בהן 'קוקה קולה'.

ההתפתחות הטריה היא, שבימים האחרונים הפיץ בפייסבוק זמר ראפ בריטי בשם ווילי כמה פוסטים אנטישמיים, מה שעורר הרבה ארגונים ורבנים מקומיים ליוזמת חרם בן 48 שעות נגד החברה.

הרב מירוויס בראיון ל'כיכר השבת'. ארכיון


וכך כתב הרב הראשי הגר"א מירוויס, למייסד פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי: "במשך יותר מדי זמן הרשתות החברתיות היו מקום בטוח להפצת שנאה ודעות קדומות. חופש הביטוי הוא אבן פינה בכל חברה תרבותית, אך כשמשתמשים בו כדי להסית לשנאה ואלימות כלפי אחרים, הרשתות החברתיות מחויבות להגיב ללא דיחוי. ביומיים הקרובים אנשים רבים בעולם, ואני בהם, נשעה את פעילותנו ברשתות החברתיות במחאה על חוסר האחריות בהנהגה של פייסבוק וטוויטר".

אלא, שכאמור, ב'ועידת רבני אירופה' מציגים רעיון נוסף, שעשוי להיות יעל יותר, כפי שמסביר הגאון רבי פנחס גולדשמידט, רבה של מוסקבה: "אנגליה עדיין חברה באיחוד האירופי, ובו - כמו גם באנגליה עצמה - יש אפשרות לאשר חוקים ברורים ועוצמתיים כדי להילחם בתופעה החמורה המדוברת. לכן, יש להפעיל לחץ על המחוקקים הבריטיים והאירופיים לקבוע חוק שחברה שתשמש כפלטפורמה להפצת מסרים גזעניים, תיקנס בעשרות מיליוני דולרים".

"החרם הסמלי המדובר, כמו זה שכבר הפעיל ה-ADL", מסביר הרב גולדשמידט, "פוגע ברשתות במיליונים ספורים בלבד - סכום מזערי, יחסית להכנסות החודשיות הקבועות שלהן, ולכן לא נראה שזהו מהלך יעיל במיוחד".

הגר"פ גולדשמידט (צילום: אלי איטקין)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר