אאא

אמש חשפנו את דעתם של דב בער, היהודי, וקית' תומאס, הנוצרי, שטענו שבאירופה אין שדים ורוחות.

כדי לפרוח את עדותם, חשפנו את סיפורו של הילד ליב שנכנסה בו רוח רעה, ועל עדותו של נכדו של החת"ם סופר בספר "חוט המשולש" שהרוח הפכה את הילד היהודי לגלגול של נצרי אדוק, שדיבר ב"לשון לאומים", ואף בשמות של קדושים נוצרים רח"ל.

היום נספר על התאמצותו של רבינו החת"ם סופר להוציא את אותה רוח, מגופו של הילד.

• • •

במשך שנתיים הילד שרד פחות או יותר, וכל אותו הזמן החתם סופר לא רצה לתת לו קמע כדי להציל את אותו. רק לאחר שתלמידיו ביקשו ממנו, החתם סופר ניסה להציל את הילד האומלל מרוח הרעה שנכנסה בו. לצורך כך הוא הביא לו קמע וציווה שיקשרו אותו בצווארו של הילד. 

החתם סופר (צילום: יצחק אלמקייס - אמנות יהודית)
החתם סופר (צילום: יצחק אלמקייס - אמנות יהודית)

"ויגזור שיצא הרוח הרעה דרך האצבע הקטנה, והוא יפתח החלון. ותחת החלון יעמיד אנשים גיבורים עם כלב שחור, והרוח תיכנס בכלב הנ"ל, ואח"כ ישימו האנשים את הכלב בשק, וישליכו אותו בנהר", ואכן, כך נעשה, וסופו של הילד, שנתרפא, ולמד בישיבה. (הובא בספר חוט המשולש)

מעניין לדעת שהחתם סופר למד את עניין הקמעות אצל מורו ורבו המקובל רבי נתן אדלר, ובספר "מנהגי רבותינו, חתם סופר" (וכן בספר אגרות סופרים) נכתב פירוט מדויק מכתב ידו של החתם סופר, איך מגרשים כישופים, דיבוקים ועין רעה: "קח מים שתוקים בכלי, ושים בספל, ואמור עליו פסוקים בן פורת יוסף וכו' שבע פעמים... יזרוק מהמים על פניו של החולה, וילך לחוץ לשפוך את המים על פרשת דרכים ויחזור אל הבית בלי דיבור כלל, ויעמיד את הספר תחת המיטה של החולי, ויועיל בעזרת השם". את הפירוט הנ"ל מעיד החתם סופר שקיבל ממורו ורבו רבי נתן אדלר.

• • •

שבעים פנים לתורה, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. נסיים בגישתו הייחודית של הנשר הגדול, הרמב"ם, בספרו "הי"ד החזקה", שפוסק שאין שדים כלל וכלל, והכל הבלים שחז"ל האמינו בהם. וזה לשונו: "ודברים האלו כולן, דברי שקר וכזב הן... ואין ראוי לישראל, שהם חכמים מחכמים, להמשך בהבלים האלו... כל המאמין בדברים אלו, וכיוצא בהן... אינו אלא מן הסכלים ומחוסרי הדעת...", (עבודה זרה פרק י"א הלכה ט"ז).

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

דיוקנו הנפוץ של הרמב''ם, המבוסס על תמונה (מאת Blaisio Ugolino - Rambam Institute, נחלת הכלל, ויקיפדיה)
דיוקנו הנפוץ של הרמב"ם, המבוסס על תמונה (מאת Blaisio Ugolino - Rambam Institute, נחלת הכלל, ויקיפדיה)

וראה פה שהבאנו את תמיהתם של רבותינו ראשונים ואחרונים על פסקו של הרמב"ם שעומד בסתירה גמורה למדרשי חז"ל מפורשים על כך ש"אסתר כשהתייחדה עם אחשורוש, היא שלחה שד במקומה", וכן הובא על יוסף ששלח שד לאשת פוטיפר.

- לקריאה נוספת: מעוז כהנא, "מגרש השדים מפרשבורג: פרק בחשיבה המדעית של ר' משה סופר, הובא אצל: AJS Review Vol. 38, No. 2 (NOVEMBER 2014), pp. 1-23 אוניברסיטת קיימברידג' (אנגליה)

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com