"כך תפעלו נכון"

זהירות: ילדים כמעט התעוורו בגלל אלכוג'ל

"הילד שלי לא הפסיק לבכות", מספר האב בכאב, "וכשהגענו הביתה והסתכלתי על העין - חשכו עיניי: סף העין התחתון התנפח. לא דמיינתי שהחומר התמים עלול לגרום לכזה נזק" (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

שלושה מקרים של פגיעות משמעותיות בעיניי ילדים אירעו לאחרונה, בשל שימוש לא תקין בנוזל אלכוהולי לחיטוי ידיים. כך מפרסם היום (שני) בית החולים שערי צדק.

"בתוך כחודש טופלו במיון העיניים שלושה מקרים של ילדים ותינוקות, עקב פגיעות עיניות משמעותיות, כתוצאה משימוש בנוזלי חיטוי אלכוהוליים לידיים", מדווחים ב'שערי צדק', "האחד קל, השני בינוני והאחרון באורח קשה".

מתברר, כי י.ש. ילד חרדי בן ארבע, נפגע באופן קשה ביותר, לאחר שכמות גדולה הותזה לעינו השמאלית בזמן שהותו בפעוטון. הוא הובהל למיון בשערי צדק, שם זוהתה בבדיקה פגיעה קשה בקרנית ובלחמית העין, שכאמור כמעט הובילה לעיוורון.

עקב הפגיעה הקשה, י.ש, הורדם תחילה לצורך שטיפה וניקוי יסודיים של העין. הוא אף אושפז, כאשר כל כמה ימים נאלצו להרדימו לצורך בדיקה וטיפול. רק לאחר עשרה ימים הוא שוחרר, ועדיין נמצא כעת תחת מעקב, כאשר למרבה הנס לא צפויה פגיעה בראייתו.

אביו מתאר: "הגננת התקשרה אלינו לעדכן שהוא נראה סובל במיוחד לאחר שחומר חיטוי אלכוהולי, שנמצא בשימוש נפוץ בגן, הותז לעינו. אז ביקשתי ממנה שתשטוף לו את העין, אך למרות זאת היא התקשרה להגיד שהוא לא נרגע. לבסוף הגעתי על מנת להרגיע אותו, מבלי לחשוב שנשקפת לראייתו סכנה".

"אבל הילד שלי לא הפסיק לבכות", מספר האב בכאב ,"וכשהגענו הביתה והבטתי בעין - חשכו עיניי: סף העין התחתון התנפח, וממש לא ניתן היה לראות את העין. לא דמיינתי שהחומר התמים הזה עלול לגרום לנזק בקנה מידה שכזה".

גם לאחר הטיפול, אומר אביו של י.ש, הוא יזדקק בתקופה הקרובה לטיפות, אך "תודה לאל שהראייה שלו ניצלה. אנו אסירי תודה לצוות שטיפל בו באופן מידי ומקצועי. הייתי רוצה להזהיר את כל ההורים והגננות: זה לכאורה נראה כמו חומר תמים שנגיש לכולם, ללא סימון אזהרה, אך ברגע אחד הוא עלול לגרום לאובדן ראייה בילדים ולנזקים אדירים".

מנכ"ל בית החולים פרופ' מרין בראיון באולפן (ארכיון)

ד"ר ישי ווייל, רופא עיניים בכיר ביחידת הקרנית במרכז הרפואי שערי צדק, מסביר: "האלכוהול שבחומרי החיטוי הביתיים הורג נגיפים, כמו שהוא הורס תאים אחרים. לכן, כשהחומר פוגע בחלק החיצוני של העין, הוא גורם להרס חלבונים ותאים, ובעקבות דלקת קשה בעין או זיהום הפגיעה יכולה להגיע לכדי עיוורון. בנוסף, בפגיעה בתאי הגזע של הקרנית עלולה להיגרם עכירות, צמיחת כלי דם על פני הקרנית ופגיעה קשה בראיה".

לדברי הד"ר, "צריך לזכור, שכאשר אנו שמים בבית את התכשיר בגובה נוח לשטיפת ידיים של מבוגר, זהו פחות או יותר בגובה הראש של הילדים. לכן, כאשר ילד ניגש לחטא את ידיו ומפנה את פיית התכשיר לכיוונו, הוא מסתכן בכך שנוזל יותז לפניו, ובפרט לעיניו. הסיכון לעין בפגיעה ישירה כזו הוא גדול ביותר".

"כדי להימנע מפגיעות מסוג זה, יש צורך להגביר מודעות בקרב ההורים שיש להרחיק מחטאי ידיים מהישג ידם של ילדים, באותה מידה שמרחיקים מהם חומרי ניקוי. בנוסף, רצוי לרכוש את תכשירי חיטוי הידיים עם פיה בעלת זרוע הפונה כלפי מטה. בצורה כזאת, גם אם יותז חומר, הוא יגיע לרצפה ולא לפניו של הילד", חותם הרופא הבכיר.

כך, ניהול מהיר ונכון של פגיעת חומר כימי בעיניים בכלל, יכול לעשות את ההבדל בין ילד שיחלים ללא פגע, לבין מטופל שיאבד את הראיה. ד"ר ווייל ממליץ, כי במידה ובכל זאת ילד בקרבתכם נחשף לחומר כימי בעיניו, יש לשטוף את עיניו היטב במי ברז למשך כ-20 דקות לפחות, עוד לפני הפינוי למיון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר