פרסום ראשון

החינוך העצמאי נערך: פיצולי כיתות ולימוד חלקי

"שנת הלימודים תשפ"א תתאפיין כ'שנת 'קורונה'", כותבת הנהלת החינוך העצמאי המאגדת תחתיה כ-150 אלף ילדים חרדים ו'קירוב' - ומפרסמת מתווה מיוחד • כל הפרטים (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

הנהלת החינוך העצמאי, רשת החינוך הגדולה במגזר החרדי, שיגרה הערב (חמישי) למפקחים את המתווה הראשוני על פי יגובשו ונוהלו הלימודים בשנה הקרובה, שתחל בחודש אלול, בהתאם להנחיות הזהירות מפני הקורונה.

מהפרטים שהגיעו ל'כיכר השבת' עולה, כי הלימודים בכיתות רבות יתקיימו רק בחלק מימות השבוע, במקביל לפיצול הלימודים בכיתות רבות אחרות.

"שנת הלימודים תשפ"א תתאפיין כ'שנת 'קורונה', עובדה הדורשת מאיתנו היערכות מיוחדת", נפתח המכתב המיוחד של המנכ"ל הרב אליעזר סורוצקין. "למעלה מכל צורך, נזכיר את עמדת והנחיות גדולי ישראל שליט"א, המחייבות הקפדה מכל משמר, על שמירת הנפש והגוף של התלמידים וצוותי ההוראה".

"אין להשלים עם כל זלזול בחובה זו, אשר עלול לבוא לידי ביטוי רח"ל בהדבקות והתפשטות הנגיף", מדגישה הנהלת רשת החינוך העצמאי.

ובאשר למתווה הלמידה עצמו: "בימים האחרונים פרסם משרד החינוך מתווה, שגובש עם משרדי הממשלה השונים, לקראת שנת הלימודים. מתווה זה ישמש בסיס לתכנית הלמידה של החינוך העצמאי לקיום הלימודים בבתי הספר".

"טרם הסתיימו דיוני ההנהלה, אשר יכריעו בדבר התאמות יחודיות של המתווה לצרכי החינוך העצמאי ועקרונותיו, זאת לקראת קבלת ברכת גדולי ישראל למתווה הלמידה, ולכשתתקבלנה החלטות סופיות, נפרסם אותן".

עקרונות המתווה


אך כאמור, כבר כעת "נקראים מנהלי בתי הספר להיערכות ראשונית לניהול הלמידה במתווה המתאים לבית ספרם (צוותי הוראה, מספרי כיתות ותלמידים, מרחבי למידה וכו'), כאשר מעת לעת יפורסם מידע נוסף שיסייע בהיערכות זו".

ואלו עקרונות המתווה:

• כיתות א' ב' - למידה רגילה בכיתות, 5 ימים בשבוע, 25 שעות בכיתה (4 שעות שבועיות יוותרו לניצול שעות הוראה לשכבות ה' עד ח' - שתפוצלנה).

• כיתות ג' ד' - למידה רגילה בכיתות, 5 ימים בשבוע, 25 שעות בכיתה. אך הכיתות תפוצלנה לקפסולות בנות 18-20 תלמידים/ות (6 שעות שבועיות יוותרו לניצול שעות הוראה לשכבות ה' עד ח').

• כיתות ה', ו' ז' וח' - למידה רגילה בכיתות,לפחות שני ימים בשבוע. ייעשה מאמץ לקיים יותר משני ימי לימודים בעזרת חדרי ספח ומבנים סמוכים, או בלמידה במשמרות (אחר הצהרים) במסגרת שעות ההוראה המתחייבות של הצוות ובתיאום עמם (השלמת השעות, כאמור, תהיה מעודפי שעות ההוראה בשכבות הצעירות).

בנוסף, תתקיים למידה ב'מרחבים קוליים' בכיתות הללו, בימים שהתלמידים ייעדרו מבית הספר ולתלמידים חייבי בידוד. היות והמטרה היא כי שעות ההוראה ינוצלו במלואן ללמידה פרונטלית, הלמידה במרחבים תתבצע בחלקה על ידי שיעורים מיוחדים בחלק מהמקצועות שיתקבלו ממאגר המזכירות הפדגוגית, והתלמידים/ות ייבחנו עליהם.

דרכי ביצוע המתווה:

• בתי הספר יהיו פתוחים ויפעלו שישה ימים בשבוע, על מנת לאפשר לכלל שכבות הגיל להופיע ללימודים ככל האפשר.
על כלל עובדי ההוראה למלא את שעות עבודתם בהוראה פרונטלית, בהתאם להיקף משרתם, לרבות מורים מקצועיים שיתפקדו בכלל המקצועות, כנדרש.

• על המנהלים/ות העורכים את מערכות השעות לשנת הלימודים, לנווט את כח האדם בהתאם להיכרות עם הצוותים, כך שעודפי השעות (לרבות שעות תפקידים עליהן ניתן לוותר בשנה זו) ינוצלו במלואם להוראה, ויספקו למידה רבה ככל האפשר, גם בכיתות הגבוהות.

• המנהלים/ות יגבשו מערכת אשר תכלול במידת האפשר גם למידה בשעות אחר הצהרים, על מנת לאפשר למידה בכיתות החצויות (קפסולות).

• המנהלים/ות יאתרו מרחבי למידה נוספים, בתיאום עם הרשויות, דוגמת מבני ציבור, בתי כנסת וכדומה.

• תלמודי התורה ישלבו את שעות התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) כחלק ממערכת השעות, על מנת לאפשר למידה מקסימלית.

תוספת כוח אדם ושעות הוראה:

• לצורך פיצול הכיתות בכיתות ג' וד' יוקצו 25 שעות שבועיות נוספות (12.5 מהן בתקן זמני לתקופת הקורונה וכן 12.5 באמצעות עוזרי הוראה. פרטים יימסרו בהמשך).

• תשומת לב המנהלים לכך שעודפי שעות עובדי ההוראה בכיתות הנמוכות א' וב' (4 שעות שבועיות - 25 במקום 29) ובכיתות ג' וד' (6 כאלו - 25 במקום 31) ישמשו לתגבור ההוראה בקפסולות של כיתות ג' וד' וכיתות ה' עד ח'.

• שעות עודפות נוספות יימצאו, כאשר נשכיל להשתמש בשיעורים כלל ארציים מוקלטים ו/או על ידי עובדי הוראה של בית הספר, אשר יקליטו שיעורים למספר כיתות בו זמנית או לשכבה שלמה.

• שעת הקלטת שיעור נחשבת לשעת הוראה בודדת, בין אם השיעור הוקלט לכתה אחת ובין אם ישמש לכמה כיתות.
שיבוץ עובדי הורא בתקן זמני ו/או כעוזרי הוראה, ייעשה בתיאום ואישור מראש של הפיקוח. לא יאושרו שיבוצים למפרע.

בתי ספר קטנים וכיתות קטנות:

• כיתות קטנות של עד 18/20 תלמידים/ות, יקיימו לימודים מלאים לכלל השכבות למשך שבוע לימודים מלא.

• כל בקשה חריגה ביחס למספרי התלמידים יש לפנות להנהלת החינוך העצמאי.

לגבי ההקפדה על כללי ההיגיינה: "בתי הספר יקפידו על כללי ההיגיינה, שיכללו מיגון אישי משופר לעובדי ההוראה, ישיבה ככל האפשר בשולחנות נפרדים (בהתאמה להנחיות ולשכבות הגיל) ,שמירת מרחק בהפסקות ובשיעורים, עטיית מסיכה בגילאים המתאימים והקפדה על חיטוי ידיים וניקיון כללי מוגבר (נוהל בנושא זה הופץ היום לבתי הספר)".

עוד נכתב למנהלי מוסדות החינוך: "יש להתחיל בגיבוש תוכנית מתאימה לעקרונות המתווה כבר בימים אלה, בשיתוף הפיקוח, על מנת שפתיחת שנת הלימודים כסדרה תתאפשר בסיעתא דשמיא, ללא תקלות".

"אנו מאחלים לצוותי הפיקוח, ההנחיה, הניהול וההוראה, ששנת הלימודים המורכבת השאירה בהם את חותמה, כי ימים אלה ינוצלו למנוחה ואגירת כוחות לקראת אתגרי השנה הבאה, ומעל הכל - נתפלל כולנו, כי בזכות הבל פיהם של תשב"ר נראה בהצלחת המערכה כולה, בהחלמת החולים, והבריאים - שלא יחלו", מסתיים מכתב ההנחיות של החינוך העצמאי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר