אמברגו הנשק

ארה"ב כשלה בהצבעה באו"ם, באיראן חגגו

ארה"ב הציעה במועצת הביטחון של האו"ם להאריך את אמברגו הנשק על איראן, 11 מ-15 המדינות במועצה נמנעו, רוסיה וסין התנגדו ורק מדינה אחת תמכה בה (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: דוברות האו"ם)

מועצת הביטחון של האו"ם התייצבה לצדה של איראן בהצבעה על ההצעה האמריקאית להאריך את אמברגו הנשק של איראן. 11 מ-15 החברות במועצה נמנעו, סין ורוסיה התנגדו ורק הרפובליקה הדומיניקנית שנמצאת במועצה כחברה זמנית תמכה בהצעה האמריקנית.

האיראנים כמובן חגגו את ההצלחה וטענו כי האמריקאים מעולם לא היו מבודדים יותר. נשיא איראן חסן רוחאני מסר "אני לא זוכר את ארה"ב מתכננת הצעה במשך חודשים כדי להנחית מכה על הרפובליקה האיסלאמית, ומקבלת קול אחד בלבד".

"ב-75 שנות האו"ם אמריקה מעולם לא הייתה מבודדת כל כך", אמר עבד מוסאבי, דובר משרד החוץ האיראני. "למרות כל הנסיעות, הלחץ והמכירות, ארה"ב יכולה לגייס רק מדינה אחת להצביע בעדה".

הסכם הגרעין היה אמור להביא לביטול אמברגו הנשק על איראן בעוד כחצי שנה, אך האמריקאים שפרשו מההסכם לפני שנתיים ביקשו להאריך אותו לתקופה בלתי מוגבלת.

למעשה לא מדובר במכה אמתית לאמריקאים שכן לרוסיה ולסין יש זכות וטו בהצבעות של מועצת הביטחון, ולהצעה האמריקנית לא היה סיכוי מראש. האמריקאים כן קיוו להשיג רוב בהצבעה לפחות למראית העין.

תוצאות ההצבעה מגבירות את ההערכות שארה"ב תנסה לכפות באופן חד צדדי את חזרת הסנקציות של האו"ם, ותחל בתהליך כבר בשבוע הבא, מהלך שהמעצמות האירופאיות מתנגדות אליו בתוקף בטענה שהסכם הגרעין עדיין קיים זאת למרות שבפועל האיראנים מפרים באופן בוטה את ההסכם.

מאז שטראמפ הודיע על פרישה מהסכם הגרעין, טהרן הפרה בגלוי חלק מההתחייבויות שלה ודרשה שהמעצמות יסייעו לה מול הסנקציות של ארה"ב. למרות שגם מעצמות אירופה סבורות שיש להאריך את אמברגו הנשק על איראן הן התנגדו להצעה בשל רצונן לשמור על הסכם הגרעין.

בביקור בפולין אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שהלחץ האמריקני יימשך למרות הכישלון במועצת הביטחון. "מצער שצרפת ובריטניה לא תמכו במה שדרשו המדינות במפרץ הפרסי ובמה שהישראלים דרשו. אני מצטער על כך מאוד", אמר פומפאו לכתבים בוורשה. "ארה"ב נחושה לוודא שהאיראנים והמשטר התיאוקרטי שלהם, לא יהיו מסוגלים לגרום יותר נזק לעולם", הוסיף מזכיר המדינה.

בישראל התייחסו גם להצבעה באו"ם, גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם, אמר שתוצאות ההצבעה הן "חרפה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר